loading...
جاب ویژن
جاب ویژن بازدید : 17 یکشنبه 18 مهر 1400 نظرات (1)

زبان برنامه‌نویسی جاوا از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که کاربردهای وسیعی در برنامه‌نویسی موبایل، توسعه‌ی نرم‌افزارهای دسکتاپ، توسعه‌ی وب، توسعه‌ی بازی و … دارد. در حال حاضر، سازمان‌های متعددی، نیاز به استخدام برنامه نویس جاوا اسکریپت دارند. برنامه‌نویسان جاوا از مزیت‌های متعدد گروه شغلی برنامه‌نویسی مثل حقوق نسبتا بالا، امکان خودآموزی و دورکاری برنامه نویسی بهره‌مند هستند.

در حال حاضر، نیاز به برنامه‌نویسی جاوا در دنیا در اوج خودش قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که بازار کار این زبان برنامه‌نویسی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۹ درصد کاهش یابد. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها، هنوز به استخدام برنامه‌نویس، در خیلی از زبان‌های برنامه‌نویسی، شامل زبان جاوا، نیاز دارند.

در این مقاله، قصد داریم در رابطه با زبان برنامه‌نویسی جاوا، مزیت‌های شغل برنامه‌نویسی جاوا، تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز برای پیدا کردن شغل به عنوان برنامه‌نویس جاوا، مشاغل مختلف برنامه‌نویسان و بازار کار و آینده‌ی شغلی برنامه‌نویسی جاوا صحبت کنیم.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی جاوا

زبان برنامه‌نویسی جاوا یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که اکثر سینتاکس آن از C و ++C مشتق شده است. اکنون نزدیک به سی سال از توسعه‌ی این زبان توسط جیمز گوسلینگ (James Gosling) می‌گذرد. هدف برنامه‌نویسی جاوا، نوشتن یک برنامه و پیاده‌سازی آن در چندین سیستم عامل است. پلتفرم جاوا، معمولا با ماشین مجازی جاوا و کتابخانه‌های مرکزی جاوا مرتبط است.

هر اپلیکیشن جاوا به بایت‌کد جاوا که مجموعه دستورالعمل‌های ماشین مجازی جاوا (JVM) است، کامپایل (compile) می‌شود. کاربردهای گسترده‌ی این زبان برنامه‌نویسی، به ویژه در برنامه‌نویسی اندروید و توسعه‌ی وب، نیاز به استخدام برنامه نویس جاوا را بالا برده است.

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا به شرح زیر است:

  • شی‌گرا
  • مستقل از پلتفرم
  • ساده
  • ایمن
  • مستقل از معماری دستگاه
  • پرتابل
  • چند نخی (Multi-Threading)
  • تفسیری
  • توزیع شده (distributed)
  • داینامیک

برای استخدام برنامه‌نویس جاوا نیاز به چه مهارت‌هایی است؟

بسیاری از کارفرمایان در استخدام برنامه نویس جاوا، توجه چندانی به مدرک تحصیلی ندارند با این حال، داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های مرتبط، مثل علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار، شانس جذب شما را بالاتر می‌برد و ممکن است روی دستمزد شما نیز اثرگذار باشد.

برنامه‌نویسی جاوا همانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، نیازمند مهارت‌های متعددی است. مهم‌ترین مهارت‌های مقدماتی برای پیدا کردن شغل به عنوان برنامه‌نویس جاوا عبارتند از:

  • ابزارهای JavaServer pages و servlets
  • فریم‌ورک‌های وب مثل Struts و Spring
  • مهماری سرویس محور/سرویس‌های وب (SOAP/REST)
  • فناوری‌های وب مثل HTML، CSS، جاوا اسکریپت و JQuery
  • زبان‌های نشانه‌گذاری مثل XML و JSON
  • مفاهیم و الگوهای برنامه‌نویسی شی‌محور (OOP)
  • کلاس‌ها و رابط‌های Abstract
  • آشنایی با کانستراکتورها
  • ماشین مجازی جاوا (JVM) و مدیریت حافظه

