loading...
جاب ویژن
جاب ویژن بازدید : 31 چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400 نظرات (0)


بنابراین، امروزه هر جا که بروید می‌توانید آگهی‌های استخدام کارگر ساده و نیروی خدماتی را پیدا کنید. اما چرا به این شغل کارگر ساده گفته می‌شود؟ زیرا نیازمند مهارت‌های تخصصی و گذراندن دوره‌های خاصی نیست. این گفته به این معنی نیست که هر کسی می‌تواند هر نوع شغل کارگری را انجام دهد. بعضی از مشاغل کارگری نیازمند توانایی‌های جسمانی بالا هستند و بعضی دیگر، روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی خوبی نیاز دارند.

اگر تحصیلات دانشگاهی و مهارت خاصی ندارید و به دنبال کار هستید، احتمالا باید برای آگهی‌های استخدام کارگر ساده رزومه بفرستید. این شغل برخلاف تصوری که از آن می‌شود، آنقدرها هم بد نیست و همین که مسئولیت‌های زیادی روی دوش شما قرار ندارد و تنها کافی است کاری که از شما خواسته می‌شود، انجام دهید، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

کارگران از حقوق و مزایای قانونی برخوردار هستند و در صورتی که کارفرما از پرداخت حقوق و مزایای قانونی به آن‌ها و بیمه کردن کارگران خودداری کند، کارگران می‌توانند علیه او اقدام قانونی کنند. در مقابل، کارگر ساده نیز وظایف و مسئولیت‌هایی دارد که باید آن‌ها را به درستی انجام دهد.

مشاغل کارگری بسیار متنوع هستند. از کارگر ساده گرفته تا کارگرهای خدماتچی در سازمان‌های بزرگ، همگی کارگری ساده محسوب می‌شوند. هر کدام از این مشاغل نیازمند مهارت‌ها و توانمندی‌های خاص خودشان هستند. در اینجا می‌خواهیم با شرایط استخدام کارگر ساده و نیروی خدماتی و مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای این شغل آشنا شویم.

برای مشاهده سایت استخدام جاب ویژن کلیک کنید.

نگاهی به وظایف متقابل کارگر و کارفرما

قانون کار برای حمایت از کارگران و پایمال نشدن حق و حقوق آن‌ها قوانینی را در مورد حقوق و مزایا و طرح‌های حمایتی مثل بیمه بیکاری وضع کرده است. حداقل حقوق پایه وزارت کار هرسال تعیین می‌شود و کارفرماها حق ندارند با مبلغی کمتر از آن اقدام به استخدام کارگر ساده بکنند. همین‌طور مزایایی مثل اضافه کار، بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و مستمری بازنشستگی نیز از جمله مصوباتی هستند که برای حمایت از کارگران ایجاد شده اند.

البته کارگر نیز موظف است که وظایف منطقی که کارفرما به عهده‌ی او می‌گذارد، با نهایت دقت و بدون کم‌کاری انجام دهد.

همکاری کارگر و کارفرما باید در قالب یک قرارداد باشد و کارفرما مجاز نیست بدون قرارداد، نیروی کاری را به خدمت بگکیرد. با این حال این موضوع خیلی رعایت نمی‌شود و معمولا کارفرمایان با خیلی از کارگران ساده قرارداد امضا نمی‌کنند و بنابراین، امنیت شغلی کارگران ساده بسیار پایین است.

مفاد قراردارد کار عبارتند از:

  • نوع کار و شرح وظایف و مسئولیت‌های کارگر
  • حقوق یا حق السعی توافق شده
  • ساعات کار، تعطیلات و شرایط مرخصی
  • محل و آدرس محل انجام کار
  • تاریخ عقد قرارداد
  • مدت شروع و خاتمه قرارداد

انواع مشاغل کارگری ساده کدامد؟

هزاران نوع شغل کارگری ساده وجود دارد. تقریبا به هر شغلی که نیازمند تخصص نباشد و صرفا از شما یک کار فیزیکی بخواهند، کارگری گفته می‌شود. در اینجا به رایج‌ترین مشاغل کارگری اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • کارگر روزمزد: کارگر روزمزد همان طور که از اسمش مشخص است به کارگری گفته می‌شود که دستمزدش را براساس کاری که در یک روز انجام داده می‌گیرد. در این نوع اشتغال، کارگر تنها برای یک روز استخدام می‌شود و تضمینی برای ادامه کار در روزهای بعدی وجود ندارد. این نوع کارگری در مقایسه با سایر مشاغل کارگری، امنیت شغلی و ثبات مالی کمتری دارد و فرد باید هرروز به دنبال فرصت کار جدید بگردد. بسیاری از مشاغل مثل کارخانه‌ها، کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی‌ها، مغازه‌دارها و … برای انجام کارهای موقت خود ممکن است به استخدام کارگر روزمزد نیاز پیدا ‌کنند.
  • نظافتچی و نیروی خدماتی: نیروی خدماتی درواقع زیرمجموعه موقعیت شغلی کارگر ساده است که وظیفه نظافت و تمیز نگه‌داشتن مکان‌ها و محیط‌های عمومی و خصوصی را بر عهده دارد. این افراد با توجه به حوزه کاری خود از ابزارها، تجهیزات و محصولات شوینده و مواد ضدعفونی کننده مختلفی استفاده می‌کنند. تقریباً تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز بهداشتی و خدماتی مثل بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مدارس، دفاتر اداری، شرکت‌ها و … برای حفظ نظافت و تمیزی محیط به کارگر نظافتچی نیاز دارند.
  • کاگر ساختمانی: کارگر ساختمانی را شاید بتوان سخت‌ترین نوع کارگری ساده دانست، زیرا نیازمند کار جسمانی سنگین است و معمولا خطرات جانی زیادی به همراه دارد. کارگری ساختمانی خودش یک گروه شغلی محسوب می‌شود و مشاغلی مثل: جوشکاری، گچکاری، نقاشی، موزاییک‌کاری، کاشی‌کاری، آرماتوربندی و ... را شامل می‌شود.
  • کارگر تولیدی یا کارخانه‌: بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی مثل کارخانجات لبنی، مواد غذایی، داروسازی، صنعتی و … هم به استخدام کارگر ساده نیاز دارند. کارگری که در این قبیل کارخانجات کار می‌کند به اصطلاح کارگر کارخانه گفته می‌شود. کارگر کارخانه لازم است اطلاعات خوبی در مورد نحوه کار دستگاه‌ها و عملکرد آن‌ها داشته باشد و آموزش‌های لازم در مورد قوانین و دستورالعملهای کارخانه رو زود یاد بگیرد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام نیروی خدماتی کلیک کنید

کارفرمایان برای استخدام کارگران چه شرایطی قرار می‌دهند؟

امروزه کارفرمایان برای استخدام کارگر ساده سخت‌گیرتر شده‌اند و شروطی مثل موارد زیر را برای استخدام کارگر ساده یا نیروی خدماتی قرار می‌دهند:

  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • حداقل ۲ سال سابقه کار در زمینه مشابه
  • مهارتهای سازماندهی و اصول اخلاقی بالا
  • توانایی و بنیه جسمانی کافی برای انجام وظایف کاری
  • سلامت جسمی و ارائه گواهی سلامت طب کار
  • توانایی انجام چندکار به صورت همزمان
  • توانایی کارهای تکراری و یکنواخت به مدت طولانی
  • آشنا بودن به فرآیندهای نظافت و نحوه استفاده از ابزارهای نظافت و شوینده‌های مختلف
  • توانایی جسمانی لازم برای کارهای یدی و فیزیکی
  • توانایی کار کردن به‌صورت ایستاده به مدت طولانی
  • توانایی بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین تا ۱۰-۱۵ کیلوگرم در صورت لزوم
  • امکان انجام امور نظافتی و خدماتی به مدت طولانی (اضافه‌کاری روزانه و در صورت لزوم آخر هفته‌ها)

کارگر باید چه توانمندی‌ها و مهارت‌هایی داشته باشد؟

  • سلامت و توان جسمانی بالا
  • هوش و قدرت یادگیری سریع
  • توانایی گوش دادن فعالانه
  • مهارت‌های ارتباطی و شفاهی خوب
  • دقت، تمرکز و توجه بالا
  • منظم و خوش قول بودن
  • توانایی خواندن و نوشتن

مطالب مرتبط: شرایط استخدام کارگر ساده و انواع مشاغل کارگری

جاب ویژن بازدید : 22 چهارشنبه 25 فروردین 1400 نظرات (0)

پایتخت و شهرهای استان تهران، مرکز استقرار شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک است و خوشبختانه یا متاسفانه بازار کار به مراتب بهتری در مقایسه با شهرهای دیگر ایران دارد. اگرچه در شهرهای دیگر نیز امکان جستجوی کار و فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد؛ اما تنوع و مقدار این فرصتها اصلا قابل مقایسه با تعداد آگهی های استخدام تهران نیست.

تهران به خاطر مرکزیت و پایتخت بودن، بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر شهرها و استان‌های کشور دارد و در تمامی رشته‌ها و مشاغل، فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد. با مقایسه تعداد آگهی‌های شهرهای تهران با سایر شهرها می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که بیش از ۷۰% کل فرصت‌های شغلی مربوط به شهرهای مختلف استان و شهر تهران است. بر طبق آمار، بیشترین بخش اشتغال و کاریابی تهران در بخش خدمات و کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام تهران کلیک کنید.

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر بازار کار و آگهی‌های استخدام تهران و شرایط جذب و استخدام نیروی کار در این شهر و استان. همچنین در مورد بازار کار و وضعیت اشتغال در این شهر صحبت خواهیم کرد و نتایج آمارهای به دست آمده از وضعیت اشتغال، بیکاری و استخدام کارجویان در تهران را با شما در میان میگذاریم.

