loading...
جاب ویژن
جاب ویژن بازدید : 28 یکشنبه 24 مرداد 1400 نظرات (0)

شرکت کروز، بزرگترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در کشور است. این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ نفر پرسنل دارد ولی چشم‌اندازهای گسترده‌تری را دنبال می‌کند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف مرتبط با صنعت، به ویژه رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی صنایع می‌توانند با پر کردن فرم استخدام شرکت کروز، درخواست همکاری خود را برای این سازمان معتبر، ارسال کنند.

با شرکت کروز بیشتر آشنا شوید

شرکت صنایع تولیدی کروز با نام انگلیسی Crouse در سال ۱۳۶۱تأسیس شد و کارش را با ساخت کلید و سوئیچ لوازم خانگی شروع کرد. کروز در سال ۱۳۷۱ با ساخت انواع کلید‌ها و سوئیچ‌های خودرو، وارد صنعت خودروسازی شد و تا به امروز رفته رفته قطعات پیچیده‌تر خودرویی را وارد بازار کرده است. شرکت‌های ایرانخودرو، سایپا، رنوپارس، پارس خودرو، گروه بهمن و کروز پلاس از جمله مشتریان شرکت کروز هستند.

شرکت کروز با شرکت‌های خارجی Desay SV Automative چین، Continental Automative Systems آلمان، Mando و S&T Motive کره‌ی جنوبی و Valeo فرانسه مشارکت‌هایی دارد.

بیش از ۶۰ درصد از سهام شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران نیز که در سال ۱۳۷۷ تأسیس شده و در زمینه‌ی تولید قطعات خودرو فعالیت دارد، توسط شرکت کروز خریداری شد و این شرکت، اکنون یک شرکت زیر مجموعه‌ی کروز محسوب می‌شود. شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران (IAI) دو گروه از قطعات خودرو را تأمین می‌کند: دینام و استارت. این شرکت انواع دینام‌های خودروهای سواری و انواع استارت موتورهای احتراقی تا ظرفیت ۲ لیتر را تولید می‌کند. کارخانه ایسکرا در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان و در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع واقع شده است. در سال ۱۳۹۱ گروه تولیدی کروز ۶۰% از سهام شرکت ایسکرا را خریداری کرد و مدیریت اصلی فعالیت‌های این شرکت را بر عهده گرفت.

با اینکه کروز در ابتدای کارش تنها قطعات الکترونیکی و کنترلی خودرو تولید می‌کرد، امروز می‌تواند تقریبا تمامی قطعات مکانیکی مورد نیاز در ساخت یک خودرو را تولید کند. این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی روی بخش تحقیق و توسعه انجام داده و اگر به کار پژوهشی در حوزه‌ی خودرو علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما فرم استخدام شرکت کروز را پر کنید.

یکی دیگر از اقدامات مثبت این شرکت، به کارگیری بانوان در بخش‌های مختلف تحقیق، توسعه و تولید محصولاتش است. تعداد زیادی فرصت شغلی بسیار خوب برای خانم‌های فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی مکانیک خودرو، مهندسی برق و مهندسی صنایع در شرکت کروز وجود دارد. شرکت crouse در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ نفر پرسنل دارد و هدف اصلی‌اش تأمین قطعات و سیستم‌های باکیفیت و مطمئن به منظور برآورده کردن نیاز صنایع داخلی کشور و ورود به بازارهای صادراتی خارجی بوده است.

شرکت کروز در حال حاضر دارای یک کارخانه در جاده‌ی قدیم کرج، یک کارخانه در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج و یک کارخانه در کیلومتر ۲۱ جاده مخصوص کرج است. این شرکت در بسیاری از شهرهای ایران دارای پشتیبانی و خدمات پس از فروش است.

جاب ویژن بازدید : 49 سه شنبه 19 مرداد 1400 نظرات (0)

چگونه اولین شغل خود را انتخاب کنبم. این سوالی است که همه ما حداقل یکبار از خودمان پرسیده‌ایم. بعضی فکر می‌کنند اولین شغل آنها قرار است سرنوشت تمام زندگیشان را مشخص کند. . اما اگر از افراد موفق درباره‌ی اولین شغلشان بپرسید، بلافاصله می‌خندند. در مسیر سایت کاریابی و یافتن شغل مناسب، اشتباهات بسیاری ناشی از عدم شناخت کامل خود خواهیم داشت. این اشتباهات ما را تا رسیدن به جایگاه اختصاصی‌مان، یعنی موقعیتی که در آن بهترین و خوشحال‌ترين هستیم هدایت می‌کند. اما بزرگترین اشتباه ماندن در شغلی است که مناسب ما نیست و در آن “مسیر پیشرفتی” برای خود متصور نمی شویم.

این سوال که “آیا مسیر شغلی که انتخاب کرده‌ام با من و اهدافم همراستا است؟” کار چندان پیچیده‌ای نیست. تنها کافیست همواره با خودمان صادق باشیم و به نشانه‌های اطرافمان توجه کنیم. قطعا به درستی زمان و مسیر حرکت را خواهیم فهمید. اما ما عموما ترجيح مي‌دهيم سکوت کنيم، به‌ویژه هنگامی که بیان حقایق ما را مجبور به حرکت‌های بزرگ و صرف هزینه و زمان‌های زیاد برای تغییر بخش بزرگی از زندگی می‌کند. در این مقاله توصیه‌هایی داریم برای كسانی برای اولین بار به دنبال شغل هستند.

هدف خود را مشخص کنید

قبل از این که جست و جو برای شغل را آغاز کنید و سری به آگهی‌های استخدام بزنید، ابتدا این موضوع را تعیین کنید که در این مرحله از زندگی به دنبال چه هستید و چگونه می‌خواهید سطح زندگی تان را ارتقا دهید. باید از خود بپرسید که چه چیزی در زندگی ارزش دارد و برای رسیدن به کدام هدف باید جنگید. آیا حقیقتا به دنبال یک شغل چالشی هستید؟ درایت و ابتکار عمل خود را بسنجید. آیا فردی عمل‌گرایید یا دوست دارید وقت خود را به همراه دوستان سپری کنید؟ آیا به دست آوردن پول انگیزه اصلی شماست؟ به این سوالات به دقت پاسخ دهید: زیرا هر یک از این پاسخ‌ها شما را به سمت شغلی متفاوت سوق خواهدداد.

اولین شغل، سرنوشت ما را تعیین نمی‌کند

چرا برخی فکر می‌کنند اولین شغل آنها قرار است تعیین‌کننده سرنوشت تمام زندگی‌شان باشد؟ این سوالی است که احتمالا بعد از تصمیم به ترک یک کار و شروع یک کار جدید حتما از خود پرسیده‌اید. اولین شغل، قرار نیست تمام سرنوشت ما را تعیین کند. بنابراین سراغ کسانی بروید که بیش از ده سال است کار می‌کنند و از آنها بپرسید که ده سال پیش، می‌دانستند که هم‌اکنون دارای چه موقعیتی خواهند بود؟ اکثر آنها به شما پاسخ منفی خواهند داد. کسی که امروز یک شرکت فروش و نگهداری تجهیزات پزشکی دارد، فکر می‌کرده قرار است مشغول درمان مردم باشد.
کسی که امروز کار‌شناس تحقیق و توسعه یک شرکت تولیدی است، می‌خواسته به بازرگانی خارجی مشغول شود. کسی که امروز سفرهای بین‌المللی متعدد می‌رود و مشغول بازرگانی است، سال‌ها پیش کارش را به عنوان کارمند حسابداری در یک شرکت کوچک آغاز کرده. مدیر عاملP&G   که یک غول اقتصادی است و محصولاتی مانند تیغ ژیلت، خمیردندان کرست، براون، پمپرز و. . . را تولید می‌کند می‌خواسته معلم تاریخ شود و البته زندگی واقعی کاری‌اش را با شش سال خواربار فروشی آغاز کرده است. بنابراین، برای یافتن بهترین شغل تلاش کنید، اما به خاطر داشته باشید که آنچه بیش از «نخستین شغل» مهم است، «نخستین آموخته‌های شما در محیط کار»  است.

شغل کاملا ایده‌آل وجود ندارد

اگر انتظار داشته باشید كه وارد یك دنیای زیبا بشوید، احتمالاً به زودی دلسرد و مایوس خواهید شد. دنیای كار هم مثل دنیای واقعی است. زشتی‌ها و زیبایی‌های خود را دارد و تنها كاری كه از دست ما برمی‌آید این است كه بكوشیم ما بخشی از زشتی‌های آن نباشیم.  پس فراموش نکنیم که هیچ شغلی، به صورت کامل ایده‌آل نیست. بلکه برخی شغل‌ها خوب هستند. خوب به معنای اینکه «مزایای آنها» به معایب آنها می‌چربد.

فرصت خیلی مهم‌تر از شغل است

در شغل اول، به «فرصت رشد شغلی» بیشتر از رشد شغلی فكر كنید. حتماً شما هم این اصطلاح را شنیده‌اید كه «كار من، فرصت پیشرفت ندارد» یا اینكه «اینجا آن‌طور كه باید پیشرفت نمی‌كنم». این حرف‌ها، درست یا نادرست، نباید دغدغه یك «شغل اولی» باشد. پیشرفت شغلی در دو، سه سال اول، معنای خاصی ندارد. اگر هم وجود داشته باشد می‌تواند شبیه بالا رفتن از نردبان بازی مار و پله باشد، شركتی كه شما را به سرعت بالا ببرد، دیر یا زود جایی از طریق دهان ماری دیگر، شما را به خانه نخست بازی خواهد فرستاد! اما به رشد شخصی فكر كنید. در آنجا چه كسانی را می‌بینید؟ آیا كسانی هستند كه با دیدنشان، بتوانید رفتارهای بهتر و حرفه‌ای‌تری را یاد بگیرید؟

آیا كسانی هستند كه بتوانید از آنها حرف زدن را یاد بگیرید؟ بله! اشتباه نكنیم. ما از دو سالگی حرف می‌زنیم، اما در چهل سالگی هم هنوز عمده ما برای درست حرف زدن و ارتباط برقرار كردن با دیگران و مدیریت یك جمع و گروه یا جلسه مذاكره، مشكلات و ضعف‌های جدی داریم. آیا این فرصت را دارید كه افراد بیشتری را ببینید؟ چه به عنوان همكار و چه به عنوان مشتری. آیا شغل اول شما، به شكلی هست كه در شما انگیزه یادگیری و مطالعه و شب بیدار ماندن و آموختن مهارت‌های جدید را بیدار كند؟

پله‌هایی برای پیشرفت بعدی بسازید

در كل، به خاطر داشته باشیم كه زندگی‌ ما را «رویدادهای خاص» نمی‌سازند، بلكه «روند‌های پیوسته و طولانی» شكل می‌دهند. زندگی راه‌حل‌های میانبر برای هیچكس ندارد و به قول آن ضرب المثل معروف، تونلی كه برای فرار در كف زندان حفر می‌كنید، اگر كوتاه باشد، شما را به جایی بهتر از سلول مجاور هدایت نخواهد كرد. یادمان باشد كه به راهنمایی‌های همه توجه کنیم و از دانش همه استفاده كنیم، اما خاطرمان هم باشد كه در ‌‌نهایت، این ما هستیم كه باید هر روز ساعت‌ها در محیط كار خود باشیم و زندگی كنیم. خوشحالی و رضایت حاصل از كار كردن و استخدام شدن در محیطی كه دوستش داریم، بیشتر از لبخندی است كه پس از گفتن شغل‌مان در یك ‌مهمانی، بر لبان یك غریبه نا‌شناس می‌نشیند. درنهایت یادمان باشد كه رفتار حرفه‌ای و اخلاقی، شاید در كوتاه‌مدت سرعت پیشرفت ما را كند كند، اما در بلندمدت، جای پای محكمی برای ما درست می‌كند كه با تلاش و كوشش و مطالعه و هوشمندی، بتوانیم از آن پله‌ای برای پیشرفت‌های بعدی بسازیم.