مهارت‌های تکمیلی که شانس استخدام برنامه نویس جاوا را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • هوش مصنوعی و machine learning
  • بلاک‌چین
  • پایتون
  • کلان‌داده‌
  • توسعه‌ی نرم‌افزارهای موبایل
  • فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت (مثل Angular ،React و VueJS)

ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های میان‌فردی (مهارت‌های نرم) مورد نیاز برای ورود به حوزه‌ی برنامه‌نویسی جاوا به شرح زیر هستند:

  • مهارت‌های میان‌فردی و ارتباطی خوب
  • علاقه‌مند بودن به یادگیری
  • کار تیمی
  • توانایی حل مسئله

برای اینکه بتوانید شانس استخدام و جایگاه خود را به عنوان یک برنامه‌نویس جاوا بهبود ببخشید، باید مهارت‌هایی را که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، در خود تقویت کنید. جاب ویژن تنها یک کاریابی نیست. شما می‌توانید با مراجعه به بخش «توانمندتر شو»، در دوره‌های آموزشی مختلف برنامه‌نویسی جاوا و دیگر دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسان جاوا

اهداف سازمان‌های مختلف از استخدام برنامه نویس جاوا با یکدیگر متفاوت است. با این حال، ما در اینجا رایج‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف شغلی برنامه‌نویسان جاوا را به شما معرفی می‌کنیم.

  • طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی نرم‌افزارها با جاوا
  • مشارکت در پروژه‌های معماری و مهندسی نرم‌افزار
  • کدنویسی، آنالیز، تست کردن و رفع اشکال نرم‌افزارها
  • مدیریت توسعه‌ی اپلیکیشن جاوا و Java E
  • و …

چگونه برنامه نویس جاوا شویم؟

برنامه‌نویسی جاوا یکی از مشاغلی است که جای بسیار زیادی برای پیشرفت دارد. شما می توانید پس از یادگیری مقدماتی این زبان برنامه نویسی، برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس جاوا که نیاز به سابقه کار زیر دو سال دارند، رزومه بفرستید و به عنوان کارآموز برنامه‌نویسی جاوا مشغول به کار شوید.

با وجود اینکه این زبان برنامه‌نویسی، یکی از گسترده‌ترین و دشوارترین زبان‌هاست، کارآموزی آن کمتر از دو سال طول می‌کشد و حقوق کارآموزی آن به نسبت خیلی از مشاغل دیگر، بهتر است.

معمولا، مسئولیت‌ها و وظایف شغلی برنامه‌نویس جاوا در دوره‌ی کارآموزی شامل کدنویسی، رفع باگ و تهیه‌ی اسناد فنی است. در این مرحله، شما باید انرژی خود را روی یادگیری اکوسیستم جاوا و متخصص شدن در یک یا دو حوزه‌ی آن، متمرکز سازید.

کارآموز برنامه‌نویسی جاوا می‌تواند پس از کسب حدود یک سال تجربه، برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس بکند، استخدام برنامه نویس front-end، استخدام برنامه نویس اندروید، توسعه‌دهنده‌ی وب، توسعه‌دهنده‌ی بازی و …، رزومه ارسال کند.

با افزایش تجربه و تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای جاوا، مسئولیت‌های شما نیز افزایش می‌یابد و حتی باید به کارآموزان جدید، آموزش دهید و در طراحی کلی و پیاده‌سازی نرم‌افزار نیز مشارکت کنید. با وجود اینکه ممکن است هنوز هم بخشی از وظایف شما، کدنویسی باشد، ولی رفته رفته، نقش شما در آموزش کاربران برای استفاده از نرم‌افزارها، بیشتر می‌شود. در این مرحله، شما باید به دنبال یک جایگاه شغلی مدیریتی باشید و کسب مهارت‌ها و گواهینامه‌های بیشتر، در این کار به شما کمک می‌کند.

یک برنامه‌نویس جاوا با بیش از ۱۰ سال سابقه کار، می‌تواند برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس جاوا که شامل مسئولیت‌های سنگینی مثل ارتباط با کاربران و مشتریان، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و نیازمندی‌های نرم‌افزارها و معماری کلی سیستم‌های نرم‌افزاری می‌باشند، رزومه ارسال کنند.