چه عواملی بر اشتغال تهران در سال ۹۹ تاثیرگذار بودند؟

شیوع بیماری کرونا لطمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کشور و وضعیت استخدام نیروی کار وارد کرده است. بسیاری از استان‌ها و شهرهای مختلف ایران با افزایش نرخ بیکاری روبرو بوده و کارجویان نیز برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی با مشکل مواجه کرده‌اند. با این حال، وضعیت اشتغال و بیکاری در استان تهران بسیار مطلوب و قابل قبول بوده و حتی با کاهش نرخ بیکاری روبرو بوده‌ایم.

براساس صحبت‌ها و گزارش‌های استاندار تهران در سایت اعتماد آنلاین، در سومین فصل از سال ۹۹، نرخ بیکاری روندی کاهشی داشته. براساس آخرین کزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری تهران در فصل پاییز ۹۹، برابر با ۶٫۸ درصد بوده که در مقایسه یا زمامدت زمانن مشابه در سال گذشته که نرخ بیکاری ۱۰٫۸% بود ۲٫۶ درصد کاهش داشته است.

به گفته آقای انوشیروان محسنی بندپی، رشد قابل توجه پرداخت تسهیلات، رشد صدور پروانه‌های ساخت و بهره‌برداری واحدهای تولیدی، رشد بیش از ۷% بیمه تامین اجتماعی و رشد ۶% کارگاه‌های فعال اقتصادی حاکی از کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی هستند.

آمار بیکاری و اشتغال تهران در سال 98

بر طبق آمار اعلام شده توسط سالنامه آماری شهر تهران ، در سال ۹۸ تعداد فرصت‌های شغلی اعلام شده از طریق مراکز کاریابی شهر تهران حدود ۵۲۷۳۶ شغل بوده است. از طرفی، شمار کارجویان و متقاضیان کار ثبت شده در مراکز کاریابی نیز حدود ۶۰۲۳۵ نفر بوده اند.

از این تعداد، حدود ۴۹۸۱ کارجو توانسته‌اند از طریق مراکز کاریابی شهر تهران استخدام شوند. براساس این آمار، تعداد افراد استخدام شده در بخش‌های دولتی تنها ۵۲ نفر بوده؛ در حالیکه در بخش خصوصی حدود ۲۹۸۵ نفر مشغول به کار شده اند.

بیشترین فرصت‌های شغلی مربوط به چه بخشی است؟

براساس آمارهای به دست آمده، بخش خدمات بیشترین سهم موقعیت‌های شغلی تهران را به خود اختصاص داده است. بر اساس این نتایج:

  • سهم بخش کشاورزی بسیار کمتر و ۱٫۴ درصد بوده است.
  • بخش خدمات اما بیشترین اشتغال را داشته و حدود ۶۲٫۱ درصد از نیروی کار تهران در این حوزه مشغول به کار هستند
  • از این میان، سهم بخش خصوصی از اشتغالزایی و به کارگیری نیروی کار شهری در سال ۱۳۹۸ برابر با ۸۰٫۳% بوده و بخش دولتی ۱۹٫۷ درصد از اشتغال را شامل شده اند.

مطالب مرتبط: بررسی بازار کار و فرصت‌‌‌های استخدام تهران و موقعیت‌‌های شغلی پرتقاضا در پایتخت

مروری بر اصطلاحات قانون کار

پیش از آن که به آمار و ارقام وضعیت اشتغال در پایتخت بپردازیم لازم است به مفهوم و معنی برخی اصطلاحات از نظر قانون اشاره کوتاهی داشته باشیم:

مفهوم شاغل از دید قانون

تمامی افراد ۱۵ سال و بیشتر که در طول هفته آمارگیری، حداقل یک ساعت کار کرده باشند یا به خاطر دلایلی کار خود را به طور موقت ترک کرده باشند جزء جمعیت شاغل به حساب می‌آیند.
همچنین افراد زیر نیز جزء جمعیت شاغل استان تهران به حساب می‌‌آیند:

  • کسانی که بدون دریافت پول برای یکی از اعضای خانواده خود کار می‌کنند.
  • کارآموزانی که در دوره کارآموزشی، فعالیتی مرتبط با فعالیت موسسه کارآموزی انجام می‌دهند و به طور مستقیم در تولید یا خدمات سهیم میباشند.
  • محصلینی که در هفته مرجع (هفته‌ای که آمارگیری انجام شده)، مشغول به کار بوده‌اند.
  • کلیه افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند نیز جزء جمعیت شاغل در نظر گرفته می‌شوند.

کاریابی یعنی چه؟

به تمامی فرآیند ثبت نام و جست و جوی شغل و پیدا کردن فرصت شغلی و استخدام برای کارجو و همینطور جست و جو و تامین نیروی انسانی برای کارفرما، در اصطلاح، کاریابی گفته می‌شود. شرکت‌های متعددی در این زمینه تاسیس شده اند که به صورت حضوری و آنلاین به کارجویان و کارفرمایان خدمات رسانی می‌کنند.

کارجو کیست؟

بر اساس قانون کار، کارجو یا جوینده کار به فردی بیکار یا شاغل اطلاق می‌شود که در جست و جوی موقعیت شغلی است. این افراد معمولا از طریق سایت‌های کاریابی تهران حضوری و آنلاین اقدام به جستجوی کار می‌کنند.

فرصت شغلی چه مفهومی دارد؟

فرصت شغلی به معنی ظرفیت اشتغال است که در دوره‌های زمانی مرجع،  واجد سه ویژگی زیر باشد:

  1. بدون تصدی بوده یا به زودی خالی یا ایجاد خواهد شد.
  2. کارفرما آمادگی به کارگیری نیروی انسانی در آن عنوان را داشته باشد یا متقاضی خوداشتغالی آمادگی کسب و کار در آن حوزه را داشته باشد.
  3. کارفرما به دنبال نیروی انسانی برای آن شغل باشد یا متقاضی خوداشتغالی در پی ایجاد شغل برای خود در آن حوزه باشد.

جمع بندی

کاریابی آنلاین امکان جستجوی مشاغل و پیدا کردن شغل مناسب را راحتتر از قبل کرده و روند استخدام را کوتاه‌تر کرده است. سایت جاب ویژن با انتشار روزانه صدها آگهی استخدامی مربوط به شهر و استان تهران به عنوان یکی از سایتهای کاریابی کارآمد و مورداعتماد تهران شناخته شده است.

هرروزه تعداد زیادی آگهی استخدام تهران در سایت جاب ویژن منتشر شود. در صورتی که تخصص و مهارت خوبی داشته باشید و رزومه کاری حرفه‌ای برای خود تهیه کرده باشید می‌‌توانید به راحتی در سایت جاب ویژن به جستجوی کار بگردید و در مدت زمانی کوتاه، موقعیت شغلی مناسب با حقوق و درآمد مکفی پیدا کنید.

 

جاب ویژن بازدید : 21 سه شنبه 24 فروردین 1400 نظرات (0)

امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت، دورکاری و مشاغل آنلاین رواج زیادی یافته‌اند. کار کردن در منزل، مزایای زیادی دارد. بحران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، توفیقی اجباری بود که سبب شد تا خیلی از سازمان‌ها با مزایای دورکاری آشنا شوند. همچنین، ابزارهای ارتباطی در این دوره، توسعه‌ی بیشتری یافتند. علاوه بر دورکارهایی که در استخدام سازمان‌های مختلف هستند، گروه دیگری از اینترنت برای انجام کارهایشان در منزل استفاده می‌کنند؛ فریلنسر ها.

این شغل با وجود چالش‌هایی مثل عدم امنیت شغلی و عدم دریاف حقوق و مزایای وزارت کاری، مزایای متعددی دارد و برای کسانی که شانس کمی برای استخدام شدن در یک سازمان معتبر دارند یا کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با کار کردن به صورت فریلنسر درآمدهای بیشتری از حقوق وزارت کار داشته باشند، شغل مناسبی است.

فریلنسینگ یک نوع خود اشتغالی پروژه‌ای است که شما صفر تا صد آن را با استفاده از یک کامپیوتر و اتصال اینترنت و در هر مکانی که دوست دارید، مثل منزل خود یا یک کتابخانه‌ی عمومی انجام می‌دهید. تمامی مشاغلی که بتوان آن‌ها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، توسعه‌وب و توسعه‌ی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و … می‌تواند نوعی شغل فریلنس باشد.

این شغل مزایایی مثل بیمه، اضافه‌کار، عیدی، سنوات و … ندارد ولی هر کسی می‌تواند با توجه به تخصص خودش، چنین کاری در منزلش و تنها با استفاده از یک اتصال اینترنت و یک لپ تاپ انجام دهد. از مزیت‌های این شغل، می‌توان انعطاف‌پذیری آن از نظر ساعات کاری و عدم نیاز به خروج از منزل اشاره کرد. البته فریلنسینگ امنیت شغلی بالایی ندارد و بهتر است که برای گذراندن زندگی خود، در یک سازمان معتبر استخدام شوید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را به طور کامل با روش کسب درآمد از طریق فریلنسینگ آشنا کنیم.

مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟

آشنایی کامل با شغل فریلنسینگ

واژه‌ی freelance به سده‌ی نوزدهم باز می‌گردد. در آن زمان، به کسی که مزدور قرون وسطایی گفته می‌شد که برای هر قوم یا شخصی که پول بیشتری به او می‌داد، می‌جنگید. این واژه در سیاست همچنان معنای «مزدوری برای همه» را می‌دهد.

امروزه تعریف مشخصی برای این واژه وجود ندارد. شاید بتوان گفت که مشاغل فریلنس به مشاغلی گفته می‌شود که در آن‌ها، فرد بدون وابستگی به یک سازمان خاص یا کار کردن برای یک شخص دیگر، از مهارت‌های خودش برای خدمات‌دهی به مشتریان مختلف بهره‌ می‌گیرد. در واقع، یک عنصر کلیدی در این نوع شغل، خود اشتغالی است.

فریلنسینگ در واقع یک شغل نیست، بلکه یک روش درآمد‌زایی براساس مهارت‌ها و مشاغلی است که شما در آن‌ها تخصص دارید.