جاب ویژن بازدید : 52 چهارشنبه 13 مرداد 1400 نظرات (0)

استان همدان با بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، چهاردهمین استان کشور از نظر جمعیت محسوب می‌شود. این استان هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی، شرایط خوبی دارد. با اینکه عمده‌ی فرصت‌های استخدام همدان مربوط به بخش خدمات هستند، اما این استان، یکی از پایین‌ترین آمار اشتغال نیروی کار در بخش خدمات را در کشور دارد.

همدان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعدد، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد. شرایط آب و هوایی خوب، آب فراوان و خاک حاصلخیز سبب شده تا تمامی فعالیت‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا شیلات، در این استان از شرایط خوبی برخوردار باشند. در بخش صنعت نیز تنوع زیادی در استان همدان مشاهده می‌شود و کارخانه‌های صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و فلزات اساسی، صنایع دارویی و … در همدان مشغول به فعالیت هستند. صنایع دستی نیز جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد استان دارد.

استان همدان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور است. بیش از ۲۰۰ معدن فعال در استان همدان برای استخراج انواع مختلف کانی‌های فلزی و غیرفلزی فعالیت می‌کنند و فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی عمران و زمین‌شناسی در این استان وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام و اشتغال در استان همدان صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید آگهی‌های استخدام همدان را پیدا کرده و برای آن‌ها رزومه بفرستید. با ما همراه باشید.

وضعیت اشتغال و استخدام در استان همدان

مطابق با سرشماری سال 1395، استان همدان دارای بیش از ۱ میلیون ۷۵۰ هزار نفر جمعیت است. در حال حاضر، قله‌ی موج جمعیتی همدان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار دارد. بنابراین، رقابت سختی برای تصاحب فرصت‌های شغلی بین کارجویان همدانی در جریان است. با این حال انتظار می‌رود که در دهه‌ی آینده، با کاهش جمعیت در سن استخدام، این رقابت کاهش یابد.

استان همدان به دلیل وضعیت مطلوب هر سه بخش اقتصادی خدمات، کشاورزی و صنعت، با داشتن نرخ بیکاری ۷/۳ درصد، پایین‌ترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور دارد و جالب است که روند بیکاری در این استان، کاهشی می‌باشد.

نرخ مشارکت اقتصادی در همدان بیش از ۴۶ درصد و یکی از بالاترین نرخ‌های مشارکت اقتصادی در کشور است. نرخ مشارکت اقتصادی مردان بیش از ۷۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان زیر ۱۹ درصد است. با وجود پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان در همدان، این نرخ، از خیلی از استان‌های کشور، بیشتر است که شاید به دلیل مشارکت فعال بانوان همدانی در حوزه‌ی صنایع دستی باشد.

آمار متقاضیان کار در کل استان همدان

در سال ۱۳۹۸، بیش از چهار هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی در مراکز کاریابی استان همدان ثبت شده و از این تعداد، کمتر از ۱۲۰۰ فرصت استخدام مربوط به مرکز استان، یعنی شهر همدان بوده است. این در حالی است که تعداد متقاضیان کار که در کاریابی‌های این استان ثبت نام کرده‌اند، بالغ بر ۶۰۰۰ نفر بوده است که از این تعداد، بیش از ۳۹۰۰ نفر در شهر همدان ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد، کمتر از ۳۰۰۰ نفر در کل استان و حدود ۱۶۰۰ نفر در شهر همدان، به کار گمارده شده‌اند.

بیش از ۲۵۰۰ نفر از متقاضیان کار در استان دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بوده‌اند و این آمار در شهر همدان، حدود ۱۷۶۰ نفر است. البته بخشی از این آمار تنها به منظور لغو تعهد آموزش رایگان و دریافت اصل مدرک تحصیلی خود از دانشگاه‌های روزانه، در کاریابی‌ها ثبت نام می‌کنند و عملا در جستجوی کار نیستند بلکه تنها نیاز به یک نامه‌ی عدم کاریابی دارند.

از حدود ۳۰۰۰ نفر آمار ثبت شده‌ی استخدام همدان از طریق مراکز کاریابی، ۸۶۰ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر و ۷۴۳ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که داشتن تحصیلات عالی، شانس استخدام کارجویان در همدان را بالا می‌برد.

احتمالا دلیل پایین بودن تعداد فرصت‌های استخدام همدان در مقایسه با خیلی از استان‌های دیگر، اهمیت کمتر بخش خدمات و کسب‌وکارهای خدماتی کمتر در این استان باشد. معمولا اکثر فرصت‌های شغلی که در کاریابی‌ها ثبت می‌شوند، مربوط به بخش خدمات و تا حدی بخش صنعت هستند و کمتر فرصت شغلی در بخش کشاورزی، در کاریابی‌ها به ثبت می‌رسد.

نقش خدمات در ایجاد فرصت‌های استخدام همدان

در حالی که در اکثر استان‌های کشور، بخش خدمات بیش از ۵۰ درصد از آمار اشتغال را به خودش اختصاص داده، در استان همدان، سهم این بخش اقتصادی از نیروی کار فعال، زیر ۴۳ درصد است. بخش زیادی از اشتغال همدان در بخش خدمات، مربوط به حوزه‌ی گردشگری است. این استان، علاوه بر داشتن جاذبه‌های طبیعی مثل تالاب آبشینه، آبشار گنجنامه، سراب گیان، دشت میشان و غار علیصدر و آثار تاریخی مثل آرامگاه باباطاهر عریان، آرامگاه پورسینا، تپه هگمتانه و موزه پورسینا و دیگر جاذبه‌های گردشگری، سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند و بنابراین، فرصت‌های خوبی برای فعالیت هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی در این شهر، ایجاد شده است.

اهمیت بخش کشاورزی در اشتغال همدان

استان همدان با میانگین بارندگی ۳۵۶ میلی‌متر بر سال، در رتبه‌ی دوازدهم کشور از نظر میزان بارندگی سالیانه قرار دارد. ماهیت آبرفتی زمین‌شناسی همدان، همراه با بارندگی سالیانه‌ی زیاد، شرایط بسیار خوبی را برای کشاورزی در این استان فرآهم آورده است.

با اینکه استان همدان تنها ۲/۱ دهم از اراضی کشور را به خودش اختصاص داده، ۴/۴ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند. این بخش، ۲۵ درصد از ارزش افزوده‌ی استان همدان را به خودش اختصاص داده و ۲۹ درصد از نیروی انسانی فعال استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

شرایط استان همدان به گونه‌ای است که توسعه در بخش کشاورزی، به طور نسبتا یکسانی بین زیربخش‌های دامپروری، زراعت، باغداری، پرورش طیور و شیلات تقسیم شده و بخش کمی از تولیدات کشاورزی استان نیز مربوط به پرورش زنبور عسل است.

سهم صنعت و معدن در استخدام همدان

همدان در بخش صنعت، ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد ولی تاکنون نتوانسته آن طور که باید، از این ظرفیت‌ها استفاده کند. خوشبختانه، صنعت همدان به سرعت رو به رشد است.

نمی‌توان یک صنعت خاص را به عنوان صنعت اصلی همدان معرفی کرد و این استان، در صنایع متنوعی مثل صنایع غذایی، صنایع فلزی، صنایع شیمیایی و تولید پلاستیک، صنعت نساجی، تولید ماشین آلات صنعتی، تولید دستگاه‌های برقی، تولید وسایل نقلیه‌ی موتوری، صنایع چرم، ابزار پزشکی و داروسازی عملکرد خوبی دارد.

بخش معدن در این استان بسیار موفق است و در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ معدن فعال کانی‌های فلزی و غیر فلزی مثل آهن، فلدسپات، آهک، تراورتن، گرانیت، میکا، سیلیس، پگماتیت و … در همدان مشغول به کار هستند. همچنین، صنایع دستی همدان، اهمیت زیادی در اقتصاد این استان دارند.

استخدام دولتی همدان

سازمان‌های دولتی مختلفی مثل دانشگاه بوعلی سینا، بانک‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و … در استان همدان نیاز به استخدام نیروی انسانی دارند. برای استخدام شدن در سازمان‌های دولتی ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید. با این حال، آمار استخدام دولتی همدان خیلی کمتر از آمار استخدام شرکت‌های خصوصی است و به علاوه، معیارهای استخدام در سازمان‌های دولتی خیلی شایسته‌سالارانه نیست و در صورتی از که از سهمیه‌های خاصی بی‌بهره باشید، شانس شما برای استخدام شدن در سازمان‌های دولتی بسیار پایین است.

شرایط زندگی در همدان چگونه است؟

استان همدان یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. شاید یکی از دلایل مهاجرت بالا به همدان، وجود فرصت‌های شغلی زیاد و فرصت‌های متعدد برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این استان است. اما شرایط شهر همدان برای زندگی چگونه است؟

استان همدان تقریبا در بخش مرکزی کشور قرار گرفته است و مرکز این استان، یعنی شهر همدان، حدود ۵۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. تقریبا می‌توان گفت که کل استان همدان، آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. زمستان‌های این استان معمولا پر برف هستند و یخبندان‌های طولانی دارند. تابستان‌های همدان نیز بسیار خنک هستند و اگر از گرما متنفر هستید، از زندگی در ‌آب و هوای مطبوع همدان، لذت خواهید برد.

با این حال، همدان یکی از گران‌ترین شهرهای کشور است و در سال ۱۴۰۰، قیمت مسکن در این شهر، بیش از ۳۴ درصد افزایش داشته که بالاترین میزان افزایش قیمت مسکن در کشور در سال جاری است. دیگر هزینه‌های زندگی نیز در همدان، بالاتر از میانگین کشوری است.