جمع‌بندی

زبان‌برنامه‌نویسی جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. این زبان برنامه‌نویسی که سینتاکس آن از زبان C و ++C مشتق شده است، یک زبان شی‌گرا است که زبان اصلی برای برنامه‌نویسی اندروید است. کاربردهای دیگر جاوا عبارتند از: توسعه‌ی بازی، توسعه‌ی وب، کلان‌داده و … .

برنامه‌نویسان جاوا از مزیت‌های مختلف گروه شغلی برنامه‌نویسی مثل دورکاری برنامه نویسی، حقوق نسبتا بالا، جامعه‌ی فعال و … برخوردار هستند. مشاغل برنامه‌نویسی جاوا همانند سایر مشاغل برنامه‌نویسی، نیازمند تحصیلات نیستند ولی داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های مرتبط مثل علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار، می‌تواند شانس استخدام برنامه نویس جاوا را افزایش دهد.

زبان برنامه‌نویسی جاوا یکی از پیچیده‌ترین و قوی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و نیازمند مهارت‌های سخت و نرم مختلفی می‌باشد. وظایف و مسئولیت‌های برنامه‌نویس جاوا، اشتراکات زیادی با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. برنامه‌نویسان جاوا از جمله پردرآمدترین برنامه‌نویسان هستند.

شما با هر میزان سابقه کار، می‌توانید به عنوان برنامه‌نویس جاوا به استخدام کار در بیایید و با یادگیری مهارت‌های تکمیلی و تخصصی، می‌توانید به جایگاه‌های شغلی بالایی مثل معماری نرم‌افزار و مدیریت پروژه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار برسید.

 

جاب ویژن بازدید : 34 شنبه 17 مهر 1400 نظرات (0)

زبان برنامه نویسی پایتون تنها یکی از چندین زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان است؛ اما به جرات می‌توان گفت تفاوت درآمد برنامه نویسی پایتون و فرصت‌های پیشرفت در بازار کار آن با سایر زبان‌ها بسیار زیاد است. موج یادگیری پایتون در سال‌های اخیر با جهش زیادی مواجه شده است و علت آن هم افزایش تقاضا از سوی کسب و کارها و رونق فرصت‌های استخدام پایتون است. امروزه شرکت‌های بزرگ دنیا همچون گوگل، نتفلیکس، اینستاگرام، اسپاتیفای، بلومبرگ، نیویرک تایمز و … برای جذب مهندسان پایتون حرفه‌ای با هم در رقابت هستند. با نگاه کوتاهی به آگهی‌های استخدام جدید می‌توان متوجه شد که در ایران نیز این شاخه از برنامه‌نویسی تقاضای زیادی دارد. با توجه به اینکه افراد زیادی به یادگیری این زبان تمایل نشان داده و برای استخدام در موقعیت‌های شغلی آن تلاش می‌کنند، تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ جاب ویژن به بررسی حقوق دریافتی و بازار کار پایتون بپردازیم.

آشنایی با برنامه‌نویسی پایتون

از زبان برنامه‌نویسی پایتون عمدتاً برای ساخت وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، خودکارسازی تسک‌ها، تحلیل داده و مصورسازی آن‌ها استفاده می‌شود. پایتون زبانی عمومی است؛ یعنی برای توسعه برنامه‌های مختلفی از آن استفاده شده و کاربرد آن محدود به یک نوع برنامه مشخص نمی‌شود. تطبیق‌پذیری بالای این زبان به همراه سادگی نسبی آن برای برنامه‌نویس‌های مبتدی باعث شده که امروزه (سال ۲۰۲۱ میلادی) آن را به عنوان پرکاربردترین و محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بشناسیم. مزایای برنامه‌نویسی به زبان پایتون آنقدر گسترده و یادگیری آن به حدی ساده است که حتی افرادی که تخصصی در برنامه‌نویسی ندارند می‌توانند از آن بهره ببرند؛ از مدیریت مخارج روزمره گرفته تا حل دشوارترین مسائل و تحلیل داده‌های عظیم، همگی به کمک پایتون قابل انجام هستند.