یک فریلنسر کاملا آزاد است که هر وقت که می خواهد هر پروژه‌ای را تحویل بگیرد یا نگیرد و وقتی پروژه را تحویل گرفت، کاملا مختار است که هر زمانی در طول روز و در هر مکانی که بخواهد و بتواند، روی پروژه کار کند اما باید آن را سر وقتی که با کارفرما به توافق رسیده است، انجام دهد و نتیجه را برای کارفرما ارسال کند. بنابراین، این شغل از انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردار است.

فریلنسرها، بر خلاف مشاغل استخدامی معمولا قراردادهایی کوتاه-مدت و پروژه‌ای با کارفرمایان امضاء می‌کنند. البته معمولا برای پروژه‌های کوچک، قراردادی امضاء نمی‌شود و تمام توافق‌ها به صورت از راه دور تلفنی یا اینترنتی و کاملا غیر رسمی است. شغل‌هایی که فاقد قراردادهای استخدامی و بیمه می‌باشند، مشمول مالیات نمی‌شود. از آن‌جایی که شغل‌های اینچنینی فاقد بیمه هستند، بنابراین بازنشستگی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. با این حال، شخص می‌تواند خودش را بیمه کند و بعدها از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شود.

این شغل با تمام معایبی که در مقایسه مشاغل استخدامی دارد، ولی از مزایای متعددی نیز برخوردار است و به همین دلیل، برای کسانی که نمی‌توانند شغل ثابت مناسبی برای خود در یک سازمان معتبر پیدا کنند، شغل بسیار خوبی است.

با این حال به شما توصیه می‌کنیم که اگر فرصت استخدام در یک سازمان معتبر با حقوق و مزایای قانونی را دارید، آن را فدای فریلنسینگ نکنید.

چه مشاغلی را می‌توان به صورت فریلنسینگ یا دورکاری انجام داد؟

تقریبا هر شغلی را که بتوان به صورت دورکاری انجام داد، می‌توان به صورت فریلنسینگ نیز انجام داد و برای این کار تنها به یک اتصال اینترنت و یک کامپیوتر شخصی نیاز دارید. فهرست زیر، فهرستی از مشاغلی است که می‌توان آن‌ها را به صورت فریلنسینگ انجام داد:

  • حسابداری/کتابداری
  • طراحی گرافیکی
  • مدیریت پروژه
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • منشی مجازی
  • طراحی/توسعه‌ی وب
  • تولید محتوای متنی یا صوتی (پادکست)
  • ترجمه
  • ویراستاری
  • دیتا اینتری
  • کپی رایتینگ
  • برنامه‌نویسی
  • مدیریت سایت
  • توسعه‌ی اپلیکیشن
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو
  • و …

چگونه می‌توان از طریق فریلنسینگ درآمد کسب کرد؟

برای کسب درآمد از طریق فریلنسینگ باید یک فریلنسر حرفه‌ای شوید. در غیر این صورت، نمی‌توانید به درآمدی که از طریق کار به صورت یک فریلنسر آماتور دارید، برای زندگی کردن اکتفا کنید.

کار فریلنسینگ یک کار واقعی است و مانند هر کار دیگری نیاز به تلاش و زحمت دارد. اگر واقعا بخواهید از این راه امرار معاش کنید، باید بدانید که مشاغل فریلنس زنگ تفریح نیستند و با توجه به ناپایداری و عدم امنیت شغلی، برای دوام آوردن در این بازار کار باید حسابی تلاش کنید.

همانطور که در بالا گفتیم، این مشاغل، نیازی به امکانات و سرمایه‌ی خاصی ندارند. تنها چیزی که برای شروع می‌خواهید، یک کامپیوتر و یک اتصال اینترنت است. البته، پر واضح است که باید مهارتی داشته باشید که بتوانید آن را به مشتریان خود عرضه کرده و کسب درآمد کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین حوزه‌ی تخصصی است.

برای این کار  ابتدا باید تخصص خود را مشخص کنید. در مرحله‌ی بعدی باید برای خود مشتری پیدا کنید. با توجه به اینکه در ابتدای کار درآمدی ندارید، نمی‌توانید هزینه‌ای برای تبلیغات وسیع اختصاص دهید. بنابراین، اول از دوستان و آشنایان خود شروع کنید و به آن‌ها بگویید که وارد چنین کاری شده‌اید تا اگر خودشان یا دوستان و آشنایانشان سفارشی دارند، به شما مراجعه کنند. این کار سبب می‌شود که شما شبکه‌ای از مشتریان برای خود بسازید و این شبکه به صورت خود‌به‌خود گسترش می‌یابد؛ به این صورت که در صورتی که کارتان خوب باشد، احتمالا اولین مشتریان شما، دوستان و آشنایان خود را برای انجام کارهای مشابه به شما ارجاع می‌دهند و این شبکه به همین شکل گسترده‌تر می‌شود.

مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟

 

جاب ویژن بازدید : 24 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر شرکت و سازمانی، تامین امنیت و حفظ جان و مال و سرمایه سازمانی است؛ به همین دلیل، هر کسب و کاری به استخدام نگهبان مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد نیاز دارد. نگهبانی عناوین شغلی مختلفی دارد و به مشاغلی مثل نگهبان، حراست، انتظامات و سرایدار دسته بندی می‌شود. البته هرکدام از این موقعیت‌های شغلی به مهارت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های خاصی نیاز دارند و داشتن یا نداشتن این ویژگی‌ها می‌تواند باعث تاثیر زیادی بر استخدام شما بگذارد.

برای مشاهده آگهی‌های آگهیهای استخدام نگهبان  کلیک کنید.

اگر قصد دارید به عنوان نگهبان در یک شرکت خوب و معتبر مشغول به کار شوید این مطلب سایت استخدام جاب ویژن را بخوانید تا با شرایط جذب و شرح وظایف و مسئولیت‌های کار آشنایی بیشتری پیدا کنید.

سختیها و چالش‌‌های شغل نگهبان و حراست

شغل نگهبانی اگرچه در دسته مشاغل سخت دسته‌بندی نمی‌شود. اما به خاطر ماهیت و ساعات کاری متغیر و طولانی، به توانایی‌های خاصی نیاز دارد و هرکسی از عهده آن برنمی‌آید. برخی از سختی‌های نگهبانی عبارتند از:

طولانی بودن ساعات کار

هرسازمان و شرکتی برنامه زمانبندی متفاوتی برای ساعات کاری نگهبان دارد. اما در بسیاری از شرکت‌ها نگهبان‌ها در شیفت شب هم سرکار هستند یا موظف به انجام شیفت‌های ۲۴ ساعته پشت سر همند. به همین دلیل، فردی که این شغل را انتخاب می‌کند باید توانایی شب‌بیداری و نگهبانی برای زمان طولانی را داشته باشد.

میزان حقوق و درآمد نسبتا پایین

نگهبانی شغل حساس و مهمی است؛ اما از آنجا که نیاز به تحصیلات، مدارک و توانایی‌های تخصصی ندارد معمولا حقوق پایه را برای آن در نظر می‌گیرند. البته ممکن است سازمان‌های بزرگ، با توجه به پیچیدگی و سختی وظایف، حقوق بالاتری را به ویژه برای مامورین حراست و انتظامات پیشنهاد بدهند. اما معمولا حقوق پایه وزارت کار مبنا و معیار حقوق و پرداختی به نگهبانان قرار می‌گیرد.

البته سطح حقوق نگهبان بسته به نوع مسئولیت‌هایی که دارد متغیر است. به این ترتیب، سرایدار ساده پایین‌ترین حقوق و دستمزد را دارد و مامور حراست یا نگهبان سازمان‌های بزرگ و معتبر اغلب درآمد بالاتری دارند.

مسئولیتهای زیاد و اهمیت و حساسیت شغلی

نگهبانی شغل حساس و مهمی است و باید پاسخگوی هرمشکل، سرقت یا خسارت مالی و جانی باشد و اگر مشخص شود این مسئله به خاطر کوتاهی یا غفلت نگهبان به وجود آمده می‌تواند منجر به توبیخ، اخراج و حتی شکایت قضایی شود.. به همین دلیل، بنابراین برخلاف این که نگهبانی و سرایداری در ظاهر ممکن است شغل ساده‌ای برسد اما از نظر سطح مسئولیت و پاسخگو بودن جزء مشاغل سخت و حساس به حساب می آید.

بررسی بازار کار و محیط شغلی نگهبانی و حراست

تقریبا هر شرکت و کسب و کاری برای محافظت از اموال و دارایی ها و برقراری نظم و امنیت اقدام به انتشار آگهی جذب نگهبان می‌کند. اما حضور نگهبان در برخی مشاغل، اهمیت بیشتر و بالاتری دارد و بخش زیادی از آگهیهای همکاری نگهبان و حراست به این حوزه‌ها اختصاص می‌یابد.

  • نگهبان بانک
  • انتظامات و حراستمراکز خرید پاساژها
  • نگهبان مجتمع‌های مسکونی
  • نگهبان شرکتهاو سازمان‌ها (بخش لابی)
  • سرایدار شرکت، انبار، باغ و…

در بعضی شرکت‌ها، شما تنها نگهبان مجموعه و شرکت هستید؛ اما در سازمان‌های بزرگ‌تر اغلب چند نفر مسئولیت نگهبانی و تامین امنیت را برعهده دارند و به صورت شیفتی (شیفت‌ ۲۴ -۴۸) یا یک روز در میان و … مشغول به کار هستند.

حتی در ارگان‌های دولتی و سازمان‌های بسیار بزرگ هر نگهبان مسئولیت جداگانه‌‌‌ای دارد: مثلا یک نگهبان مسئول نظارت بر دوربین‌های مداربسته است و نگهبان دیگر عهده دار بررسی و نظارت بر ورود و خروج افراد و اموال و داریی‌ها به ساختمان است. این نگهبانان اغلب تحت سرپرستی و نظارت یک سوپروایزر یا مسئول نگهبانی فعالیت می‌کنند و گزارش‌های روزانه را به او تحویل می‌دهند.