این استان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی دارد و برای کسانی که به گردشگری علاقه دارند، استان جذابی است.

در مجموع شرایط زندگی در استان همدان، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های زندگی، بسیار خوب است اما مهاجرت شغلی به همدان تنها در صورتی توجیه‌پذیر است که حقوقی خیلی بیشتر از حقوق وزارت کار به شما پیشنهاد شود.

جمع‌بندی

استان همدان یکی از بهترین استان‌های کشور از نظر اشتغال است و با توجه به قرار داشتن قله‌ی جمعیتی استان در سن استخدام، می‌توان گفت که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در این استان وجود دارد.

همدان با آب و هوای عالی، میانگین بارش سالیانه‌ی بسیار خوب و زمین‌های بسیار حاصلخیز، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و در حوزه‌ی کشاورزی، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. این استان از نظر صنعت نیز در جایگاه خوبی است و صنایع غذایی، نساجی، فولاد، داروسازی و صنایع شیمیایی در همدان از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. استان همدان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور است و فرصت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی عمران و زمین‌شناسی در این استان وجود دارد. بخش خدمات همدان نیز تا حد زیادی به گردشگری و توریسم وابسته است و نقش مهمی را در استخدام همدان ایفا می‌کند.

شرایط استخدام دولتی در استان همدان خیلی خوب نیست و برای پیدا کردن یک فرصت استخدام جدید در این استان، بهتر است جویای آگهی‌های شغلی شرکت‌های خصوصی باشید که در کاریابی‌های اینترنتی مثل جاب ویژن منتشر می‌شوند.

با اینکه همدان یکی از خوش آب و هواترین استان‌های کشور است اما زندگی کردن در این استان به ویژه شهر همدان، هزینه‌های بسیار زیادی دارد و بنابراین، اگر به دنبال مهاجرت شغلی به همدان هستید، باید پیش از هر چیزی، هزینه‌های زندگی در همدان را در نظر بگیرید.

جاب ویژن بازدید : 18 دوشنبه 11 مرداد 1400 نظرات (0)

پرستاری شغلی بسیار مهم و حساس است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی به ویژگی‌های شخصیتی خاصی نیاز دارد. افراد زیادی به دلیل ویژگی‌های فردی و شخصیتی علاقه زیادی به شغل پرستاری و کمک به بهبود و درمان بیماران دارند؛ از طرفی افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز نیاز به  استخدام پرستار را افزایش داده است.پرستاران نقشی حیاتی در مراقبت و درمان بیماران به عهده دارند و در مورد تمام بیماری‌ها و مراقبت‌های درمانی باید اطلاعات کافی داشته باشد. پرستاران بر طبق دستورات و تجویز پزشک از بیماران مراقبت می‌کنند و ترکیبی از حمایت بالینی، عاطفی و اجتماعی را به بیماران و حتی خانواده بیماران ارائه می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم در مورد شغل پرستاری و شرایط لازم برای استخدام شدن به عنوان پرستار صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی در مورد بازار کار این شغل حساس و مهم به شما ارائه کنیم.

پرستار چه کاری انجام می‌دهد؟

پرستارها در یک کلام نجات‌دهنده زندگی هستند. در آمریکا بیش از ۳ میلیون پرستار مشغول به کار است و تعداد پرستاران نسبت به پزشکان حدود ۳ به ۱ است. درحالی‌که پزشکان معمولاً در یک زمینه خاص تخصص و تبحر دارند، پرستاران آموزش‌های عمومی و جامع‌تری می‌بینند و قادر به مراقبت از تمامی بیماران و همه جنبه‌های سلامتی افراد هستند.

به عنوان مثال، بیماری که دچار درد قفسه سینه شده ممکن است به یک متخصص قلب یا متخصص داخلی مراجعه کند و هریک از این پزشکان با توجه به تخصص خود اقدام به تشخیص بیماری و تجویز دارو کنند. اما پرستار مسئولیت مراقبت از تمام بیماران را به عهده دارد و باید مطمئن شود که املا درمان‌ها و داروهای مختلف با یکدیگر تداخل نداشته باشند و ثانیه بیمار در جریان روند درمان قرار داشته باشد. هنگامی‌که نتایج آزمایش و تشخیص نهایی آماده می‌شود معمولاً پرستار اولین نفری است که آن‌ها را می‌خواند و در صورت لزوم پزشک و متخصص مربوطه را مطلع می‌کند. دیگر زمانه آن‌که پرستار تنها در نقش دستیار و مجری دستورات پزشک بود گذشته است و امروزه پرستاران به ‌اندازه پزشک، در درمان و مراقبت از بیماران نقش و مسئولیت دارند.

شغل پرستاری ساعات کاری متغیر و زمان‌بندی‌های غیرمنظمی ممکن است داشته باشد و هنگام ارسال درخواست برای استخدام پرستار باید به این موردتوجه داشته باشید. همچنین ممکن است در روزهای آخر هفته و تعطیلات نیز مجبور به حضور در محل کار و مراقبت از بیماران داشته باشید. البته پرستارانی که در بیمارستان‌های بزرگ استخدام می‌شوند معمولاً طبق ساعات کاری مشخص کار می‌کنند و شیفت‌های شب آنان نیز به‌صورت چرخشی و نوبتی است.

شیفت‌های پرستاران به‌صورت ۳ شیفت در شبانه‌روز (شیفت صبح، شیفت عصر و شیفت شب) تنظیم‌شده که هر پرستار در هر ماه تعداد مشخصی شیفت از هر سه نوع خواهد داشت. اما در مواقع اورژانسی و شرایطی که نیاز به نیروی پرستار وجود داشته باشد باید در دسترس یا به اصطلاح آنکال باشید و بتوانید خود را هر چه سریع‌تر به بیمارستان و محل کار برسانید.

با این حال، پرستارانی که در مطب پزشکان و مدارس، خانه سالمندان و … کار می‌کنند ساعات کاری مشخص‌تر و روزهای کاری منظم‌تری دارند.

مسئولیت‌ها و وظایف کاری پرستاران

  • همکاری با پزشکان برای معاینه فیزیکی و اجرای برنامه‌های درمانی
  • ثبت شرح‌حال از وضعیت بیمار و ارائه گزارش به پزشک
  • انجام پروسیجر درمانی، چک کردن دمای بدن بیماران، بررسی فشار خون و ضربان نبض
  • دادن دارو و انجام تزریقات تجویز شده توسط پزشک طبق زمان‌بندی دقیق
  • در جریان گذاشتن خانواده و همراهان بیمار و اطلاع در مورد روند درمان
  • گرفتن نمونه خون، تمیز کردن، ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها
  • کنترل وضعیت بیمار، تأمین نیازهای او و ارائه بهترین مراقبت و درمان
  • بررسی تجهیزات پزشکی و حفظ بهداشت و ایمنی (تجهیزات ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح، آماده‌سازی تخت و …)
  • همکاری با تیم پرستاری برای اجرای برنامه‌های مراقبتی از تمام بیماران

ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های فردی که یک پرستار باید داشته باشد

پرستاری شغلی است که ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف انسانی دارد و به همین دلیل، علاوه بر دانش تخصصی مستلزم ویژگی‌های شخصیتی خاصی مثل دلسوزی، صبوری و حس همدردی است. به‌طور کل، برای استخدام پرستار لازم است واجد مهارت‌های فردی زیر باشید:

حس شفقت و دلسوزی: نگرانی برای درد و مریضی دیگران و تلاش برای بهبود سلامتی وضعیت بیماران یکی از ویژگی‌های اصلی یک پرستار موفق است.

مهارت‌های سازمانی و توجه به جزئیات: منظم و دقیق بودن به شما کمک می‌کند تمام پروسیجر درمانی را به با دقت دنبال کنید و از سلامت و ایمنی خود، بیماران و همکاران مطمئن شوید.

تفکر انتقادی: این مهارت به شما کمک می‌کند مشکلات را ارزیابی کنید و اقدامات لازم برای حل آن‌ها را انجام دهید.

صبر و ثبات عاطفی: پرستاری شغلی حساس و پر چالش است و داشتن این دو مهارت به شما کمک می‌کند در شرایط دشوار و احساسی بتوانید به‌درستی مسئولیت‌های شغلی خود را انجام دهید و موقعیت را کنترل کنید.

مهارت گوش دادن و صحبت کردن: به عنوان پرستار باید توانایی خوبی در ارتباط برقرار کردن با بیماران، خانواده آن‌ها و همین‌طور کارکنان بیمارستان داشته باشید. بخش زیادی از کار شما به‌صورت تیمی است و ارتباط مؤثر و سازنده با همکاران نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت شغلی شما خواهد داشت.

توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان: در شغل پرستاری اغلب لازم است هم‌زمان چند کار را انجام دهید و مدیریت کنید؛ بنابراین داشتن این مهارت به شما در انجام بهتر وظایف شغلی‌تان کمک می‌کند. در بسیاری از مواقع، یک پرستار وظیفه مراقبت از چندین بیمار را بر عهده دارد و باید داروها و نحوه مراقبت از هر بیمار را در ذهن داشته باشد و طبق زمان‌بندی از تمام آن‌ها مراقبت کند.

برخورداری از سلامت و توانایی جسمی لازم: پرستاران بخش زیادی از ساعات کاری را به‌صورت ایستاده و در حال تردد در بیمارستان سپری می‌کنند. همچنین موقع بلند کردن یا جابجایی بیماران و کمک به آن‌ها به توان و قدرت جسمی مناسبی نیاز خواهند داشت. بنابراین نکته مهم در استخدام پرستار برخورداری از سلامت و توان جسمی لازم برای انجام مسئولیت‌های شغلی و وظایف پرستاری است.

جمع بندی

پرستاری شغلی حساس و سرنوشت‌ساز است که باعث نجات و شفای جان انسان‌ها می‌شود و شاید جزء معدود شغل‌هایی باشد که جنبه احساسی و انسانی آن بسیار پررنگ و محسوس است. برای استخدام پرستار نیاز به مدرک کارشناسی در رشته پرستاری است؛ علاوه بر این پرستاران به ویژگی‌های شخصیتی خاصی مثل دلسوزی و شفقت، صبر و حوصله زیاد، توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان و دقت و هشیاری بالا نیاز دارند.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، درمانگاه‌های دولتی، مطب پزشکان و خانه‌های سالمندان و مراکز خدمات درمانی در منزل به آگهی استخدام پرستار نیاز دارند. پرستارانی که در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند ساعات کاری متغیری دارند و باید در ماه در شیفت‌های مختلف صبح، عصر و شب حضور داشته باشند. اما پرستارانی که در مراکز خصوصی و درمانی کار می‌کنند اغلب ساعات کاری منظم‌تر و کمتری دارند.