سینتکس ساده و زبان طبیعی، تطبیق‌پذیری بالا برای انجام فعالیت‌های مختلف، سادگی برای افراد مبتدی، متن‌باز بودن، دارا بودن کتابخانه‌ها و ماژول‌های مختلف و جامعه عظیم برنامه‌نویس‌ها، پایتون را به یک زبان محبوب در جهان تبدیل کرده است. کاربردهای مهم زبان پایتون عبارتند از:

تحلیل داده و یادگیری ماشین

امروزه پایتون جزء جدایی‌ناپذیر دنیای علم داده شده است؛ چرا که به کمک این زبان می‌توان داده‌ها را دستکاری و تحلیل کرد، محاسبات پیچیده آماری روی آن‌ها انجام داد، داده‌ها را به تصویر کشید، الگوریتم‌های یادگیری ماشین خلق کرد و هزاران کار دیگری که می‌توان روی داده‌ها انجام داد. پایتون قادر است مصورسازی داده‌ها را به شیوه‌های مختلفی مثل نمودارهای میله‌ای، خطی، دایره‌ای، هیستوگرام و سه‌بعدی اجرا کند. همچنین کتابخانه‌های بی‌شمار آن به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کند کدهای یادگیری ماشین و تحلیل داده را سریع‌تر و موثرتر بنویسند.

برنامه‌نویسی وب

یکی دیگر از کاربردهای رایج پایتون توسعه بک اند وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها (بخش غیرقابل مشاهده از سمت کاربر) است؛ این عملیات به کمک فریمورک‌های مخصوص توسعه وب در پایتون مثل جنگو (Django) و فلسک (Flask) انجام می‌شود. از پایتون در برنامه‌نویسی وب برای ارسال داده‌ها از سمت سرور (و برعکس)، پردازش داده‌ها و ارتباط با پایگاه داده، مسیریابی URL و تضمین امنیت استفاده می‌شود. برنامه‌نویس بک اند، برنامه‌نویس فول استک، برنامه‌نویس پایتون و مهندس دواپس از جمله موقعیت‌های شغلی بازار کار پایتون هستند که با توسعه وب سروکار دارند.

خودکارسازی یا اسکریپت‌نویسی

از پایتون می‌توان برای خودکارسازی و انجام موثرتر فعالیت‌های تکراری استفاده کرد. به نوشتن کد با هدف اجرای خودکار فرایندها «اسکریپت‌نویسی» (Scripting) گفته می‌شود که برای چک کردن خطاها در فایل‌های متعدد، تبدیل فایل‌ها، انجام عملیات ریاضی ساده و حذف داده‌های تکراری استفاده می‌شود. حتی برنامه‌نویس‌های مبتدی نیز می‌توانند از این قابلیت پایتون برای خودکارسازی فعالیت‌های ساده کامپیوتری مثل تغییر نام فایل‌ها، جستجو و دانلود محتوا و ارسال ایمیل در بازه‌های زمانی مشخص استفاده کنند.

تست نرم‌افزار

از پایتون می‌توان برای انجام فعالیت‌هایی مثل ساخت کنترل، دنبال کردن باگ‌ها و تست استفاده کرد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند به کمک پایتون، فرایند تست محصولات و فیچرهای جدید را خودکار کنند.

فعالیت‌های روزمره

کاربرد پایتون تنها به دنیای برنامه‌نویسی و تحلیل داده‌های عظیم خلاصه نمی‌شود؛ یادگیری این زبان می‌تواند به افرادی که با حجم کمتری از داده‌ها سروکار دارند نیز کمک کند. روزنامه‌نگارها، صاحبان کسب و کارهای کوچک یا سوشال مدیا مارکترها نیز می‌توانند از این زبان برای ساده‌سازی کارهای خود استفاده کنند. از جمله فعالیت‌هایی که به کمک پایتون خودکارسازی می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دنبال کردن بازار سهام و قیمت رمزارزها
  • ارسال یادآورهای شخصی (Reminder)
  • به‌روزرسانی لیست مایحتاج منزل
  • نگهداری حجم زیادی از فایل‌ها
  • تبدیل فایل‌های متنی به فایل صفحه گسترده (Spreadsheet)
  • تخصیص وظایف به اعضای تیم (یا اعضای خانواده)‌ به صورت تصادفی
  • تکمیل خودکار فرم‌های آنلاین