بررسی آگهی های استخدام نگهبان نشان می‌دهد که برای استخدام نگهبان در شرکت‌ها و سازمان‌ها معمولا سن فاکتور مهمی حساب میشود و برای برخی مشاغل نگهبانی متقاضیان جوانتر در اولویت جذب قرار دارند. اما از طرفی برای استخدام نگهبان مجتمع مسکونی، برج‌ها و … اغلب افراد میانسال و باتجربه در اولویت بالاتری قرار دارند.

آیا شغل نگهبانی به ویژگیهای شخصیتی خاصی نیاز دارد؟

نگهبان حافظ و مراقب اموال و امنیت جانی افراد و کارکنان است و مسئولیت بسیار مهم و حساسی برعهده دارد. به همین دلیل فردی در این شغل پرخطر و مهم موفق می‌شود که ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی خاصی داشته باشد.

برخی از مهارت‌های فردی یک نگهبان امین و مسئولیت‌پذیر به شرح زیر هستند:

  • سلامتو قدرت جسمی برای برخورد با مزاحمان احتمالی
  • تواناییاستفاده از سیستم‌های اطفاء حریق، کپسول آتش نشانی و …
  • مسئولیت‌پذیری، صداقت و مورداعتماد بودن
  • توانایی کار به مدت طولانی (شیفت کامل ۲۴ساعته)
  • مدیریت استرس و بحران
  • سرعت عمل و خلاقیت در تفکر و توانایی حل مسئله
  • برخورد خوب و مودبانه با مشتریانو کارکنان
  • داشتنمجوز حمل اسلحه، در برخی مشاغل (مثل بانک)
  • روابط عمومی قویو مهارت‌های ارتباطی خوب (گفتاری و نوشتاری)
  • خوش برخورد و آراستگی ظاهری
  • قضاوت صحیحدر موقعیت‌های بحرانی و پیچیده
  • آشنایینسبی با قوانین و مقررات قانونی مرتبط با شغل نگهبانی
  • توانایی کار به صورت انفرادی و گروهی

جمع بندی

نگهبان ساده یا سرایدار معمولا درآمد بالایی ندارد و حقوق پایه وزارت کار را دریافت می‌کند. اما هرچه مسئولیت‌ها و وظایف نگهبان بیشتر شود به تبع آن، میزان درآمد و حقوق و دستمزد نیز بالاتر خواهد رفت. شغل حراست در رده‌ای بالاتر قرار دارد و به همین دلیل هم به تخصص و مهارتهای فردی بیشتری نیاز دارد. مامورین حراست و انتظامات معمولا در کسب و کارهای حساس و امنیتی مثل بانکها، ارگانهای دولتی و همینطور دانشگاهها مشغول به کار می‌شوند.

مطالب مرتبط: استخدام نگهبان؛ شرایط لازم، شرح وظایف و بازار کار

شغل نگهبانی، مامور حراست و سرایدار به ویژگی‌های فردی خاصی مثل امانت‌داری، صداقت، مسئولیت‌پذیری و تعهد بالا نیاز دارد؛ چون نگهبان مسئولیت محافظت از امنیت افراد و اموال و منافع و دارایی‌های یک شرکت را بر عهده دارد. در صورتی که وظایف شغلی خود را به درستی انجام دهید می‌توانید در این حوزه پیشرفت کنید و به عناوین شغلی سرپرست نگهبانان یا سمت‌های مدیریتی و بخش تدارکات ارتقا پیدا کنید.

 

جاب ویژن بازدید : 23 چهارشنبه 18 فروردین 1400 نظرات (0)

شغل مترجمی یکی از مشاغل شناور است و مربوط به یک حوزه کاری خاص نیست. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، دارالترجمه‌ها و آموزشگاه‌های زبان و بسیاری از سازمان‌ها برای ترجمه مقالات و اسناد و مدارک خود، نیازمند استخدام مترجم هستند.

تولید محتوا نیز یکی از زیرشاخه‌های شغل مترجمی است که علاوه بر مهارت‌های ترجمه، به مهارت و توانایی نویسندگی و داستان‌گویی هم نیاز دارد. هر دو شغل مترجمی و تولید محتوا را می‌توان به صورت فریلنس و دورکار نیز انجام داد و این موضوع، یکی از مزایای مهم این مشاغل به حساب می‌آید.

برای مشاهده‌ آگهی‌های استخدام مترجم، کلیک کنید.

در این مقاله قصد داریم دو شغل مترجمی و کارشناس تولید محتوا و شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی این دو موقعیت شغلی را با یکدیگر مقایسه کنیم. امیدواریم این مقایسه بتواند دید بهتری از این دو شغل به شما بدهد و در انتخاب موقعیت شغلی مناسب به شما کمک بکند. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

شرح شغلی و وظایف مترجمین

سازمان‌ها و مؤسسات مختلف، به دلایل متفاوتی ممکن است به طور دائمی یا پروژه‌ای نیاز به استخدام مترجم داشته باشند. به طور کلی، می‌توان گفت که اصلی ترین و مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های مترجم عبارتند از:

  • مطالعه متن منبع و بازنویسی آن به زبان هدف با حفظ معنی کامل متن منبع
  • اصلاح و ویرایش نسخه‌های ترجمه شده
  • مشورت با افراد متخصص برای ترجمه‌ متون تخصصی
  • افزایش دانش در حوزه‌های تخصصی مرتبط با موضوع ترجمه‌ها
  • پیروی از استانداردهای کیفیت ترجمه برای اطمینان از صحت متن ترجمه شده به منظور پیشگیری از مشکلات حقوقی و اخلاقی
  • استفاده از نرم‌افزارهای حافظه‌ ترجمه مثل SDL Trados ،Wordfast و … برای یک‌دست بودن ترجمه‌ اسناد متعدد و افزایش سرعت ترجمه
  • استفاده از فرهنگ‌لغت‌های تخصصی و منابع مختلف برای جستجوی نزدیک ترین معادل‌ها برای کلمات و اصطلاحات
  • استفاده از نرم‌افزارهای مناسب برای تحویل فایل ترجمه با فرمت خواسته شده
  • تحقیق در مورد عبارات علمی، حقوقی و فنی برای پیدا کردن بهترین ترجمه
  • همکاری با مشتریان برای برطرف کردن هرگونه ابهام

وظایف یک کارشناس تولید محتوا چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، این شغل نیازمند مدرک تحصیلی نیست ولی برای اینکه بتوانید در آن موفق شوید، باید مهارت‌های سخت و نرم متعددی داشته باشید. البته همانطور که در بالا گفتیم، محتواها می‌تواند متنی، صوتی یا تصویری باشند و مهارت‌های لازم برای هر کدام از این کارها با همدیگر متفاوت هستند. بنابراین، در اینجا به تعدادی از این مهارت‌ها، اشاره می‌کنیم ولی الزامی وجود ندارد که یک کارشناس، تمامی این مهارت‌ها را داشته باشد.

  • مهارت در نویسندگی و ویراستاری (از کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود که بتواند هر چیزی، از یک کپشن کوتاه اینستاگرامی تا یک مقاله‌ی ۲۰۰۰ کلمه‌ای برای انتشار در وب را بنویسد)
  • بتواند به صورت عضوی از یک تیم کار کند.
  • مهارت در سئوی محتوایی: هرچند که کار کارشناس سئو از کارشناس تولید محتوا جدا است ولی کسی که محتوای متنی می‌نویسد باید بتواند نکات ساده‌ی سئوی محتوا مثل تراکم کلمه‌ی کلیدی، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و … را رعایت کند و با قواعد اولیه‌ی سئو آشنایی داشته باشد.
  • این کارشناسان باید با ابزارهای تحلیلی مثل Google Analytics، Instagram insights و … آشنایی داشته باشند.
  • توانایی کار انفرادی داشته باشد.
  • خلاقیت لازم برای پیشنهاد دادن موضوعات ببرای تهیه‌ی مطالب را داشته باشد.
  • به زبان انگلیسی مسلط باشد تا بتواند از منابع انگلیسی زبان برای تهیه‌ی محتواهای خود استفاده کند.
  • توانایی ترجمه‌ی متون انگلیسی به فارسی را داشته باشد.
  • کارشناس محتواسازی باید بتواند با سیستم‌های مدیریت محتوا (content management systems) یا همان CMSها مثل وردپرس و جوملا، کار کند.
  • باید با استانداردهای تهیه‌ی محتوا آشنایی داشته باشد.
  • باید مهارت کار با نرم‌افزارهای ویرایش متن، عکس، ویدئو و پادکست را داشته باشد.
  • به مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس به ویژه ورد و اکسل تسلط کافی داشته باشد.
  • با ابزارهای دورکاری مثل Google drive، Dropbox، زوم، اسکایپ، Microsoft teams، Trello و … آشنایی داشته باشد و بتواند با آن‌ها کار کند.

برای مشاهده‌ آگهی‌های استخدام مترجم و کارشناس تولید محتوا کلیک کنید.

برای تقویت مهارت‌های خود در زمینه‌ی تولیدکنندگی محتوا و کسب مدارک معتبر، می‌توانید در دوره‌های آموزشی معتبر بازاریابی محتوایی جاب ویژن شرکت کنید.

دورکاری ترجمه و تولیدمحتوا چه مزیت‌هایی دارد؟

  •  عدم نیاز به خروج از منزل و رفت و آمدهای غیرضروری: رفت‌وآمد به محل کار می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد، وقت شما را تلف کند و حتی خطرناک باشد. با شیوع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ این موضوع، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
  • کار در محیط راحت منزل: کار در لباس راحت و در آرامش منزل می‌تواند خیلی لذت‌بخش و کارآمد باشد.
  • انعطاف‌پذیری در ساعات کاری: این مزیت مخصوص مشاغل فریلنسینگ است و بسیاری از مشاغل استخدامی از راه دور، از این مزیت برخوردار نیستند و شخص باید همانند یک کار حضوری، در ساعت مشخصی کارش را شروع و در ساعت مشخصی آن را به پایان برساند.
  • امکان کار در محیط‌های متنوع: در این نوع همکاری شما می‌تواند هر جایی که دوست دارید، مثل منزل، کتاب‌خانه، کافی‌شاپ یا حتی در دل طبیعت، کار ترجمه انجام دهید.