 

 

جاب ویژن بازدید : 27 سه شنبه 05 مرداد 1400 نظرات (0)

گسترش دسترسی به اینترنت و راه‌اندازی کسب و کارها و استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ باعث رونق اقتصادی و پدید آمدن فرصت‌های شغلی و استخدام جدید زیادی شده و به اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های استخدام کمک فراوانی کرده است. در حال حاضر در هر رشته و گروه شغلی، می‌توانید با کمی جستجو در سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن، موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید و استخدام شوید.

همچنین دسترسی راحتتر به اینترنت و دیجیتالی شدن کسب و کارها نیز موجب شده امکان دورکاری و فریلنسری نیز برای کارجویان فراهم شود و کسب درآمد و اشتغال دیگر محدود به حضور فیزیکی نباشد. این مسئله به خصوص برای کارجویانی که در شهرهای کوچک‌تر هستند فرصت فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد بتوانند در شهرهای بزرگ مثل تهران کار مناسبی پیدا کنند و به صورت دورکار همکاری خود را ادامه دهند.

البته پیدا کردن شغل در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته اندکی دشوارتر شده است. بحران بیماری همه پیر کرونا و تحریم‌های اقتصادی دست به دست هم داده اند تا اقتصاد ایران را به رکود بکشانند. در نتیجه در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از بازار کار خارج شدند و کار خود را از دست داده اند. بنابراین، پیدا کردن فرصت‌های استخدام جدید ۱۴۰۰ به کار پرچالشی تبدیل شده است.

اما چطور می‌توان زودتر از همه از آگهی‌های استخدام جدید مطلع شد و برای آن‌ها رزومه ارسال کرد؟ در دنیای رقابتی امروز، هرچه سریع‌تر از یک موقعیت شغلی مطلع شوید شانس بالاتری برای استخدام شدن خواهید شد. بنابراین به نظر می‌رسد سرعت و مشاهده سریع‌تر آگهی‌های استخدام جدید نقش تعیین‌کننده‌ای در کاریابی و استخدام کارجویان داشته باشد.

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن بهترین راهکارها برای جستجوی موقعیت‌های شغلی را توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم چطور می‌توانید به عنوان اولین نفر از یک آگهی استخدام جدید باخبر شوید و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

مشاهده سریع آگهی‌های استخدام چه فایده‌ای دارد؟

هرچند امروزه تعداد فرصت‌های شغلی به نسبت قبل بسیار زیادتر شده و به ویژه در شهرهای بزرگ فرصت‌های استخدام جدیدی وجود دارند؛ اما از سوی دیگر، روز به روز تعداد کارجویان نیز بیشتر می‌شود. شاید تا چند دهه قبل فردی که مدرک کارشناسی داشت تمایز قابل‌توجهی نسبت به رقیبان پیدا می‌کرد؛ اما در حال حاضر شمار کارجویان متخصص و تحصیل‌کرده بسیار زیاد شده و رقابت بالایی بر سر تصاحب یک موقعیت شغلی مناسب به وجود آمده است. به ویژه اگر این موقعیت شغلی مربوط به یک شرکت و سازمان معتبر مثل بانک، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های بزرگ باشد این رقابت تشدید هم می‌شود.

شمار بالای کارجویان باعث شده روند انتخاب و گزینش برای کارفرمایان هم دشوارتر شود. زیرا کارفرما با انتشار آگهی استخدام جدید در سایت‌ کاریابی آنلاین جاب ویژن، تعداد قابل توجهی رزومه دریافت می‌کند که بخش زیادی از آن‌ها هم واجد شرایط احراز شغل هستند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که یک آگهی استخدام به طور میانگین یک ماه فعال است و کارجویان در این مدت می‌توانند برای آن آگهی رزومه ارسال کنند. اما مسلماً کارفرمایی که نیاز به نیروی متخصص دارد تمایل دارد هرچه زودتر فرد موردنظرش را جذب کند و دیگر مجبور به بررسی صدها رزومه ارسالی نشود. بنابراین معمولاً در همان چند روز اول احتمال پیدا کردن و استخدام نیروی موردنظر بسیار زیاد است.

همه این عوامل ما را به  این نتیجه میرساند که سوای مهارت‌های و تخصص‌های لازم برای یک شغل، زمان نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب داشته باشد. به این ترتیب هرچه زودتر از یک فرصت استخدام جدید باخبر شوید و رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید احتمال پذیرفته شدن و دعوت به مصاحبه هم افزایش پیدا خواهد کرد.

چطور آگهی‌های استخدام جدید را پیدا کنم؟

روزانه تعداد زیادی آگهی استخدامی از طرف سازمانهای معتبر در پلتفرم جاب ویژن منتشر می‌شوند. قطعا با آغاز موج قابل انتظار از نیاز کسب‌وکارها به نیروی انسانی، یکی از اولویت‌های اول سازمان‌ها برای انتشار آگهی شغلی، سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن است.
شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در سایت جاب ویژن و با استفاده از فیلترهای متعددی که در این صفحه وجود دارد، آگهی‌های استخدام جدید ۱۴۰۰ را که با شرایط شما بیشترین انطباق را دارند، پیدا کنید و برای آن‌ها رزومه بفرستید.

برای اینکه زودتر از دیگر کارجویان از هر آگهی شغلی با خبر شوید، می‌توانید در کانال تلگرامی جاب ویژن عضو شوید تا از جدیدترین فرصت‌ها شغلی، مطلع شوید. همچنین، با استفاده از ربات جاب ویژن در تلگرام، جدیدترین موقعیت‌های شغلی که بیشترین انطباق را با رزومه‌ی شما داشته باشند، به صورت روزانه، برایتان ارسال می‌شوند.

به این ترتیب می‌توانید از جدیدترین فرصت‌های شغلی که در سال جدید منتشر می‌شوند، اطلاع پیدا کنید اما چگونه می‌توانید برای آن‌ها رزومه بفرستید؟

برای ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای می‌توانید از رزومه ساز جاب ویژن کمک بگیرید. این رزومه ساز کاملا رایگان است و رزومه‌ی دو زبانه‌ی حاصل، نه تنها پروفایل کارجویی شما را تکمیل می‌کند بلکه می‌توانید آن را به صورت یک فایل pdf نیز دانلود کنید. پس از ساخت رزومه، می‌توانید برای آگهی‌های شغلی متناسب با شرایط خود، رزومه بفرستید. این رزومه به دست کارفرماها می‌رسند و در صورتی که نظر کارفرما را جلب کنند، از طرف آن سازمان با شما تماس گرفته خواهد شد و به مصاحبه دعوت می‌شوید.

چند نکته کاربردی برای استخدام سریعتر

مواردی که در بالا گفتیم به شما کمک خواهد کرد در اولین فرصت از آگهی‌های استخدام جدید مطلع شوید و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. اما صرفاً باخبر شدن از موقعیت‌ها برای استخدام کافی نیست و متأسفانه گاهی اشتباهاتی که کارجویان نادانسته انجام می‌دهند باعث می‌شود نتوانند شغل مورد نظرشان را تصاحب کنند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها شانس پذیرش و استخدام خود را به میزان قابل توجهی افزایش بدهید.

  • از قالب رزومه استاندارد و حرفه‌ای استفاده کنید
  • از درست و به روز بودن اطلاعات رزومه مطمئن شوید
  • فقط برای آگهی‌های مرتبط رزومه ارسال کنید
  • مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی خود را تقویت کنید
  • شبکه ارتباطاتتان را گسترش دهید

جمع‌بندی

فرآیند کاریابی و استخدام شدن در دنیای امروزی می‌تواند کمی چالش‌برانگیز و دشوار باشد؛ اما اگر شیوه‌های درست جستجوی کار و اطلاع از آگهی‌های استخدام جدید را بدانید می‌توانید به‌راحتی شغل موردنظرتان را پیدا کنید. ازآنجاکه ممکن است کارجویان زیادی مثل شما به دنبال موقعیت‌های شغلی باشند رقابت شدیدی بر سر تصاحب فرصت‌های استخدام جدید به‌ویژه در سازمان‌های بزرگ و معتبر مثل بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های موفق مثل ایران‌خودرو، اسنپ، دیجی کالا و …ایجاد شده است. در چنین شرایطی کارجویانی که زودتر از این فرصت‌ها مطلع شوند و رزومه‌شان را ارسال کنند شانس بالاتری برای استخدام شدن خواهند داشت.

در این مقاله راجع به روش‌های اطلاع از موقعیت‌های استخدام جدید صحبت کردیم و گفتیم که از روش‌های مختلف می‌توانید از این فرصت‌ها اطلاع پیدا کنید. جستجوی روزانه در آگهی‌های جاب ویژن، داشتن صبر و پشتکار، فعال‌سازی ایمیل اطلاع‌رسانی، عضویت در کانال تلگرام و ربات جاب ویژن و … ازجمله روش‌‌‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند در این رقابت پیروز شوید.

 

جاب ویژن بازدید : 27 یکشنبه 03 مرداد 1400 نظرات (0)

استان قزوین در شمال غربی کشور واقع شده و با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و استان البرز همسایه است. این استان طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت داشته است که از این مقدار، ۶۰۰ هزار نفر ساکن شهرستان قزوین بوده‌اند. استان قزوین محل استقرار کارخانجات تولیدی و صنعتی مختلف است و دارای ۸ شهرک صنعتی مختلف است که از این میان، شهر صنعتی البرز یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی کل کشور به حساب می‌آید که بیشترین تاثیر را در آگهی استخدام قزوین دارد. در این مقاله  قصد داریم وضعیت بیکاری، اشتغال و استخدام قزوین را با یکدیگر بررسی کنیم و در مورد صنایع فعال و فرصت‌های شغلی استان قزوین با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آمار و نرخ اشتغال و بیکاری در استان قزوین

نبود فرصت‌های شغلی کافی برای نیروی کار فعال در این استان باعث شده معضل بیکاری و نبود کار به یک دغدغه برای نیروی کار جوان این استان تبدیل شود. البته خوشبختانه با بررسی آمارها و نرخ بیکاری در طی سالیان مختلف متوجه می‌شویم این شاخص روندی کاهشی و نزولی داشته و هر سال وضعیت نرخ بیکاری قزوین در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

برای اینکه بررسی دقیق‌تری از وضعیت بیکاری در استان قزوین داشته باشیم شاخص‌های نرخ بیکاری این استان در دهه ۹۰ را با هم بررسی می‌کنیم:

  • در سال ۱۳۹۰ نرخ بیکاری استان قزوین به طور میانگین ۱۲٫۵ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۱ نرخ بیکاری قزوین برابر با ۱۲ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۲ شاخص بیکاری با کاهش قابل توجهی همراه بوده و به ۱۰٫۳% رسیده است.
  • در سال ۱۳۹۳ نرخ بیکاری استان قزوین اندکی افزایش داشته و ۱۱٫۹ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۴ این شاخص در استان قزوین برابر با ۱۱٫۷ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری استان ثابت مانده و برابر با میزان مشابه سال قبل بوده است.
  • در سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان قزوین برابر با ۱۰٫۸ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۷ این شاخص به طور میانگین ۱۱٫۱% محاسبه شده است.
  • در سال ۱۳۹۸ نرخ بیکاری روندی کاهش در پیش گرفته و به ۹٫۹ رسیده است.