افزایش درآمد برنامه نویسی پایتون تحت تاثیر چه عواملی است؟

مهارت در برنامه‌نویسی کلید دریافت پروژه‌های بهتر، موقعیت شغلی بالاتر و البته حقوق بیشتر است. از آن گذشته، توقف یادگیری به منزله مرگ یک برنامه‌نویس است؛ این یعنی اگر قصد دارید در دنیای برنامه‌نویسی پیشرفت کنید، باید به صورت مداوم دانش خود را عمیق‌تر کرده و به کسب تجربه و مهارت‌های جدید مشغول باشید.

یادگیری کتابخانه‌های جدید، شرکت در وبینارهای آموزشی پایتون و کلاس‌های آنلاین می‌تواند به شما در طی کردن موفق مسیر شغلی‌تان کمک کند. توصیه ما به شما این است که تا می‌توانید – حتی در زمان استراحت! – کد بزنید، پشتکار داشته باشید، در کلاس‌ها و وبینارهای آموزشی شرکت کنید، به دیگران آموزش بدهید و در جامعه برنامه‌نویس‌ها حضور فعال داشته باشید تا در نهایت بتوانید به یک برنامه‌نویس پایتون حرفه‌ای تبدیل شده و انتظار افزایش درآمد داشته باشید.

وضعیت بازار كار پايتون

اغلب افرادی که به کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون فکر می کنند، به سمت رشته‌های علم داده و تحلیل داده‌ها می‌روند. جهان امروز با داده‌های ارزشمندی احاطه شده است و کسب و کارها تمایل دارند الگوهای پنهان در این داده‌ها را شناسایی و از آن‌ها در راستای پیشرفت خود استفاده کنند. راه های کسب درآمد از پایتون در دنیای امروز بسیار زیاد است؛ به همین دلیل ما در این مقاله تنها به بخشی از زمینه‌های کاری پایتون اشاره می‌کنیم.

مهندس نرم‌افزار (توسعه دهنده پایتون)

  • تحلیل نیازمندی‌های کاربران
  • کدنویسی و تست آن
  • نوشتن مستندات عملیاتی
  • مشاوره به مشتریان و همکاری با سایر افراد
  • توسعه برنامه‌های جدید

مهندس ارشد نرم‌افزار (سنیور)

  • توسعه معماری نرم‌افزار
  • خودکارسازی فعالیت‌ها به کمک اسکریپت‌نویسی و سایر ابزارها
  • بازبینی و دیباگ کردن کدها
  • اجرای تست‌های اعتبارسنجی
  • طراحی الگوها و کنترل ورژن

مهندس دواپس (DevOps)

  • به‌روزرسانی و رفع نقص‌ها
  • تحلیل و رفع مشکلات فنی
  • طراحی فرایندهای نگهداری و رفع عیب
  • اسکریپت‌نویسی برای خودکارسازی مصورسازی داده‌ها
  • پشتیبانی فنی سطح دو

دانشمند داده

  • شناسایی منابع داده و خودکارسازی مجموعه‌ها
  • پردازش داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای شناسایی ترندها
  • طراحی مدل‌های پیش‌بینی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین
  • مصورسازی داده‌ها
  • ارائه راه‌حل برای چالش‌های کسب و کار

دانشمند داده ارشد

  • سرپرستی تحلیل‌گرهای داده جونیور
  • ساخت ابزارهای تحلیل برای شناسایی الگوها، پیش‌بینی رفتارهای آتی و ایجاد بینش نسبت به داده‌ها
  • ایجاد الگوریتم‌های یادگیری ماشین براساس تحلیل‌های آماری
  • انتقال نتایج به دست آمده از تحلیل‌ها به مدیران کسب و کار

مهندس یادگیری ماشین

مهندس یادگیری ماشین یکی دیگر از محبوب‌ترین زمینه‌های بازار کار برنامه نویس پایتون است. مهندس یادگیری ماشین (ML) مسئولیت اجرای تحلیل‌های آماری روی داده‌ها و ایجاد مدل‌های یادگیری ماشین را بر عهده دارد.