جمع بندی

سازمان‌های متنوعی نیازمند مترجم تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای و دورکار هستند. بعضی از این سازمان‌ها به مترجمان خود حقوق ثابت می‌دهند و بعضی دیگر به صورت کلمه‌ای به آن‌ها دستمزد پرداخت می‌کنند. این سازمان‌ها معمولا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زبان‌های خارجی یا افراد دارای مدارک معتبر در زبان‌های خارجی مثل آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی، آزمون تلک برای زبان آلمانی، آزمون TCF برای زبان فرانسوی و … را به عنوان مترجم می‌پذیرند.

افرادی که به یک یا چند زبان خارجی تسلط کافی داشته باشند، می‌توانند شغل مترجمی را انجام دهند. با این حال، ترجمه علاوه بر تسلط بر زبان منبع، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم هم هست. یکی از مهم‌ترین مزایای شغل مترجمی، امکان دورکاری است؛ با این حال، دستمزد مترجم‌ها چندان بالا نیست و معمولا جای پیشرفت شغلی چندانی ندارد. مترجم باید انتقال تمامی مفاهیم موجود در متن منبع به متن هدف را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. مترجم به ویژه در ترجمه‌ متون تکنیکی و حقوقی، مسئولیت بسیار بالایی دارد.

جاب ویژن بازدید : 26 یکشنبه 15 فروردین 1400 نظرات (0)

امروزه با توجه به اینترنتی شدن بسیاری از کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها و افزایش خرید‌های اینترنتی، نیاز به پیک موتوری نیز رو به افزایش است. همچنین، نیاز بالایی به استخدام راننده پایه یک برای حمل و نقل بار یا حمل و نقل مسافر وجود دارد.

برای مشادهده‌ی آگهی‌های استخدام راننده و پیک موتوری، کلیک کنید.

رانندگی یکی از مشاغل کاربردی و حساس است و اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌‌‌ها برای حمل و جابجایی محصولات خود به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند. افرادی که متقاضی این موقعیت شغلی هستند لازم است قبل از هرچیز گواهینامه پایه یک رانندگی را کسب کرده باشند. البته به جز گواهینامه، فردی که می‌خواهد به عنوان راننده استخدام شود باید تجربه و مهارت بالایی در رانندگی به مدت طولانی را داشته باشد.


رانندگی ماشین سنگین وظیفه‌ای حساس و سخت است و نیاز به مهارت و تجربه و تسلط بالا بر رانندگی دارد. راننده پایه یک یکی از موقعیت‌های شغلی پر تقاضا و پرکاربرد محسوب می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی برای حمل و جابجایی محصولات و بار به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند.

از سوی دیگر، شلوغی شهرها و ترافیک و همین‌طور افزایش روزافزون خریدهای آنلاین و نیاز به ارسال سریع و به موقع سفارشات باعث شده تقاضای زیادی برای استخدام پیک موتوری به وجود بیاید. هر کسب و کاری در هر شهر و استانی به نیروی راننده پیک نیاز دارد؛ با این حال، در شهرهای بزرگ و شلوغ مثل تهران، فرصت‌های بسیار بیشتری برای استخدام راننده موتورسیکلت وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم هر چیزی را که پیش از استخدام شدن به عنوان راننده پایه یک یا پیک موتوری نیاز دارید بدانید به شما بگوییم.

وظایف و مسئولیت‌های یک راننده‌ی پایه یک چیست؟

  • انجام معاینات فنی و اطمینان از سالم بودن ماشین قبل از حمل بار
  • آشنایی با رفتار سایر رانندگان به ویژه در جاده‌های بین شهری، عکس‌العمل سریع و رانندگی بی‌‌خطر و ایمن
  • برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حمل بار و تحویل آن در زمان مشخص‌شده
  • ارائه گزارش به شرکت و محل کار (در برخی شرکت‌ها لازم است)
  • متعهد و پایبند بودن به برنامه زمانی
  • نظارت یا کمک در بار زدن
  • اطمینان از درست بودن بارها و ایمنی آن‌ها
  • تحویل بار طبق زمان‌بندی و نظارت و کمک بر تخلیه بارها
  • آشنایی کامل با قوانین راهنمایی و رانندگی، اطاعت از قوانین، پرهیز از رفتارهای پرخطر و توجه به تذکرات مأموران پلیس
  • آشنایی خوب با مسائل فنی ماشین سنگین و توانایی انجام تعمیرات اولیه مثل تعویض لاستیک و
  • گزارش هرگونه تخلف یا اتفاق به اداره راهداری و همین‌طور شرکت محل کار
  • توانایی رانندگی در شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی و حساس مثل برف، باران و ترافیک سنگین

وظایف و مسئولیت‌های شغلی پیک موتوری چیست؟

  • تحویل بسته‌ها و سفارشات مختلف و رساندن آن به مشتری
  • اطمینان از صحت آدرس و مشخصات تحویل گیرنده
  • اطمینان از بسته بندی مناسب بسته و امنیت و سالم رسیدن آن به دست مشتری
  • خوش قول و تحویل بسته طبق زمانبندی مقرر شده
  • رانندگی ایمن و احترام به مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از هرگونه تخطی قانون
  • آشنایی با آدرس‌ها و مسیرهای شهر و منطقه سرویس‌دهی
  • بررسی آدرس مقصد و پیدا کردن بهترین و سریع‌ترین مسیر
  • گزارش فوری هرگونه مشکل یا تصادف یا سانحه به سوپروایزر
  • انجام معاینات فنی و اطمینان از عملکرد صحیح موتورسیکلت
  • اطلاع به سوپروایزر در مورد هرگونه تعمیر یا خرابی احتمالی موتورسیکلت
  • دریافت مبلغ بسته به مشتری به صورت نقد یا کارت اعتباری و تحویل فاکتورها و مبالغ به سوپروایزر
  • در ارتباط بودن با تیم پشتیبانی و در جریان گذاشتن آنها در مورد فرآیند کار
  • انجام وظیفه براساس دستورالعمل‌ها و مقررات شرکت

برای کار کردن به عنوان راننده پایه یک، به چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی نیاز دارید؟

  • توانایی و مهارت کافی برای رانندگی در مسیرهای طولانی
  • توانایی رانندگی به تنهایی و تمرکز بالا (به ویژه موقع رانندگی در شب)
  • متعهد و پایبند به اصول اخلاقی
  • صبر و حوصله زیاد در رانندگی
  • خوش قول و متعهد به تحویل بار در زمان مقرر
  • رانندگی ایمن و پرهیز از هرگونه رفتارهای پرخطر

برای کار کردن به عنوان پیک موتوری باید چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشید؟

 

  • مهارت‌های ارتباطی خوب و قوی
  • متعهد و مسئولیت شناس
  • امانت‌دار و قابل اعتماد
  • خوش برخورد، مودب با ظاهری موجه و آراسته
  • آشنایی و تسلط بر مسیرها و آدرس‌های منطقه محل کار
  • توانایی استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین مسیریاب و نقشه خوان
  • توانایی حل مسئله و حفظ خونسردی و آرامش در مواقع بحرانی
  • نظم و مهارت‌های زمانبندی و مدیریت زمان

برای آشنایی بیشتر با شغل پیک موتوری می‌توانید به بلاگ کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.

شرایط کار کردن به عنوان راننده پایه یک چگونه است؟

رانندگان ماشین‌های سنگین معمولا ساعات طولانی، تا ۷۰ ساعت در هفته مشغول رانندگی هستند و به مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی نیاز دارند. البته ساعات کاری راننده پایه ۱ به محل کار هم بستگی دارد و در برخی شرکت‌ها کمتر یا بیشتر است. به طور مثال ممکن است ساعات کاری راننده در یک شرکت از صبح تا عصر باشد و در برخی شرکت‌ها نیاز به شیفت‌های طولانی و رانندگی بین شهری نیز وجود داشته باشد.

برای مشادهده‌ی آگهی‌های استخدام راننده پایه یک، کلیک کنید.

شرایط کار کردن به عنوان پیک موتوری چگونه است؟

 

یکی از مزایای شغل پیک، قابل انعطاف بودن روزها و ساعات کاری است. البته هر شرکت و کسب و کاری قوانین خاصی برای ساعات کاری دارد. اما به طور کلی، در این حوزه می‌توانید انواع آگهی استخدام پیک موتوری تمام وقت، پاره وقت، ساعتی، شیفتی و … را پیدا کنید. به همین دلیل بسیاری از کارجویان که دانشجو هستند یا در شغل دیگری اشتغال دارند و به عنوان شغل دوم هستند به دنبال فرصت‌های شغلی نیروی پیک می‌گردند. اما یکی از چالش‌ها و سختی‌های شغل رانندگی موتورسیکلت این است که شما باید از وسیله نقلیه خودتان برای کار استفاده کنید و هرگونه اصطحلاک و هزینه‌های تعمیر موتور و بنزین زدن نیز به عهده خودتان خواهد بود. اگر به عنوان راننده تمام وقت در یک شرکت یا سازمان استخدام شوید از مزایای شغل تمام وقت مثل بیمه، وام و … نیز برخوردار خواهید بود و ساعات کاری منظمی بر طبق قانون کار خواهید داشت.

مطالب مرتبط: آشنایی با شرایط شغل راننده پایه یک

جاب ویژن بازدید : 27 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

اگر سازمانی پرسنل خود را به درستی استخدام نکند و نتواند بر آن‌ها مدیریت داشته باشد، هرگز نمی‌تواند رشد کند و بزرگ شود. شاید ارزشمند‌ترین منابع هر سازمانی، منابع انسانی (human resource) آن باشد. استخدام بهترین نیروی کار انسانی کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص دارد. به علاوه، حتی بهترین نیروی کار انسانی نیز در صورتی که به خوبی مدیریت نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین، هر سازمانی دارای بخشی به نام بخش منابع انسانی است.