سرانجام در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری قزوین به پایین‌ترین میزان در ده سال گذشته رسیده و برابر با ۹٫۷% بوده است.

همچنین براساس آخرین آمارگیری که در تابستان ۱۳۹۹ انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی ۴۳٫۳ درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (۹۸) که این نرخ ۴۷٫۲ درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان ۱۳۹۹ برابر با ۳۹٫۶ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال ۹۸ برابر با ۴۳٫۳ بوده است.

برای بررسی جامع‌تر وضعیت مشارکت اقتصادی نیروی کار فعال قزوین را در ده سال گذشته مرور می‌کنیم:

  • نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۳٫۴ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۱ این شاخص ۴۲٫۳% بوده است.
  • در سال ۱۳۹۲ نرخ مشارکت اقتصادی قزوین ۴۴٫۲ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۳ مشارکت اقتصادی استان قزوین برابر با ۴۴٫۵% بوده است.
  • در سال ۱۳۹۴ میزان مشارکت اقتصادی نیروی کار قزوین ۴۳٫۹ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۵ این شاخص برابر با ۴۲٫۹ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین برابر با ۴۳% محاسبه شده است.
  • در سال ۱۳۹۷ مشارکت اقتصادی نیروی کار قزوین برابر با ۴۵٫۹% درنظر گرفته شده است.
  • در سال ۱۳۹۸ میزان مشارکت اقتصادی بخش فعال استان قزوین حدود ۴۵٫۷ درصد تخمین زده شده است.
  • در نهایت در سال ۱۳۹۹ نرخ مشارکت اقتصادی سالانه قزوینی‌ها برابر با ۴۳٫۴% برآورد شده است.
جاب ویژن بازدید : 35 شنبه 02 مرداد 1400 نظرات (0)

استان البرز به مرکزیت شهر کرج، یکی از جدیدترین استان‌های کشور است که کمتر از دو دهه از جدا شدن آن از استان تهران می‌گذرد. شهر کرج یکی از شهرهای بسیار بزرگ، پرجمعیت و مهاجرپذیر ایران است و خیلی از مردم به دنبال فرصت‌های استخدام کرج از شهرستان‌ها به این استان کوچ می‌کنند.

در سال‌های گذشته، یکی از دلایل اصلی آمار بالای مهاجرت به شهر کرج، مجاورت این شهر با پایتخت، وجود خط متروی تهران-کرج و پایین‌تر بودن قیمت مسکن در این شهر، در مقایسه با شهر تهران بود. به مرور زمان، با توسعه‌ی کسب‌وکارها و کارخانه‌های متعدد در شهر کرج و حاشیه‌های آن، فرصت‌های شغلی متعددی در این شهر ایجاد شد و با گسترش هر چه بیشتر این شهر، نهایتا در سال ۱۳۸۸، مجلس شورای اسلامی با تشکیل استان البرز و انتخاب شهر کرج به عنوان مرکز این استان موافقت کرد. این تغییرات منجر به بالا رفتن قیمت مسکن در شهر کرج شد اما مهاجرت به کرج چندان کاهش پیدا نکرد زیرا کسب‌وکارهای جدید با سرعت بسیار زیادی در استان البرز پا گرفتند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با فرصت‌های استخدام کرج و وضعیت کار در استان البرز صحبت کنیم.به علاوه، صنایع اصلی کرج را به شما معرفی می‌کنیم و در رابطه با شرایط زندگی در کرج صحبت خواهیم کرد. با جاب ویژن همراه باشید.

معرفی کرج

امروزه کرج با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر (مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵) در رتبه‌ی چهارم پرجمعیت‌ترن شهرهای کشور قرار دارد.

استان البرز تعداد زیادی شهرک صنعتی بسیار مهم دارد و قطب اقتصادی کشور است. در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای کوچک به سرعت در کرج و دیگر شهرستان‌های البرز توسعه یافته‌اند و ظرفیت پذیرش نیروی انسانی در این استان را بالا برده‌اند.

تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی و تولید فرآورده‌های زیست‌شناختی در شهرک‌های صنعتی استان البرز مشغول به کار هستند و این استان را به قطب صنعت دارویی کشور تبدیل کرده‌اند. به علاوه، استان البرز یکی از تولید کنندگان اصلی گل رز در ایران است. این استان با میزبانی از کارخانه‌های متعدد صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنایع سلولزی و البته معادن فعال متعدد، فرصت‌های شغلی متعددی را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف، فرآهم آورده است. البته نباید از وضعیت مطلوب کشاورزی و باغداری نیز در این استان غافل شویم.

جاب ویژن بازدید : 17 پنجشنبه 24 تیر 1400 نظرات (0)

بسیاری از افراد  به صورت غیر ارادی و به صورت فسخ قرارداد از طرف کارفرما به دلایل مختلف کار خود را از دست می‌دهند. در این شرایط، فشار اقتصادی همراه با فشار روانی ناشی از اخراج، شرایط ناگواری برای فرد بیکار به وجود می‌آورد. اما با تصویب قانون ، اگر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید و بدون میل و اراده خود شغلتان را از دست بدهید؛ می‌توانید مقرری ماهیانه‌ای به عنوان حقوق بیکاری دریافت کنید. در این مقاله راجع به بیمه بیکاری 1400 و مزایا و معایب آن صحبت کرده ایم. امیدواریم با خواندن این مطلب ابهاماتی که در ذهنتان بوده برطرف شود.

تعریف بیمه بیکاری

در ابتدا بد نیست بدانیم که اصلا بیمه بیکاری چیست؟ این نوع از بیمه، تسهیلاتی قانونی بوده که قانون‌گذار برای آن دسته از کارگران و شاغلان که به صورت غیر ارادی  مثل فسخ یک طرفه قرارداد توسط کارفرما یا حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، طوفان و حتی ویروس کرونا که جدیدا با آن دست و پنجه نرم میکنیم، مجبور به ترک شغل خود شده‌اند،  تا زمان استخدام جدید در نظر گرفته است.

این تسهیلات می‌تواند مزایا و معایبی را برای کارگران و افراد شاغل به همراه داشته باشد. به گونه‌ای که برخی افراد اعتقاد دارند که بهتر است شاغلین حتی در صورت بیکاری نیز از دریافت این تسهیلات خودداری کنند. اما برخی دیگر خلاف این نظر را داشته و اعتقاد دارند حقوق بیمه بیکاری می‌تواند فرد را تا زمان پیدا کردن شغل جدید یاری دهد.

شرایط دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟

به طور کل برخی از شرایط وجود دارند که باعث می‌شوند شما مستحق دریافت مستمری بیمه بیکاری شوید و برعکس.

بیمه بیکاری شامل چه کسانی می‌شود؟

  1. بیکاری غیرارادی: یکی از شروط مهم غیرارادی بودن ترک شغل است که به آن اشاره شد. البته ارادی یا غیر ارادی بودن ترک کار، از ناحیه واحد محل کار باید به تایید وزارت کار و همچنین شورای عالی کار برسد. 
  2. داشتن تابعیت ایرانی : برای استفاده از این مستمری نیاز است که شما دارای تابعیت ایرانی بوده و افرادی که تابعیت ایرانی ندارند نمی‌توانند آن را دریافت کنند.
  3. تابع قانون کار: نیاز است که افراد قبل از بیکار شدن برای آنها توسط واحد مربوطه اصطلاحا بیمه رد شده باشد.
  4. سابقه بیمه: افراد باید قبل از آنکه بیکار شوند، به مدت 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. البته افرادی که به علت حوادث غیرمترقبه که به آن اشاره شد بیکار می‎شوند، از داشتن این شرط معاف هستند و نیازی به سابقه بیمه ندارند. ذکر این نکته ضروری است که کارشناسان وزارت کار، 1 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی را قبول دارند.

بیمه بیکاری شامل چه کسانی نمی‌شود؟

  1. صاحبان مشاغل آزاد: بسیاری از افراد جامعه مانند کسبه بازار یا کسانی که به هر نحوی شغل آنها آزاد محسوب می‌شود، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. همچنین کسانی که جزء بیمه اختیاری محسوب می‌شوند نیز از مشمولان دریافت آن خارج هستند. 
  2. افراد اتباع خارجی: همانطور که قبلا هم ذکر شد افرادی که اتباع سایر کشورهای دیگر بوده و فاقد تابعیت ایرانی هستند، نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند.
  3. ترک کار اختیاری: چنانچه شما به صورت ارادی اقدام به ترک کار کرده باشید، از این نوع بیمه محروم خواهید شد. به عنوان مثال، اگر شما از شغل خود به هر دلیل استعفا داده باشید، قادر به استفاده از مستمری بیمه بیکاری نخواهید بود. 
  4. بازنشستگان و از کار افتادگان: افرادی نیز که بازنشسته شده‌اند خارج از دایره مشمولان این مزایا قرار دارند.

مبلغ بیمه بیکاری چه مقدار است؟

در این خصوص قانون اینگونه توضیح داده که باید به اندازه 55 درصد از متوسط مزدی که فرد به صورت روزانه دریافت می‌کند، به عنوان مقرری بیمه بیکاری به وی تعلق می‌گیرد اما نباید میزان مقرری دریافتی فرد از 80 درصد متوسط دستمزد وی بیشتر باشد. بنابراین به نوعی یک کف و یک سقف برای آن در نظر گرفته شده است تا چندان با هم اختلاف نداشته باشند.

بحث دیگری که بر روی میزان مبلغ بیمه بیکاری تاثیرگذار است، مجرد یا متاهل بودن و همچنین تعداد فرزندان یا افراد تحت تکفل است که بر روی میزان مبلغ دریافتی تاثیرگذار خواهد بود.

معایب دریافت بیمه بیکاری

خب تا اینجای بحث راجع به مزایای دریافت مقرری بیمه بیکاری صحبت کردیم اما بد نیست راجب عواقب آن نیز بدانیم.

باید گفت که در این خصوص چندان جای نگرانی نیست. این‌گونه نیست که استفاده از این مستمری تاثیر بسیار منفی در آینده داشته باشد. به هر حال، مدت زمان دریافت مستمری جزء سابقه افراد محسوب می‌شود. اما نکته اساسی در خصوص عواقب گرفتن بیمه بیکاری به حقوق بازنشستگی افراد برخواهد گشت.