پژوهشگر تحلیلی

پژوهش‌گر تحلیلی داده‌ها یکی دیگر از مشاغل جدید در بازار کار python است. پژوهشگرهای تحلیلی مسئول تحقیق، تحلیل و تفسیر داده‌های مرتبط با بازاریابی، عملیات، مالی، اقتصاد، مشتریان و … هستند.

آینده بازار کار پایتون

شرکت‌های بزرگ دنیا مثل گوگل، ناسا، نوکیا، IBM، یاهو، والت دیزنی و هزاران شرکت کوچک و بزرگ دیگر از پایتون برای اجرای پروژه‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. باتوجه به نیاز روزافزون سازمان‌ها به تحلیل داده، آینده شغلی برنامه نویسی پایتون در ایران و خارج از کشور بسیار روشن است. برخی از مهم‌ترین زمینه‌های کاری پایتون در آینده عبارتند از:

هوش مصنوعی (AI)

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence)، در واقع هوش مربوط به ماشین (کامپیوتر) و نقطه مقابل «هوش طبیعی» (هوش انسان و حیوانات) است. اهمیت هوش مصنوعی در جهان امروز روز به روز بیشتر درک می‌شود و پایتون، بهترین زبان برنامه‌نویسی برای بهره‌گیری از مزایای بی‌شمار هوش مصنوعی در کسب و کارها است. در پایتون فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای متعددی مختص هوش مصنوعی وجود دارد که در بازار کار پایتون، از آن‌ها برای توسعه برنامه‌هایی برای شبیه‌سازی هوش طبیعی انسان استفاده می‌شود. سیستم‌های تشخیص گفتار و اتومبیل‌های خودران تنها نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هستند.

ابزارها و کتابخانه‌های مهم هوش مصنوعی عبارتند از:

  • یادگیری ماشین: PyML، PyBrain، scikit-learn، MDP Toolkit، GraphLab Create، MIPy
  • هوش مصنوعی عمومی: PyDatalog، AIMA، EasyAI، SimpleAI
  • شبکه عصبی: PyAnn، Pyrenn، ffnet، Neurolab
  • زبان طبیعی و متن‌کاوی: Quepy، NLTK، Gensim

کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data)

تحلیل مجموعه داده‌های عظیم (بیگ دیتا) یکی دیگر از پرطرفدارترین شاخه‌های بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون است. بیگ دیتا به مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از داده‌ها گفته می‌شود که تحلیل آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای سنتی تحلیل داده امکان‌پذیر نیست. پایتون به رشد بیگ دیتا و کاربرد آن در کسب و کار کمک زیادی کرده و کتابخانه‌های آن به برنامه‌نویس‌ها امکان تحلیل و بهره بردن از خوشه‌های داده‌ای عظیم را فراهم کرده است. کتابخانه‌های پایتون در زمینه بیگ دیتا عبارتند از:

  • Pandas
  • Scikit-Learn
  • NumPy
  • GraphLab Create
  • IPython
  • Bokeh
  • Agate
  • PySpark
  • Dask

شبکه

پایتون به کانفیگ روترها و سوویچ‌ها و انجام سایر فعالیت‌های خودکارسازی شبکه‌ها به طوری که از نظر مالی به‌صرفه باشد کمک می‌کند. کتابخانه‌هایی که در این زمینه وجود دارند عبارتند از:

  • Ansible
  • Netmiko
  • NAPALM
  • Pyeapi
  • Junos PyEZ
  • PySNM
  • Paramiko SSH

میزان درآمد یک برنامه نویس پایتون

امروزه پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا است؛ به همین دلیل میزان حقوق یک برنامه نویس پایتون از جمله موضوعاتی است که همیشه مورد سوال قرار می‌گیرد. سازمان‌ها از پایتون برای تحلیل داده (DA)، یادگیری ماشین (ML) و ارائه راهکارهای مبتی بر هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کنند. از آنجا که یادگیری پایتون از سایر زبان‌ها ساده‌تر است، افراد زیادی به یادگیری آن اشتیاق نشان می‌دهند. نیاز بازار، محبوبیت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار سادگی این زبان و نزدیکی به زبان طبیعی، باعث شده درآمد زبان برنامه نویسی پایتون و نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون نسبتاً عالی باشد.