منابع انسانی (HR) یکی از مهم‌ترین دپارتمان‌ها در هر سازمانی است.  مدیریت منابع انسانی (HRM) مفهوم بسیار گسترده‌ای است کارهایی مثل تهیه‌ی نقشه‌ی سلسله مراتب سازمان و تعریف جایگاه‌های شغلی، طراحی تحلیل شغل، جذب پرسنل، القای خط مشی سازمان به پرسنل جدید و آموزش آن‌ها و ارزیابی عملکرد را شامل می‌شود.

شغل دیگر در بخش منابع انسانی، دستیار منابع انسانی است که یک شغل میان رده در این بخش از هر سازمانی است و رابط بین مدیر منابع انسانی و کارشناسان منابع انسانی می‌باشد.

به غیر از مدیر و دستیار منابع انسانی، در بخش HR، دستیار منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی نیز فعالیت می‌کنند. کارهایی که کارکنان بخش منابع انسانی انجام می‌دهند، شباهت‌های زیادی به هم دیگر دارند و وظایف مدیر، دستیار و کارشناس منابع انسانی، چندان با هم دیگر متفاوت نیستند و تنها تفاوت این سه جایگاه شغلی، گستردگی وظایف آن‌ها است. به علاوه، مدیر منابع انسانی باید علاوه بر دیگر پرسنل سازمان، بر نیروهای بخش منابع انسانی نیز مدیریت داشته باشد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با وظایف و مسئولیت‌های کارشناسان منابع انسانی و مدیران منابع انسانی صحبت کنیم و شرایط استخدام این مشاغل را برای شما شرح دهیم.

کارشناس منابع انسانی چه کارهایی به عهده دارد؟ چگونه می‌توان به عنوان کارشناس منابع انسانی استخدام شد؟

 

کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده می‌شود در روند بررسی رزومه‌ها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت می‌کند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعمل‌های شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی می‌کند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار می‌کند و ممکن است در فعالیت‌های دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.

کارهای اصلی کارشناس منابع انسانی عبارتند از:

  • تهیه یا به روزرسانی سوابق کارمندان (استخدام، انتقالی، ارتقاء شغلی و خاتمه همکاری)
  • توضیح و شفاف سازی رویه‌ها، قوانین و استانداردهای کاری سازمان به کارمندان تازه‌وارد و قدیمی
  • مستندسازی فرآیندهای استخدامی و تکمیل سوابق کارمندان
  • توضیح و شرح وظایف و مسئولیت‌ها، مبلغ حقوق و مزایا، قوانین مربوط به ساعات و روزهای کاری، مرخصی، غیبت و …. به کارمندان.
  • رسیدگی به هرگونه شکایت یا نارضایتی کارمندان از محیط کار یا همکاران
  • ذخیره و دسته‌بندی رزومه‌ها در بانک رزومه شرکت جهت گزینش‌های بعدی
  • مرور و بررسی رزومه‌ها برای انتخاب کاندیدای مناسب

اگر به آگهی‌های استخدام کارشناس منابع انسانی در سایت جاب ویژن مراجعه کنید خواهید دید که اکثر کارفرماها، تحصیلات خاصی را برای گزینش در نظر گرفته‌اند. مدرک کارشناسی در رشته‌های منابع‌انسانی، مدیریت کسب و کار و سایر رشته‌های مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. کارجویان برای موفقیت در این حوزه به مهارت‌هایی چون مهارت نوشتن، مدیریت نیروی کار، کسب و کار، حسابداری و روانشناس نیز نیاز خواهند داشت. به همین دلیل گاهی کارفرماها بیشتر از تحصیلات، به تجربیات و سوابق کاری توجه می‌کنند تا مطمئن شوند کارجو واجد شرایط و مهارت‌های لازم برای این موقعیت شغلی هست.

به غیر از تجربه و تحصیلات، کارفرمایان برای استخدام فرد مناسب برای این جایگاه شغلی، به مهارت‌های نرم توجه خاصی دارند. مهارت‌هایی مثل مهارت‌های ارتباطی قوی، توانایی در سازماندهی و مهارت در همدلی، از جمله الزامات کار کردن در بخش منابع انسانی هر سازمانی هستند. برای سنجش این مهارت‌ها، از آزمون‌های روانشناسی و شخصیت‌شناسی استفاده می‌شود.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.

مدیر منابع انسانی چه کارهایی به عهده دارد؟ چگونه می‌توان به مدیر کارشناس منابع انسانی استخدام شد؟

 

منابع انسانی (HR) یکی از مهم‌ترین دپارتمان‌ها در هر سازمانی است.  مدیریت منابع انسانی (HRM) مفهوم بسیار گسترده‌ای است کارهایی مثل تهیه‌ی نقشه‌ی سلسله مراتب سازمان و تعریف جایگاه‌های شغلی، طراحی تحلیل شغل، جذب پرسنل، القای خط مشی سازمان به پرسنل جدید و آموزش آن‌ها و ارزیابی عملکرد را شامل می‌شود

انتخاب صحیح و مدیریت مناسب منابع انسانی هر سازمان، یکی از حساس‌ترین کارها در هر سازمان موفق است. این کار، نیازمند تجربه و تخصص بالایی می‌باشد. بنابراین، کارفرمایان، نیروهایی را تحت عنوان کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی برای مدیریت منابع انسانی (human resource management) یا به اختصار HRM استخدام می‌کنند.

وظایف اصلی یک مدیر منابع انسانی عبارتند از:

  • تعیین و اجرای استراتژی‌های HR مطابق با استراتژی‌های کلی سازمان
  • برقرار ارتباط بین هیئت مدیره با پرسنل
  • مدیریت فرآیند انتخاب و جذب پرسنل جدید
  • پشتیبانی از نیازهای کنونی و آتی سازمان از طریق توسعه‌ی منابع انسانی، انگیزه دادن به کارکنان و حفظ پرسنل سازمان
  • ایجاد استراتژی‌ها، سیستم‌ها، تاکتیک‌ها و روش‌های HR و نظارت بر اجرای آن‌ها در سرتاسر سازمان
  • ایجاد یک محیط کاری مثبت برای پرسنل
  • نظارت و مدیریت بر سیستم ارزیابی عملکرد
  • طراحی و اجرای یک سیستم حقوق و مزایا
  • ارزیابی نیاز پرسنل به آموزش و تدارک دیدن برنامه‌های آموزشی
  • گزارش‌دهی به هیئت مدیره‌ی سازمان و تصمیم‌گیری براساس شاخص‌های HR
  • نظارت بر عملکرد قانونی بخش‌ها و افراد مختلف در سازمان

شغل HRM یک شغل دفتری تمام وقت و حضوری است که البته با افزایش دورکاری در سازمان‌ها، در آینده تا حد زیادی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. مدیران منابع انسانی باید استراتژی‌های خودشان را با تغییراتی که در آینده‌ در کسب‌وکارها ایجاد می‌شود، به ویژه دورکاری، سازگار کنند. هر سازمانی نیازمند استخدام مدیر منابع انسانی است. بنابراین، با گسترش کسب‌وکارها و توجه سازمان‌ها به نقش مهم واحد HR، بازار کار این شغل، روز‌به‌روز در حال بهتر شدن است.

برای آشنایی کامل با شغل مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.

 

جاب ویژن بازدید : 21 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

از زمانی که انسان کار با ابزار را یاد گرفته، مهندسی سیستم‌های مکانیکی نیز آغاز شده است. البته، بازار کار مهندسی مکانیک به شکل امروزی، با انقلاب صنعتی در قرن هجدهم متولد شد. در حال حاضر، علیرغم دیجیتالی شدن بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره و صنعتی، دستگاه‌های مکانیکی هنوز اهمیت خود را از دست نداده‌اند.

مهندسی مکانیک، در صنایع مختلف کاربرد دارد و تمامی سازمان‌هایی که تولیدکننده یا مصرف کننده دستگاه‌ها و ماشین‌آلات با قطعات متحرک هستند، نیاز به استخدامو جذب مهندسی مکانیک دارند. هر روزه آگهی‌های متعددی برای جذب مهندس مکانیک در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند.


همزمان با افزایش صنعتی شدن جوامع، نیاز به دستگاه‌های مکانیکی، بیشتر و بیشتر شده است. البته بسیاری از فرآیندهایی که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امروزه مکانیزه شده و این روند ادامه دارد. از سوی دیگر، با توجه بحران انرژی، نیاز شدیدی به ماشین‌آلات مکانیکی با راندمان بالاتر احساس می‌شود. همچنین، با ظهور صنایع جدید، نوع نیازهای مکانیکی انسان، در حال تغییر است. تمام دلایلی که گفتیم نشان می‌‌دهد که نیاز به مهندسین مکانیک همگام با توسعه‌ صنعت در حال افزایش است.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم رشته مهندسی مکانیک را معرفی کنیم و راجع به مشاغل مختلف در این گروه شغلی و آینده‌ این رشته صحبت کنیم.

تحصیلات دانشگاهی مورد نیاز برای شغل مهندسی مکانیک

اولین چیزی که برای پیدا کردن شغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک نیاز دارید، مدرک دانشگاهی مهندسی مکانیک است. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای فرصتهای شغلی مهندس مکانیک، لیسانس مهندسی مکانیک است. از آنجا که بسیاری از مشاغل مهندسی مکانیک، کاملا تخصصی هستند؛ در ابتدا لازم است با مشاغل کارآموزی شروع کنید.

علاوه بر مدرک کارشناسی، تحصیلات تکمیلی برای اکثر فرصت‌های شغلی در حوزه‌ مهندسی مکانیک، اهمیت زیادی دارد. دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک، به معنی تخصص بیشتر در آن گرایش است. برای اکثر فرصت‌های شغلی مهندسی مکانیک، مدرک کارشناسی ارشد کافی است و مدرک دکترا، بیشتر برای تصاحب مشاغل پژوهشی و مدیریتی در این حوزه مورد نیاز است.