تاثیر کمک هزینه بیکاری بر بازنشستگی

بخشی از هزینه‌ای که ماهیانه از حقوق شما با عنوان حق بیمه کم می‌شود؛ مربوط به مقرری زمان بازنشستگی‌تان است. در قانون کار، بیمه‌شدگانی که به سن قانونی بازنشستگی (۶۰ سال تمام برای آقایان و ۵۵ سال برای خانم‌ها) برسند؛ در صورتی که حداقل سابقه بیمه را دارا باشند؛ می‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند.

برای تعیین مستمری ماهانه بازنشستگی، کافی است متوسط حقوقتان در دو سال آخری که مشغول به کار بوده‌اید را در تعداد ماه‌هایی که سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اید ضرب کنید. سپس عدد به دست آمده را بر سی تقسیم کنید.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید؛ بازنشستگی در حین بیمه بیکاری است. همان‌گونه که پیشتر اشاره شد؛ چنانچه در مدتی که مشمول دریافت این کمک هزینه هستید به سن بازنشستگی برسید؛ پرداخت این مبلغ به شما قطع می‌شود و تنها مستمری بازنشستگی را دریافت خواهید کرد.

همچنین اگر دو سال یا کمتر به موعد بازنشستگی‌تان مانده؛ در دریافت مستمری بیکاری با احتیاط عمل کنید. چرا که مبلغ حقوق بازنشستگی به میانگین حقوق دو سال آخر اشتغالتان وابسته است. نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بعد از بیمه بیکاری به این صورت است که اگر در این دو سال، مقرری بیکاری دریافت کرده باشید؛ این مبلغ به‌عنوان حقوق ماهیانه شما محسوب می‌شود. از آنجا که این مقدار، معمولا کمتر از حقوق دریافتی شما در سال‌های پایانی کارتان است؛ حقوق بازنشستگی کمتری دریافت خواهید کرد.

بازنشستگی پس از بیمه بیکاری هم مشمول همین قانون است و اگر پس از دریافت کمک هزینه بیکاری بازنشسته شوید؛ حقوق بازنشستگی شما بر اساس حقوق بیکاری‌تان محاسبه خواهد شد. 

 

جمع بندی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که بنا به هر دلیلی، سازمانی که در آن استخدام شده‌‌اید به صورت یک طرفه با شما قطع همکاری  کرده باشد. در این شرایط، تا یک جای جدید استخدام شوید درامد شما قطع شده و فشار روانی بر شما حاکم می­شود. اما نگران نباشید، خوشبختانه قانون‌گذار برای این موارد چاره‌ای اندیشیده است.

بیمه بیکاری، همان چیزی است که برای این شرایط دشوار در نظر گرفته شده و کمک می‌کند فشار اقتصادی و روانی کمتر به فرد بیکار شده وارد شود.این تسهیلات می‌تواند مزایا و معایبی را برای کارگران و افراد شاغل به همراه داشته باشد.

از مهم‌ترین مزایای بیمه بیکاری می‌توان به دریافت مستمری تا زمان پیدا کردن شغل مجدد و محسوب شدن سابقه کار اشاره کرد اما در مورد معایب آن باید گفت چندان جای نگرانی نیست. برای مشاهده آگهی های استخدام جدید کلیک کنید. این‌گونه نیست که استفاده از این مستمری تاثیر بسیار منفی در آینده داشته باشد. نکته اساسی در خصوص عواقب گرفتن بیمه بیکاری به حقوق بازنشستگی افراد برخواهد گشت.

 

جاب ویژن بازدید : 29 سه شنبه 22 تیر 1400 نظرات (0)

فروش حوزه‌ای بسیار گسترده و بااهمیت است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به جذب فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد آگهی استخدام فروشنده و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم.

فروشنده چه کار می‌کند؟

فروشنده، همان‌طور که از نامش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمای و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.

فروشنده‌های حرفه‌ای اغلب دارای مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و … هستند. هرچند در مورد جذب فروشنده‌ ساده در فروشگاه و مغازه، سخت‌گیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این مشاغل استخدام شوند.

چه کارهایی به فروشنده احتیاج دارند؟

تقریباً هر کسب‌وکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به جذب فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی و توانایی‌هایشان در حوزه‌های بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.

برخی از کسب‌وکارهایی که به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به جذب فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند عبارت‌اند از:

  • کتاب‌فروشی‌ها
  • فروشگاه‌های پوشاک و بوتیک‌ها
  • خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • رستوران‌ها
  • شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در زمینه‌های مختلف
  • شرکت‌های ارائه خدمات
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف

جایگاه‌های  مختلف شغلی فروشندگی

در حوزه فروش، افراد زیاد با رده‌‌بندی‌‌های شغلی متفاوتی مشغول به کار هستند. بسته به نوع و اندازه سازمان یا شرکت ممکن است شما تنها فروشنده شرکت باشید یا در قالب یک تیم بزرگ و در کنار فروشندگان دیگر فعالیت کنید.

برخی مشاغل فروش عملی‌تر از بقیه هستند و برخی دیگر بیشتر جنبه مدیریتی و نظارتی دارند. به‌عنوان‌مثال مدیر فروش یا کارشناس بیشتر در جنبه‌های مدیریت و سرپرستی تیم فعالیت می‌کنند. اما موقعیت‌های شغلی مثل فروشندگی، صندوقدار، بازاریاب و ویزیتور به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند و وظیفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را بر عهده دارند.

همین‌طور حجم و فشار کاری فروشندگان هم با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال در یک محیط خرده‌فروشی مثل یک مغازه یا فروشگاه، فروشنده شاید نیاز چندانی به کار با نرم‌افزارهای پیچیده فروش و فرآیندهای استراتژیک قرارداد بستن نداشته باشد و بیشتر نیازمند مهارت‌های عملی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره قوی باشد.

همین‌طور در برخی مشاغل مرتبط با فروشندگی مثل بازاریاب و نماینده فروش، شما موظف به انجام سفرهای کاری و دیدار و ملاقات با مشتریان فعلی یا کنونی شرکت هم هستید. ساعات و روزهای کاری فروشنده هم به نوع شغل و وظایف و نوع سازمان و کسب‌وکار بستگی دارد و از ساعات کاری شیفتی، پاره‌وقت تا ساعات کاری معمول قانون کار و … متغیر است.

صندوقدار

صندوقدار یکی از سطوح شغلی ورودی است و در پایین‌ترین رده‌بندی شغلی فروش قرار می‌‌گیرد. اکثر فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و هر کسب‌وکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به صندوقدار هم نیاز خواهد داشت. استخدام صندوقدار شرایط سخت‌گیرانه‌ای ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام فروشنده تنها به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی، نظم و تعهد و… اهمیت می‌دهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و افرادی که به دنبال فرصت جذب فروشنده نیمه وقت هستند می‌‌‌توانند به عنوان صندوقدار مشغول به کار شوند.

از نظر درآمد و حقوق، صندوقدار معمولاً پایین‌ترین سطح درآمد را در این حوزه کاری دارد.

فروشندگی محصولات مغازه و فروشگاه

فروشنده مستقیم به کسی گفته می‌شود که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند. فروشنده وظیفه خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آن‌ها به خرید را بر عهده دارد.

کسی که در خرده‌فروشی کار می‌کند نیز اغلب ساعات کاری منعطفی دارد و ممکن است زمانبندی کارش به‌صورت پاره‌وقت یا چند روز در هفته و… باشد. کارفرماها برای جذب فروشنده خرده‌فروشی هم بیشتر تأکید بر مهارت‌های فردی و اجتماعی دارند؛ هرچند داشتن مدرک تحصیلی مرتبط هم می‌تواند شانس جذب شما را بالاتر ببرد.

جنسیت تأثیر زیادی در احتمال و شانس پیدا کردن کار ندارد و هم آقایان و هم خانم‌ها در صورت داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این حوزه مشغول به کار شوند. هرچند هر کارفرمایی بسته به سیاست‌ها و خط ‌مشی خود ممکن است اقدام به درج آگهی جذب فروشنده آقا یا خانم در سایت‌ کاریابی بکند.

فروشنده و نماینده فروش غیرحضوری

این نوع فروشنده در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار است و با حضور در محل کار، به صورت وظیفه ارزیابی و رسیدگی به نیازهای مشتریان و فروش محصولات و خدمات را بر عهده دارد. از جمله برخی از مسئولیت‌های این فروشنده می‌توان به یافتن حوزه‌های جدید فروش، درخواست و پیگیری سفارشات مشتریان، اطمینان از عملکرد بی‌نقص روند فروش، پاسخگویی به سؤالات مشتریان و راهنمایی آن‌ها در مورد یک محصول یا سرویس خاص و برقراری تماس تلفنی، آنلاین یا حضوری با مشتریان اشاره کرد.

نماینده فروش و بازاریاب

ویزیتور یا بازاریاب مدل کلاسیک و قدیمی فروشندگی است و به صورت حضوری برای فروش محصولات و خدمات نزد مشتریان می‌رود. این فرد مستقیماً با مشتریان در ارتباط است و به نوعی نماینده شرکت و سازمان به حساب می‌آید و مشتریان از طریق این فرد با شرکت و محصولاتش آشنا می‌شوند. به همین دلیل لازم است مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد و به بهترین شکل معرف شرکت محل کارش باشد.

نماینده فروش هم با مشتریان فعلی و هم با مشتریان بالقوه ارتباط و تعامل دارد و وظیفه ارائه محصولات جدید و قدیمی را بر عهده دارد. به خاطر ماهیت شغلی ویزیتور و بازاریاب، این افراد معمولاً نیاز به سفرهای درون‌شهری یا برون‌شهری هستند تا با شعب فروش محصولات یا مشتریان ملاقات کنند و خدمات و محصولات را به آن‌ها عرضه کنند. به دلیل سختی این کار و سفرهای کاری، کارفرماها استخدام بازاریاب آقا را در اولویت بالاتری قرار می‌‌دهند.

ساعات کاری این موقعیت شغلی بسیار متغیر است و بسته به نوع سازمان و شرکت ممکن است به‌صورت شیفتی، پاره وقت یا تمام وقت باشد یا شامل مأموریت‌های چندروزه هم بشود.

جمع‌بندی

هر کسب‌وکار و بنگاه تجاری برای فروش محصولات و خدماتش به استخدام و جذب فروشنده نیاز دارد؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده آقا و خانم را مشاهده کنید. فروشندگی به مهارت‌های نرم و سخت متعددی نیاز دارد و برخی افراد توانایی و مهارت ذاتی بیشتری برای فروش دارند.

برای کسانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیز است که شما را در آخر به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد می‎رساند.
با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید. برای پدا کردن آگهی های استخدام جدید کلیک کنید.