به دلیل اهمیت موضوع درآمد، در این بخش به بررسی میزان درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و خارج از کشور می‌پردازیم.

حقوق پایتون کار در ایران

با نگاهی به فرصت‌های شغلی برنامه نویس پایتون می‌توان متوجه شد که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ در ایران به افرادی نیاز دارند که به برنامه‌نویسی پایتون مسلط باشند. این شرکت‌ها در موقعیت‌های شغلی متنوعی مثل متخصص هوش مصنوعی، مهندس زیرساخت ابری، برنامه‌نویس بک اند، تحلیل‌گر ترافیک شبکه، کارشناس و کارشناس ارشد DevOps، تحلیل‌گر داده، تحلیل‌گر ریسک، مدیر محصول، کارشناس DBA، تحلیل‌گر داده‌های بازار، کارشناس تحلیل سیستم و … نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون دارند. از موقعیت‌های شغلی تمام وقت که بگذریم، برخی از شرکت‌ها هم برای تامین نیروی انسانی موردنیاز خود اقدام به جذب کارآموز پایتون می‌کنند و بعد از دوره کارآموزی در صورت رضایت، قرارداد تمام وقت می‌بندند.

طبق گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ که توسط جاب ویژن انجام شده است، میانگین درآمد برنامه نویس پایتون در ایران (تهران و سایر شهرهای بزرگ) طبق جداول زیر است:

میانگین حقوق برنامه نویسی پایتون در تهران

میزان درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران (شهر تهران) براساس سطح ارشدیت

سطح ارشدیت

جونیور

میان‌رده

سنیور

میانگین درآمد در سال ۱۳۹۹

۴ میلیون تومان

۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

میانگین درآمد درخواستی در سال ۱۴۰۰

۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

میانگین حقوق برنامه نویسی پایتون در سایر شهرهای بزرگ

میزان درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران (سایر شهرهای بزرگ) براساس سطح ارشدیت

سطح ارشدیت

جونیور

میان‌رده

سنیور

میانگین درآمد در سال ۱۳۹۹

متوسط ۴ میلیون تومان

میانگین درآمد درخواستی در سال ۱۴۰۰

متوسط ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

با توجه به کافی نبودن داده‌ها در سطوح ارشدیت مختلف در سایر شهرهای بزرگ، داده‌های مربوط به میانگین پایه جقوق برنامه نویس پایتون به صورت تجمیعی ارائه شده است.

درآمد پایتون کار در سایر کشورها

واضح است که برنامه‌نویسی پایتون در خارج از کشور هم طرفداران زیادی بین کسب و کارها دارد. با بررسی آمار منتشر شده در سایت معتبر Indeed، بازار کار پایتون در کانادا، آلمان و آمریکا طبق جدول زیر است:

بازار کار پایتون در خارج از کشور

میانگین حقوق سالانه

میانگین حقوق برنامه نویس پایتون در کانادا

87,802 $

حقوق برنامه نویس پایتون در آمریکا

117,004 $

حقوق برنامه نویس پایتون در آلمان

83,371 €

‌‌

جمع بندی

زبان برنامه‌نویسی پایتون دارای سینتکس بسیار ساده‌ای است و خیلی راحت می‌توان آن را آموخت. دانستن این زبان برنامه‌نویسی open-source فرصت‌های شغلی متعددی پیش رویتان می‌گذارد و شما می‌توانید از تمامی مزیت‌های یک شغل برنامه‌نویسی مثل دورکاری برنامه نویسی، فریلنسینگ و دستمزد نسبتا خوب در مقایسه با خیلی از مشاغل دیگر، بهره‌مند شوید.