چه مهارت‌هایی برای استخدام مهندس مکانیک لازم است؟

اگرچه تحصیلات مرتبط برای استخدام مهندسی مکانیک، شرط اصلی و لازم است، ولی داشتن برخی مهارت‌‍‌های فردی و تخصصی به پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و درآمد بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

هر گرایش و تخصص شغل مهندسی مکانیک، نیازمند مهارت‌های خاص خود است. با این حال، همه‌ مهندسین مکانیک باید چندین مهارت نرم (soft skills) لازم در این گروه شغلی را داشته باشند که عبارتند از:

  • دانش فنی و علمی بالا و توانایی استفاده از این دانش برای حل مشکلات واقعی
  • مهارت‌های ارتباطی و میان‌فردی قوی برای ارتباط سازنده با مشتریان، پیمان‌کاران، طراحان، اپراتورها و مدیران
  • مهارت‌های نوشتاری قوی، به ویژه برای نوشتن دستورالعمل‌های استفاده از دستگاه‌ها
  • توانایی کار تحت فشار
  • منظم بودن و توانایی مدیریت زمان و منابع
  • توجه و دقت به جزئیات
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی کار گروهی
  • توانایی رهبری و مدیریت
  • خلاقیت

علاوه بر مهارت‌های یاد شده، هر مهندس مکانیک باید مهارت‌های تخصصی و سخت (hard skills) مورد نیاز در شاخه‌ خود را داشته باشد. مهم‌ترین این مهارت‌ها عبارتند از:

  • دانش و مهارت  IT، به ویژه طراحی‌های نرم‌افزاری (CAD)، اتوکد، مدل‌سازی‌های کامپیوتری، CA، EPDM و
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • مهارت‌های ریاضیاتی مثل مهارت در محاسبات، هندسه و آمار و احتمالات

شرح وظایف شغلی و مسئولیت‌های مهندسین مکانیک

مهندسین مکانیک وظایف و مسئولیت‌های شغلی متعددی دارند که با توجه به نوع شغل و زمینه فعالیت، بسیار متفاوت است. با این حال، چارچوب اصلی وظایف شغلی یک مهندس مکانیک به شرح زیر است:

  • تحقیق و توسعه‌ محصولات (R&D) مثل ساخت قلب مکانیکی در صنعت مهندسی پزشکی
  • بهبود فرایندهای تولید، مانند فرایندهای پالایش نفت یا استخراج از معادن
  • طراحی و پیاده‌سازی شیوه‌های بهبود عملکرد و ایمنی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع مختلف
  •  مدیریت پروژه‌ها براساس اصول و تکنیک‌های مهندسی مکانیک
  • طراحی و توسعه‌ فرایندهای تولیدی جدید
  • پیشنهاد اصلاحات، پس از آزمون نمونه‌های اولیه‌ محصولات
  • استفاده از مهارت‌های پژوهشی، تحلیلی، مدل‌سازی ریاضیاتی و مدل‌سازی‌ نرم‌افزاری
  • مشارکت در پروژه‌های مکانیک با همکاری سایر مهندسین
  • توسعه و استفاده از مواد و فناوری‌های جدید
  • مدیریت منابع انسانی و مالی در پروژه‌های مهندسی مکانیک
  • توسعه و آزمایش طراحی‌های نظری
  • مشورت با پیمان‌کاران، بخش تولید، تأمین‌کنندگان و مشتریان برای حل مشکلات و رفع نیازها
  • مدیریت کنترل کیفی محصولات
  • شناسایی مشکلات پروژه‌ها مثل هزینه‌ها، ایمنی و محدودیت‌های زمانی
  • همکاری در کنار دیگر متخصصان داخل و خارج از حوزه‌ مهندسی

 

بازار کار و آینده شغلی مکانیک

طبق پیش بینی‌‍‌های انجام شده، نیاز به استخدام مهندس مکانیک در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۴، تا ۵٪ رشد پیدا خواهد کرد که کمی بهتر از سایر شاخه‌های مهندسی، مثل مهندسی عمران است. یکی از دلایل رشد بیشتر مهندسی مکانیک در مقایسه با دیگر شاخه‌های مهندسی، گستردگی و تنوع کاربرد این رشته در صنایع مختلف است. در حالی که مهندسین مکانیک، مشاغل قبلی خود را حفظ می‌کنند، با معرفی فناوری‌های جدید، فرصت‌های شغلی تازه‌ای نیز برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

از صنایع جدیدی که نیازمند مهندس مکانیک هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انرژی‌های پاک: انرژی‌های پاک یکی از داغ‌ترین مباحث روز است و مهندسین مکانیک می‌توانند سهم قابل توجهی در پیشرغت آن داشته باشند. برای بهره‌برداری از انرژی‌های پاک، به دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی نیاز داریم که به جای مصرف سوخت‌های فسیلی، از سوخت‌هایی مثل انرژی بادی، انرژی خورشیدی و استفاده کنند و ساخت این ماشین‌آلات، کار مهندسین مکانیک است.
  • بیومکانیک: در این صنعت، از اصول مهندسی در پزشکی استفاده می‌شود. بیومکانیک حوزه‌ای بسیار گسترده‌ است که شامل ساخت تجهیزات پزشکی و اندام‌های مصنوعی، مطالعه‌ مکانیک در سیستم‌های زنده، مطالعه‌ حرکات ورزشی، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری حرکات بدن و می‌باشد. با افزایش سن جمعیت، به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، نیاز به مهندسی بیومکانیک، به سرعت افزایش پیدا میکند.
  • فناوری نانو: فناوری نانو یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های کاری مهندسین مکانیک است که می‌توانند ماشین‌آلات و تجهیزاتی بسیار کاربردی در مقیاس‌های بسیار کوچک تولید کنند. به نظر می‌رسد فناوری نانو در دهه‌های پیش رو، رشد بسیار زیادی خواهد داشت و بدون شک، بخش قابل توجهی از این پیشرفت، سهم مهندسین مکانیک خواهد بود.

 

جمع‌بندی

موقعیت شغلی مهندسی مکانیک رشته‌ای بسیار پرکاربرد است و تقریبا در تمامی صنایع، کاربرد دارد. هر چند که رشد مشاغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک، چندان سریع نیست، ولی با پیشرفت فناوری، فرصت‌های شغلی بیشتری برای مهندسین مکانیک به وجود خواهد آمد.

مهندسی مکانیک از جمله مشاغلی است که به تحصیلات آکادمیک نیاز دارد و هرچه سطح تحصیلات شما در این رشته بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی و درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. با این حال، با مدرک لیسانس نیز می‌توانید برای آگهی‌های استخدام مهندسی مکانیک، رزومه ارسال کنید و پس از کسب تجربه‌ لازم، به عنوان مهندس مکانیک حرفه‌ای، با درآمدی نسبتا خوب، مشغول به کار شوید.

جاب ویژن بازدید : 24 شنبه 07 فروردین 1400 نظرات (0)

شغل فروشندگی، یکی از موقعیت‌های شغلی کاربردی حوزه فروش است که نقش مهم و کلیدی در عرضه و فروش محصولات هر کسب و کاری ایفا می‌کند. یک فروشنده موفق به مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی نیاز دارد تا بتواند کار فروش را به نحو احسن انجام بدهد.

در این مقاله قصد داریم در مورد فرصت‌های همکاری فروشنده و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم و در مورد شرح وظایف و مسئولیت‌ها و همین طور مهارت‌های لازم برای موفقیت در این شغل توضیحاتی ارائه کنیم.

مطالعه این مقاله به شما کمک می‌‌کند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

 

فروشنده به چه کسی گفته می‌شود؟

اگر بخواهیم تعریفی کلی از فروشندگی ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم فروشنده یا salesperson به فردی گفته میشود که مسئولیت عرضه و فروش محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمایی و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. البته عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را به خرید خدمات و محصولات شرکت ترغیب کنند.

هرچند در مورد استخدام فروشنده‌ ساده در فروشگاه و مغازه، سخت‌گیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این موقعیتهای شغلی استخدام شوند. با این حال، فروشنده‌های حرفه‌ای اغلب در رشته‌های مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و تحصیل کرده اند و مدرک کارشناسی دارند.

سطوح شغلی فروشندگی

مشاغلی مثل فروشندگی، صندوقدار، بازاریاب و ویزیتور به طور مستقیم با مشتری در ارتباطند و وظیفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را انجام می‌دهند. برخی موقعیتهای شغلی فروش عملی‌تر از بقیه هستند و برخی دیگر بیشتر جنبه مدیریتی و نظارتی دارند. به‌عنوان ‌مثال مدیر فروش یا کارشناس بیشتر در جنبه‌های مدیریت و سرپرستی تیم فعالیت می‌کنند. در ادامه به دو موقعیت شغلی مرتبط با فروشندگی اشاره میکنیم.

صندوقدار فروشگاه

یکی از سطوح شغلی ورودی، صندوق‌داری است که در پایین‌ترین رده‌بندی شغلی فروش قرار می‌‌گیرد. اکثر فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و هر کسب‌وکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به صندوقدار هم نیاز دارند. استخدام صندوقدار شرایط سختی ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام بیشتر به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی، نظم و تعهد و اهمیت می‌دهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و افرادی که به دنبال فرصت استخدام فروشنده نیمه وقت هستند می‌‌‌توانند به عنوان صندوقدار فعالیت حرفه ای خود را شروع کنند.

از نظر درآمد، صندوقدار معمولاً پایین‌ترین سطح حقوق و دستمزد را در این حوزه کاری دارد.

فروشنده مغازه و فروشگاه

به کسی که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند فروشنده مستقیم گفته می‌شود. از جمله وظایف فروشنده می‌توان به خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آن‌ها به خرید اشاره کرد.

