loading...
جاب ویژن
جاب ویژن بازدید : 21 شنبه 07 فروردین 1400 نظرات (0)

شغل فروشندگی، یکی از موقعیت‌های شغلی کاربردی حوزه فروش است که نقش مهم و کلیدی در عرضه و فروش محصولات هر کسب و کاری ایفا می‌کند. یک فروشنده موفق به مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی نیاز دارد تا بتواند کار فروش را به نحو احسن انجام بدهد.

در این مقاله قصد داریم در مورد فرصت‌های همکاری فروشنده و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم و در مورد شرح وظایف و مسئولیت‌ها و همین طور مهارت‌های لازم برای موفقیت در این شغل توضیحاتی ارائه کنیم.

مطالعه این مقاله به شما کمک می‌‌کند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

 

فروشنده به چه کسی گفته می‌شود؟

اگر بخواهیم تعریفی کلی از فروشندگی ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم فروشنده یا salesperson به فردی گفته میشود که مسئولیت عرضه و فروش محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمایی و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. البته عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را به خرید خدمات و محصولات شرکت ترغیب کنند.

هرچند در مورد استخدام فروشنده‌ ساده در فروشگاه و مغازه، سخت‌گیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این موقعیتهای شغلی استخدام شوند. با این حال، فروشنده‌های حرفه‌ای اغلب در رشته‌های مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و تحصیل کرده اند و مدرک کارشناسی دارند.

سطوح شغلی فروشندگی

مشاغلی مثل فروشندگی، صندوقدار، بازاریاب و ویزیتور به طور مستقیم با مشتری در ارتباطند و وظیفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را انجام می‌دهند. برخی موقعیتهای شغلی فروش عملی‌تر از بقیه هستند و برخی دیگر بیشتر جنبه مدیریتی و نظارتی دارند. به‌عنوان ‌مثال مدیر فروش یا کارشناس بیشتر در جنبه‌های مدیریت و سرپرستی تیم فعالیت می‌کنند. در ادامه به دو موقعیت شغلی مرتبط با فروشندگی اشاره میکنیم.

صندوقدار فروشگاه

یکی از سطوح شغلی ورودی، صندوق‌داری است که در پایین‌ترین رده‌بندی شغلی فروش قرار می‌‌گیرد. اکثر فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و هر کسب‌وکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به صندوقدار هم نیاز دارند. استخدام صندوقدار شرایط سختی ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام بیشتر به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی، نظم و تعهد و اهمیت می‌دهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و افرادی که به دنبال فرصت استخدام فروشنده نیمه وقت هستند می‌‌‌توانند به عنوان صندوقدار فعالیت حرفه ای خود را شروع کنند.

از نظر درآمد، صندوقدار معمولاً پایین‌ترین سطح حقوق و دستمزد را در این حوزه کاری دارد.

فروشنده مغازه و فروشگاه

به کسی که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند فروشنده مستقیم گفته می‌شود. از جمله وظایف فروشنده می‌توان به خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آن‌ها به خرید اشاره کرد.

جنسیت تأثیر چندانی در شانس پیدا کردن کار ندارد و هم آقایان و هم خانم‌ها در صورت داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این حوزه مشغول به کار شوند. هرچند هر کارفرمایی بسته به سیاست‌های سازمانی خود ممکن است اقدام به درج آگهی استخدام فروشنده آقا یا خانم در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن بکند.
در صورتی که به دنبال موقعیت‌های شغلی استخدام فروشنده پاره وقت، استخدام فروشنده پوشاک نیمه وقت و موقعیت‌های شغلی در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها هستید به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن مراجعه کنید.

آیا فروشندگی به تحصیلات خاصی نیاز دارد؟

یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارت‌‌ها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس بالایی برای استخدام شدن خواهد داشت. همین‌طور برای سطوح شغلی پایین‌تر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و تحصیلات اهمیت به مراتب کمتری کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارت‌های اجتماعی و روابط عمومی متقاضی خواهد بود.

حوزه‌ فروش بسیار گسترده است و هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است داشته باشد. اما به‌طور کل، برای کارفرماها، فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مثل مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشته‌های مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. به خصوص برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان به حساب می‌آید.

فروشندگان بیشتر در چه کسب و کارهایی فعالیت می‌کنند؟

 

کارجویانی که به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی و توانایی‌هایشان در حوزه‌های بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.

تقریباً هر کسب‌وکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به استخدام فروشنده هم نیاز خواهد داشت.

با این حال، کسب‌وکارهای زیر به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند:

  • کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف
  • فروشگاه‌های پوشاک و بوتیک‌ها
  • رستوران‌ها
  • شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در زمینه‌های مختلف
  • شرکت‌های ارائه خدمات
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • کتاب‌فروشی‌ها
  • خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع بندی

تقریبا تمام بنگاه های تجاری و کسب و کارها برای فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفه‌‌ای و باتجربه نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای موقعیت شغلی فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی می‌توانید تمامی آگهی های استخدام فروشنده را ببینید.

فروشندگی به مهارت‌های نرم و سخت متعددی نیاز دارد که بسیاری از آنها را با آموزش و تجربه می‌توان کسب کرد. با این حال، برخی افراد توانایی و استعداد ذاتی بیشتری برای فروش دارند و در این زمینه موفق تر خواهند بود.

برای کارجویانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیز است که شما را در آخر به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند. با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 1,167
  • بازدید کلی : 3,191