جاب ویژن بازدید : 26 دوشنبه 21 تیر 1400 نظرات (0)

با افزایش روزافزون کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل در زندگی‌ ما، نیاز سازمان‌ها به جذب برنامه نویس، به طور چشمگیری در حال افزایش است. در واقع، در بازار کار برنامه‌نویسی، برخلاف بازار کار بسیاری از مشاغل دیگر، تعداد فرصت‌های شغلی بیش از تعداد کارجویان است. این تقاضای بالا برای آگهی استخدام برنامه نویس، حقوق برنامه نویس ها را نیز بالا برده است. تسلط بر چندین زبان برنامه‌نویسی و تخصص در یکی از آن‌ها می‌تواند فرصت‌های شغلی بی‌نظیری پیش روی شما بگذارد.

درست است که یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی نیازمند تحصیلات نیست ولی برای حرفه‌ای شدن در برنامه‌نویسی حتما باید دانش کافی را داشته باشید که در بسیاری از موارد، در گروی تحصیلات عالی و گذراندن دوره‌های آموزشی است.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با اهمیت برنامه نویسی و بازار کار آن، وظایف، مسئولیت‌ها، شایستگی‌ها و مهارت‌های برنامه‌نویسان حرفه‌ای، مزیت‌های انتخاب برنامه‌نویسی به عنوان شغل و بازار کار زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف صحبت کنیم.

تقاضای بالا برای استخدام برنامه‌ نویس

امروزه، زندگی ما بیش از هر زمان دیگری با فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال، گره خورده است؛ به طوری که برای انجام بسیار از امور روزمره‌ی خود، وابستگی شدیدی به اینترنت و ابزارهای نرم‌افزاری مختلف داریم.

با این حال، باید بدانید که روند دیجیتالی شدن و مجازی شدن زندگی انسان، تازه در آغاز راه است و پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌ی پیش رو و تا سال ۲۰۳۰، شاهد تحولی عظیم در فناوری‌های دیجیتال باشیم. در واقع ما اکنون در اوج سومین انقلاب صنعتی، یعنی انقلاب دیجیتال قرار داریم.

امروزه، همه‌ی کسب‌وکارها و حتی خدمات دولتی، در حال دیجیتالی شدن هستند و بنابراین، نیاز به استخدام برنامه نویس، بیش از هر دوره‌ی دیگری در تاریخ، احساس می‌شود. با وجود بالا رفتن روز افروزن اهمیت دانش برنامه‌نویسی، هنوز راهی طولانی تا عمومی شدن زبان‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌ی یک یا چند زبان برنامه‌نویسی جامع، پیش رو داریم. بنابراین، حداقل تا چند نسل دیگر، برنامه‌نویسی به صورت یک دانش تخصصی باقی خواهد ماند و حقوق برنامه نویس، به عنوان یک شغل تخصصی، همچنان، بالاتر از اکثر مشاغل خواهد بود.

مزایای انتخاب شغل برنامه نویسی

هر کسی پیش از انتخاب شغل آینده‌ی خود باید جنبه‌های بسیار زیادی را در نظر بگیرد. هر شغلی، مزایا و معایب خودش را دارد. در این جا می‌خواهیم تعدادی از مزایای متعدد گروه شغلی برنامه‌نویسی را به شما معرفی کنیم.

فرصت‌های شغلی زیاد

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، تقاضا برای استخدام برنامه نویس، روزبه‌روز در حال افزایش است. برنامه‌نویسان هرگز بی‌کار نمی‌مانند و نیازی نیست که نگران آینده‌ی شغلی خود باشند. پیشبینی شده است که بازار کار برنامه نویسی و توسعه‌ی نرم افزار، از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تا ۲۲ درصد رشد داشته باشد.

امکان دور کاری

یکی از بزرگترین مزیت‌های برنامه‌نویسی که باعث شده برنامه‌نویسان برخلاف بسیاری از افراد دیگر، در دوران قرنطینه به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ بیکار نشوند، امکان دورکاری برنامه نویسی است. به همه دلیل، خیلی از کارفرمایان، این روزها اقدام به انتشار آگهی‌های استخدام برنامه‌ نویس دورکاری می‌کنند.

مزیت‌های دورکاری عبارتند از:

  • ساعت کاری منعطف: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دورکاری این است که در بسیاری از موارد، ساعت کاری دست خود برنامه‌نویس است و او نیازی به هماهنگی با ساعت کاری کارفرما ندارد.
  • کاهش هزینه‌ها و خطرات رفت و آمد: برنامه نویسی را می‌توانید در منزل خود و بدون نیاز به رفت و آمدهای پرهزینه و پرخطر به محل کار انجام دهید.
  • راحتی و افزایش کارایی: کار کردن در محیط آرامش بخش و راحت منزل، با لباس‌های راحت و گوش دادن به موزیکی که دوست دارید، خیلی لذت بخش‌تر از کار کردن در یک شرکت یا سازمان است و همین مزیت، کارایی شما را بسیار بالا می‌برد.

امکان یافتن شغل بدون تحصیلات دانشگاهی

کارفرمایان در انتخاب برنامه‌نویس به ویژه، استخدام برنامه نویس تازه کار برای بعضی از مشاغل سطح پایین برنامه نویسی که معمولا شامل انجام بخش کوچکی از یک پروژه برنامه نویسی گسترده می‌باشند، مدرک تحصیلی از شما نمی‌خواهند. حتی افرادی که سن پایینی داشته باشند، می‌توانند از چنین مشاغلی، کسب درآمد کنند. اگر مهارت برنامه‌نویسی شما خیلی بالا باشد، حتی می‌توانید بدون داشتن تحصیلات و تنها با ارائه‌ی نمونه‌کارهای خود به کارفرما، جایگاه‌های شغلی نسبتا خوبی را تصاحب کنید.

امکان فریلنسینگ

برای اینکه از دانش و مهارت برنامه نویسی خود کسب درآمد کنید، نیازی نیست که حتما با جذب شدن در یک شرکت یا سازمان، زیر بار تعهد بروید و می‌توانید خیلی راحت، به صورت پروژه‌ای و فریلنسینگ، دورکاری برنامه نویسی را به عنوان شغل اصلی یا فرعی انجام دهید.

امکان اشتغال در زمان تحصیل

یکی از مزیت‌های برنامه‌نویسی که راه پیشرفت را برای شما بسیار باز می‌گذارد، امکان اشتغال در هنگام تحصیل است. از آن جایی که پیدا کردن کارهای پروژه‌ای و پاره‌وقت در گروه شغلی برنامه‌نویسی کار راحتی است، خیلی از دانشجویان رشته‌های کامپیوتر، در سال‌های آغازین تحصیلاتشان، برنامه‌نویسی را به صورت پروژه‌ای شروع می‌کنند.

امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خود

برنامه‌نویسان برای اینکه از مهارت خود، پول در بیاورند، نیازی به استخدام شدن ندارند. یک برنامه‌نویس می‌تواند نرم‌افزاها و اپلیکیشن‌های کاربردی تولید کرده و به فروش برساند یا اینکه برای یک راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، اپلیکیشن طراحی کند. البته چنین کاری نیازمند ایده‌های بسیار خلاقانه و پشتوانه‌ی مالی است، زیرا تا زمانی که نرم‌افزار شما به مرحله‌ی فروش نرسد یا کسب و کار الکترونیک شما به درآمدزایی نرسد، هیچ منبع درآمدی ندارید، مگر اینکه همزمان با انجام پروژه، شغل دیگری داشته باشید یا به فریلنسینگ مشغول باشید.

مهارت‌های مورد نیاز یک برنامه نویس

مهم‌ترین عاملی که سازمان در جذب برنامه نویس به آن توجه می‌کنند، مهارت‌های برنامه‌نویس است. در این جا می‌خواهیم مهارت‌هایی که هر برنامه‌نویسی باید داشته باشد را به شما معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که بعضی از این مهارت‌ها، جزء ویژگی‌های شخصیتی شما هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سادگی از طریق تمرین کردن، تقویت نمود. البته بعضی از مهارت‌های مورد نیاز برنامه‌نویس، مثل مدیریت زمان، قابل تمرین کردن و یادگیری هستند.

تسلط به بیش از یک زبان برنامه‌نویسی

شرط اول در برنامه‌نویسی، تخصص در یک زبان برنامه‌نویسی است ولی شما به عنوان یک برنامه‌نویس، نباید صرفا یک زبان را بدانید و باید حداقل بر دو یا سه زبان برنامه‌نویسی مسلط باشد تا شانس جذب شما بالا برود.

انگیزه

مهم‌ترین عاملی که در پیشرفت برنامه نویس، نقش دارد، انگیزه است. صرف نظر از تجربه‌ی شما، همواره چیزهایی جدیدی در برنامه‌نویسی وجود دارد که شما می‌توانید یاد بگیرید و همیشه روش‌هایی بهتری برای بهینه‌سازی کدها، موجود است. توانایی انگیزه دادن به خود، شما را در مسیر یادگیری و اکتشاف که برای برنامه‌نویسان ضروری است، حفظ می‌کند.

توجه به جزئیات

مهارت دیگری که کارفرمایان در استخدام برنامه نویس به آن اهمیت می‌دهند، توجه برنامه‌نویس به جزئیات است. یک برنامه‌نویس نباید به ابزارهای ویرایشی برای تصحیح خطاهایش متکی باشد زیرا حتی اشتباهات بسیار کوچک در کدنویسی می‌توانند اثرات قابل توجهی روی خروجی داشته باشند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه نویس موفق، توجه به جزئیات است.

منظم بودن

برنامه‌نویسی، حتی برای باتجربه‌ترین افراد نیز می‌تواند کار دلهره‌آوری باشد. با این حال، اگر در تمامی جنبه‌های کاری خود، منظم باشید و به طور سازمان‌یافته عمل کنید، می‌توانید کارهای پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید که راحت‌تر می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد.

مهارت‌های ارتباطی خوب

ممکن است سازمانی که شما را به عنوان برنامه نویس جذب می‌کند، یک شرکت تخصصی برنامه نویسی نباشد و تنها نیاز به یک کار نرم افزاری و پشتیبانی از آن داشته باشد. بنابراین، ممکن شما تنها برنامه‌نویس یا یکی از چند برنامه‌نویس شرکت باشید. در چنین مواردی شما باید بتوانید کار خود را به زبان ساده برای کارفرمای خود که احتمالا چیزی از برنامه‌نویسی نمی‌داند، توضیح دهید.

به علاوه، برنامه‌نویسان باید به طور پیوسته با هم دیگر در ارتباط باشند تا دانش خود را با هم رد و بدل کنند. از سوی دیگر، هدف از برنامه‌نویسی، ساخت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی است که قرار است دیگران با آن‌ها کار کنند. به این سه دلیل، هر برنامه‌نویس باید صرف‌نظر از دورکاری برنامه نویسی در بسیاری از مشاغل، باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد.