جنسیت تأثیر چندانی در شانس پیدا کردن کار ندارد و هم آقایان و هم خانم‌ها در صورت داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این حوزه مشغول به کار شوند. هرچند هر کارفرمایی بسته به سیاست‌های سازمانی خود ممکن است اقدام به درج آگهی استخدام فروشنده آقا یا خانم در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن بکند.
در صورتی که به دنبال موقعیت‌های شغلی استخدام فروشنده پاره وقت، استخدام فروشنده پوشاک نیمه وقت و موقعیت‌های شغلی در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها هستید به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن مراجعه کنید.

آیا فروشندگی به تحصیلات خاصی نیاز دارد؟

یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارت‌‌ها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس بالایی برای استخدام شدن خواهد داشت. همین‌طور برای سطوح شغلی پایین‌تر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و تحصیلات اهمیت به مراتب کمتری کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارت‌های اجتماعی و روابط عمومی متقاضی خواهد بود.

حوزه‌ فروش بسیار گسترده است و هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است داشته باشد. اما به‌طور کل، برای کارفرماها، فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مثل مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشته‌های مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. به خصوص برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان به حساب می‌آید.

فروشندگان بیشتر در چه کسب و کارهایی فعالیت می‌کنند؟

 

کارجویانی که به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی و توانایی‌هایشان در حوزه‌های بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.

تقریباً هر کسب‌وکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به استخدام فروشنده هم نیاز خواهد داشت.

با این حال، کسب‌وکارهای زیر به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند:

  • کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف
  • فروشگاه‌های پوشاک و بوتیک‌ها
  • رستوران‌ها
  • شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در زمینه‌های مختلف
  • شرکت‌های ارائه خدمات
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • کتاب‌فروشی‌ها
  • خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع بندی

تقریبا تمام بنگاه های تجاری و کسب و کارها برای فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفه‌‌ای و باتجربه نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای موقعیت شغلی فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی می‌توانید تمامی آگهی های استخدام فروشنده را ببینید.

فروشندگی به مهارت‌های نرم و سخت متعددی نیاز دارد که بسیاری از آنها را با آموزش و تجربه می‌توان کسب کرد. با این حال، برخی افراد توانایی و استعداد ذاتی بیشتری برای فروش دارند و در این زمینه موفق تر خواهند بود.

برای کارجویانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیز است که شما را در آخر به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند. با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.

 

جاب ویژن بازدید : 16 شنبه 07 فروردین 1400 نظرات (0)

کارفرمایان موظف هستند که حداقل حقوق و مزایایی تحت عنوان حقوق وزارت کار به کارکنان خود پرداخت کنند. بر اساس تورم سالانه و شرایط اقتصادی، هر سال حقوق وزارت کار مقداری افزایش می‌یابد. اما بسیاری اعتقاد دارند این افزایش حقوق همچنان برای گذران زندگی کارمندان و کارگران کافی نیست. این در حالی است که برخی از واحدهای خصوصی، از پرداخت همین حقوق به کارکنان خودداری می‌کنند.

 

نگرانی از تامین هزینه‌های خانواده، عدم امنیت شغلی و فشارهای روزافزون اقتصادی و روانی، مشکلات روزمره‌ای هستند که کارگران و کارمندان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان تنها کاری که از دست این افراد برمی‌آید؛ انتظار برای تصویب قانون افزایش حقوق در مجلس و شورای عالی کار است.

در شرایطی که برخی از کسب و کارها و صاحبان مشاغل آزاد، در سال گذشته چندین بار قیمت اجناس و یا خدمات خود را افزایش داده‌اند تا مطابق با هزینه‌های سال جاری باشد؛ کارگران و کارمندان برای افزایش چند درصدی دستمزد خود باید تا انتهای سال یا حتی بیشتر از آن منتظر بمانند.

 خوشبختانه طبق جدیدترین خبری که از جلسه تعیین افزایش حقوق ۱۴۰۰ منتشر شده افزایش حقوق کارگری در سال آینده به میزان بیشتری خواهد بود و نماینده کارفرمایان و کارگران در مورد افزایش حقوق ۳۹ درصدی برای حقوق پایه کارگری به توافق رسیده اند. هدف از این افزایش حقوق، صیانت بیشتر از حقوق کارگران و افزایش میزان تولید بیان شده است.

در اینجا می‌خواهیم شما را با مفهوم حقوق وزارت کار و نحوه‌ی محاسبه‌ی مزایای قانونی آشنا کنیم. به علاوه، به جزئیات حقوق وزارت کاری سال ۱۴۰۰ نیز خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات حقوق و وزارت کار  کلیک کنید.

حقوق و مزایای وزارت کاری

در سال ۱۳۶۹ و پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر جزئیات، سند جامع حمایت از حقوق کارگر، به تصویب رسید. این قانون در دوازده فصل کلی تدوین شده است و در آن سعی شده به تمام مسائل بین کارگر و کارفرما رسیدگی شود.
در فصل دوم این سند، به موضوع حق‌السعی یا حقوق کارگر پرداخته شده است.

در قانون کار، کارگر به فردی گفته می‌شود که در ازای کار درخواستی برای کارفرما، مزد و حقوق دریافت می‌کند و به دو دسته کارگر مشمول قانون کار و کارگر غیرمشمول قانون کار دسته بندی می‌شود. لازم به ذکر است کارمندان شرکت‌های خصوصی هم بر طبق قانون، مشمول قوانین کارگری محسوب می‌شوند.

منظور از حقوق و دستمزد، مبلغی است که ماهانه به کارگر پرداخته می‌شود و با حق‌السعی متفاوت است. منظور ار حق‌السعی، مجموع مبلغ مزد و مزایای نقدی و غیرنقدی است که به کارگر مشمول قانون کار تعلق پیدا می‌کند. مزد و حقوق، کمک عایله مندی، هزینه مسکن، خواربار و ایاب و ذهاب، پاداش افزایش تولید و نظایر آن بخشی از موارد مبلغ حق السعی کارگری هستند.

مزایای مختلفی برای کارگران در نظر گرفته شده است. کارفرمایان موظف هستند که مزایایی مثل عیدی، سنوات، اضافه‌کار، حق اولاد و ... را به کارکنان خود پرداخت کنند.

عیدی مبغلی است که وزارت کار برای تأمین هزینه‌های نوروزی برای کارگران و کارمندان در نظر گرفته است و کارفرما باید این مبلغ را پرداخت کند. عیدی یک سال کامل، دو برابر حقوق یک ماه است. اگر کمتر از یک سال کارکرد داشته باشید، ۲ برابر حقوق یک ماه در تعداد ماه‌های کارکرد شما ضرب شده و این عدد بر ۱۲ تقسیم می‌شود.

پایه سنوات به مبغلی گفته می‌شود که هر سال وزارت کار آن را تعیین می‌کند تا میزان افزایش حقوش شما براساس سابقه کارتان در آن سازمان، مشخص شود. حقوق شما پس از یک سال به شکل زیر محاسبه می‌شود:

حقوق پایه ماهیانه سال دوم =حقوق پایه ماهیانه سال جاری =(مبلغ سنوات × تعداد روزهای کاری ماه)

سنوات نیز مبلغی است که معمولا همراه با عیدی به صورت سالانه باید به کارکنان پرداخت شود. اگر کارفرما سنوات را پرداخت نکند در هنگام فراغت کارکنان از کار، باید کل سنوات سال‌های گذشته را براساس آخرین پایه حقوق، به کارکنان خود بدهد. سنوات به صورت زیر محاسبه می‌شود:

کارگران فصلی مطابق با چه فرمولی عیدی دریافت می‌کنند؟

کارگران پاره وقت و ساعتی هم برمبنای ساعت کاری مزایای پایان سال را دریافت می‌کنند. میانگین حقوق سه ماه آخر، مبنای مزد ماهانه قرار گرفته و در محاسبات مربوطه استفاده می‌شود. اما به‌هیچ عنوان این مبالغ قابل چشم‌پوشی از طرف کارفرما نیست. حتی به افرادی که به صورت پورسانتی یا درصدی با سازمان همکاری کرده‌اند هم باید مزایای پایان خدمت پرداخت شود.

اضافه‌کاری چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

براساس قانون کار یک کارگر ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند. البته در مورد مشاغل سخت و زیان آور این مقدار تا ۳۶ ساعت هم کاهش پیدا می‌کند.  بر اساس قانون کار، هر کارگر علاوه بر ساعات کاری قانونی، روزانه ۴ ساعت می‌تواند اضافه کاری داشته باشد. نحوه محاسبه مزد اضافه کاری، ۴۰% بیشتر از مزد ساعتی کارگر در ساعات کار معمول خواهد بود. به عبارت دیگر برای محاسبه مبلغ اضافه کاری باید تعداد ساعات اضافه کاری را در مزد ساعتی و عدد ۱٫۴ ضرب کنید تا مبلغی که بابت اضافه کار دریافت خواهید کرد به دست بیاید.

میزان پایه حقوق در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

 

خبرها حاکی از افزایش ۳۹ درصدی پایه حقوق کارگران و در سال ۱۴۰۰۰ است. البته کسانی که دستمزدی بیش از حقوق پایه دارند، منتظر افزایش ۲۶ درصدی حقوق به علاوه‌ی میزان ۲۴۱ هزار تومان باشند. بنابراین، حداقل حقوق کارگری در سال ۱۴۰۰، مبلغ دو میلیون ۶۵۰ هزارتومان است که با محاسبه‌ی مزایایی مثل حق اولاد، حق مسنکن، بن کارگری و ... به بالای چهار میلیون تومان خواهد رسید. به طور کلی می‌توان گفت که حداقل مبلغ دریافتی یک کارگر بدون سابقه کار در سازمانی که در سال ۱۴۰۰ برای آن کار خواهد کرد، پس از کسر بیمه، ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و برای یک کارگر دارای یک سال سابقه کار در همان سازمان، پس از کسر بیمه، ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان خواهد بود.

برای مشاهده‌ی جزئیات حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات حقوق و وزارت کار  کلیک کنید.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 302
  • بازدید سال : 1,422
  • بازدید کلی : 3,446