خلاقیت

یکی از مهارت‌هایی که شانس استخدام برنامه نویس را بسیار بالا می‌برد، خلاقیت است. شما باید قادر باشید راه‌هایی جدید و بهینه‌تر برای مسائل مختلف، طراحی کنید. دانستن زبان برنامه‌نویسی به این معنی نیست که شما برنامه نویس هستید؛ برنامه‌نویس کسی است که می‌تواند با خلاقیت خود، کدهای بهینه و کارآمد بنویسد.

مدیریت زمان

شما به عنوان یک برنامه‌نویس، خواه حضوری و تمام وقت، خواه فریلنسر، باید بتوانید کار را در کمترین زمان ممکن به کارفرما تحویل دهید. معمولا به کارفرماها توصیه می‌شود که سر برنامه‌نویس را خیلی شلوغ نکنند تا او بتواند در آرامش خاطر، بهترین و بهینه‌ترین کدها را بنویسد ولی شما نیز به عنوان برنامه‌نویس باید بتوانید با مدیریت صحیح زمان، پروژه‌ها را در زمانی که انتظار می‌رود، تکمیل کنید.

حل مسئله

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی که هر برنامه‌نویس باید داشته باشد، توانایی حل مسئله است. برنامه‌نویس نباید از مشکلات و مسائل بترسد، بلکه باید با آن‌ها مواجه شود و سعی کند آن‌ها را بیابد. برنامه‌نویس باید بتواند از منطق، تحلیل و داده‌ها برای یافت راه‌های مسائل، استفاده کند. بنابراین، یک برنامه‌نویس خوب باید مهارت‌های ریاضیاتی خوبی نیز داشته باشد.

وظایف یک برنامه نویس

ما در اینجا تلاش کرده‌ایم تا رایج‌ترین مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسان را به شما معرفی کنیم.

  • نوشتن و به روزرسانی‌کردن برنامه‌های کامپیوتری یا بسته‌های نرم‌افزاری برای انجام کارهای مختلف مثل در صنعتی که در آن مشغول هستید.
  • تست کردن برنامه و رفع خطاهای آن
  • آزمایش کردن نرم‌افزارها برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها و اجرای درست دستورالعمل‌ها
  • کامپایل کردن (compiling) و مستند‌سازی توسعه‌ی نرم‌افزار و اصلاحات انجام شده و کامنت گذاشتن در کد‌ها برای اینکه دیگران بتوانند نرم‌افزار را بفهمند.
  • نوشتن دستورالعمل‌ها برای هدایت کاربران
  • تقسیم کار، هماهنگ‌سازی و بازبینی فعالیت‌های یک تیم برنامه‌نویسی در جایگاه‌های شغلی مدیریتی
  • آموزش برنامه‌نویسی به کارآموزان
  • مشورت با تیم‌های مدیریتی، مهندسی و فنی برای مشخص‌شدن نیازها و مشکلات نرم‌افزاری سازمان و پیشنهاد دادن راه‌حل‌ها
  • بازبینی، تعمیر و گسترش برنامه‌های وجود برای افزایش بهینگی و کارایی آن‌ها
  • نوشتن، تحلیل کردن و بازنویسی برنامه‌ها مطابق با جریان کار
  • تحلیل کردن برنامه‌ها و کنترل استفاده از نرم‌افزاهای کامپیوتری به عنوان برنامه‌نویس سیستمی.
  • مشورت با اپراتورهای کامپیوتری یا آنالیزورهای سیستمی برای یافتن و برطرف کردن مشکلات در اجرای برنامه‌های کامپیوتری
  • همکاری با سازندگان کامپیوترها و دیگر کاربران برای توسعه‌ی روش‌های برنامه‌نویسی جدید.

حقوق برنامه نویسان

بسیاری از کارفرمایان در آگهی‌های استخدام برنامه نویس، حقوق برنامه نویس را اعلام نمی‌کنند و در هنگام مصاحبه، حقوق مد نظرتان را از شما می‌پرسند. شما زمانی می‌توانید بهترین پاسخ را به این سوال بدهید که از بازار کار برنامه‌نویسی و دستمزدهای رایج برنامه‌نویسان، اطلاع داشته باشید. حقوق مشاغل برنامه‌نویسی حضوری با حقوق دورکاری برنامه نویسی تفاوت چندانی ندارد اما بسیاری از فریلنسرها، درآمد پایین‌تری نسبت به برنامه‌نویسانی دارند که برای سازمان‌ یا شرکت خاصی کار می‌کنند. حقوق زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نیز با هم دیگر تفاوت دارد.

پیش از درج حقوق درخواستی در رزومه و پیش از ورود به جلسه‌ی مصاحبه، حتما حقوق متوسط را با در نظر گرفتن سابقه‌کاری، تحصیلات و زبان برنامه‌نویسی خود بدانید تا با درخواست حقوق بالاتر از متوسط، شانس خود را برای پیدا کردن شغل پایین نیاورید.

بیشترین بازار کار برای کدام زبان‌های برنامه نویسی است؟

حدود ۶۰۰ زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. نیاز و محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی، سال به سال، تغییر می‌کند. به علاوه، زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و دارای ویژگی‌های جذاب نیز خلق می‌شوند. اگر تازه در آغاز راه برنامه‌نویسی باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آگهی‌ استخدام برنامه نویس برای کدام زبان برنامه‌نویسی بیشتر است و شما باید کدام زبان برنامه نویسی را بیاموزید؟

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی، همیشه، نوعی سرمایه‌گذاری است. اگر شما یک برنامه‌نویس باتجربه باشید یا چندین زبان برنامه‌نویسی را بدانید، یادگیری یک زبان جدید برای شما چندان دشوار نیست. اما اگر تازه برنامه‌نویسی را شروع کرده باشید و بخواهید اولین یا دومین زبان برنامه‌نویسی خود را یاد بگیرید، بهتر است که یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی و پرتقاضا را بیاموزید. در اینجا می‌خواهیم مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی را براساس بازار کار آن‌ها رتبه‌بندی کنیم.

۱- پایتون

با در نظر گرفتن تمامی رنکینگ‌های شناخته شده، ترندهای صنعتی و تعداد آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون، این زبان برنامه‌نویسی، از نظر بازار کار در رتبه‌ی اول قرار می‌گیرد. در حال حاضر، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره است که در بسیاری از حوزه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار، کاربرد دارد. در سال ۲۰۲۰، در ایالات متحده‌ی آمریکا، پایتون در میان زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، بیشترین تقاضا را داشت و از نظر درآمدی، در رتبه‌ی سوم بود. جالب است که برنامه‌نویسان کم تجربه‌ای که زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌دانند، در مقایسه با برنامه‌نویسان کم‌تجربه‌ی زبان‌های دیگر، بیشترین درآمد را دارند.

۲- جاوا اسکریپت

بعد از پایتون، بیشترین آگهی‌های استخدام برنامه نویس، متعلق به زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است. این زبان برنامه‌نویسی، از نظر سهمش در آگهی‌های جذب برنامه نویس در سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده‌ی آمریکا، در رتبه‌ی سوم و از نظر حقوق برنامه‌نویس در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. برنامه‌نویسان کم‌تجربه‌ی جاوا اسکریپت از نظر درآمدی در میان دیگر برنامه‌نویسان، در سطح متوسط قرار دارند.

۳- جاوا

در سال‌های اخیر، بخشی از بازار کار جاوا به دلیل توسعه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مثل جاوا اسکریپت و پایتون از دست رفته است زیرا به دلیل حجم بالایش، برای فناوری‌های ابری مناسب نیست. با این حال، جاوا با نسخه‌ی GraalVM initiative در حال سازگاری خود با فناوری‌های ابری است.

این زبان برنامه‌نویسی، هنوز هم انتخاب اول برای کاربردهای شرکتی و سازمانی است و به همین دلیل، تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام برنامه نویس، به جاوا تعلق دارد.این زبان برنامه نویسی، در سال ۲۰۲۰، از نظر میزان تقاضا در ایالات متحده‌ی آمریکا در رتبه‌ی دوم و از نظر درآمدی، در رتبه‌ی ششم قرار داشت. برنامه‌نویسان جاوا برای اینکه به درآمد متوسطی در میان سایر برنامه‌نویسان برسند، باید چند سال تجربه داشته باشند.

با وجود اینکه سه زبان برنامه‌نویسی فوق، بیشترین آگهی‌های جذب برنامه نویس را به خود اختصاص می‌دهند اما زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری مثل C#، C، C++، PHP، Objective-C و سوییفت نیز بازار کار بسیار داغی دارند. بیشترین درآمد در بین زبان‌های برنامه‌نویسی به زبان برنامه‌نویسی Objective-C تعلق می‌گیرد و Scala در رتبه‌ی دوم است.

همانطور که پیش از این گفتیم، زبان برنامه‌نویسی پایتون، در رتبه‌ی سوم از نظر درآمدی قرار دارد. در مجموع می‌توان گفت که به دلیل تعداد بالای آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون، این زبان برنامه‌نویسی، بهترین گزینه برای یادگیری و ورود به بازار کار است.

جمع بندی

برنامه‌نویسی یکی از مشاغلی است که روز به روز، نیاز به آن بیشتر می‌شود. همه‌ی سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، برای جا نماندن از جریان انقلاب دیجیتال، به شدت نیازمند استخدام برنامه‌نویس هستند. نیاز بالا به برنامه‌نویسان، حقوق برنامه نویس را نیز بالا برده است. امکان دورکاری برنامه نویسی، یکی از بهترین مزیت‌های این شغل است و خیلی سازمان‌ها، آگهی‌های استخدام برنامه نویس دورکاری منتشر می‌کنند.

داشتن تحصیلات دانشگاهی شانس استخدام و حقوق برنامه نویس را بالا می‌برد. برنامه نویسی فقط محدود به دانستن یک زبان برنامه نویسی نیست و یک برنامه‌نویس نیازمند مهارت‌های مختلفی مثل حل مسئله، خلاقیت، مدیریت زمان و … است.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسی از شغلی به شغل دیگر متفاوت است ولی به طور کلی، کار اصلی برنامه نویس، کدنویسی و اصلاح کدهای نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، نظارت بر عملکرد آن‌ها و عیب یابی و به روزرسانی برنامه‌هاست. زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی وجود دارد اما نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون، بیش از دیگر زبان‌های برنامه نویسی است و البته این زبان برنامه‌نویسی، درآمد بسیار خوبی هم دارد. برای پیدا کردن کار و استخدام کلیک کنید.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 299
  • بازدید سال : 1,419
  • بازدید کلی : 3,443