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق پایتون، مهارت‌های زیادی می‌خواهد ولی اختصاص، زمان و انرژی و هزینه کردن برای تقویت این مهارت‌ها، کاملا ارزشش را دارد زیرا نیاز به استخدام جدید برنامه نویس پایتون روز به روز در حال افزایش است. شما می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی پایتون کار خود را شروع کنید و پس از مدتی، وارد مشاغل پردرآمدتری مثل علم داده و هوش مصنوعی شوید.

جاب ویژن بازدید : 21 چهارشنبه 14 مهر 1400 نظرات (0)

یکی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی اردبیل، بخش صنعت استان است. استان اردبیل دارای شهرک صنعتی در دو فاز یک و دو است که شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌های زیادی در این دو فاز مشغول به تولید محصولات متعددی هستند. کارخانجات مهم استان اردبیل مثل تشک رویال، کارتن سازی فجر، شهریور پلاستیک و کارخانه سبلان پارچه در این شهرک قرار دارند.

در سال‌ گذشته حدود ۹ هزار و ۱۶۱ فرصت شغلی مختلف برای کارجوها در بخش صنعت و معدن ایجاد شد. همچنین صنایع غذایی اردبیل هم پیشرفت زیادی داشته‌اند. کارخانه قارچ سبلان، شرکت سرو تن آریا، فرآورده‌های تسنیم نوش، کارخانه شیرین عسل سبلان، شرکت پاک آب سبلان و کارخانه روغن نباتی اردبیل از جمله واحدهای صنعتی هستند که فارغ‌التحصیلان اردبیلی در زشته‌هایی مانند مهندسی صنایع غذایی می‌توانند رزومه خود را برای آن‌ها بفرستند.

استخدام اردبیل با شرکت در آزمون استخدامی

اگر علاقه‌مند به مشاغل دولتی در استان اردبیل هستید می‌توانید در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری آگهی‌های استخدامی اردبیل را بررسی کنیم و در نهایت به شما بگوییم از چه طریق می‌توانید در آزمون استخدامی سازمان‌ها شرکت کنید.

استخدام سرایدار در سازمان دولتی

اگر به نتایج و پیشنهادات گوگل نگاه کنید متوجه خواهید شد که این عبارت چندین بار توسط کاربران در افراد زیادی به دنبال کاریابی با جای خواب در اردبیل هستند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در اردبیل به دنبال جذب سرایدار ساختمانی تمام وقت می‌گردند.

استخدام تامین اجتماعی اردبیل

یکی از پرطرفدارترین سازمان‌های دولتی بین کارجوها به خصوص فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم تجربی، تامین اجتماعی است. اگر شما هم دوست دارید در این سازمان دولتی کار کنید، باید به سایت سنجش مراجعه کنید تا از رشته‌های شغلی و جدیدترین آگهی‌ های استخدام تامین اجتماعی اردبیل مطلع شوید.

استخدام میراث فرهنگی اردبیل

وجود آثار تاریخی، صایع دستی و باستانی فراوان در اردبیل باعث شده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این استان بسیار فعال باشد. آگهی های استخدام اردبیل در حوزه گردشگری، باستان‌شناسی، هتلداری و ... بسیار زیاد هستند. سازمان میراث فرهنگی اردبیل یک ارگان دولتی است که مثل تامین اجتماعی، آگهی‌های استخدامی خود را در سایت سنجش منتشر می‌کند.

استخدام ناجا اردبیل

در صورتی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده‌اید و علاقه‌مند به فعالیت در نیروی انتظامی هستید، باید مدارک لازم را به سازمان ناجا به آدرس اردبیل، شهرک سبلان، فاز یک، خیابان خیرین مدرسه‌ساز، سازمان بنیاد تعاون ناجا، طبقه سه تحویل دهید یا برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمون استخدام نیروی انتظامی اردبیل به سایت پلیس بروید.

وضعیت اشتغال در اردبیل از دیدگاه آمار

حال به طور خلاصه به بررسی آمار اشتغال اردبیل می‌پردازیم. ابتدا به شاخص نرخ مشارکت اقتصادی نگاهی بیندازیم که در استان اردبیل حدود پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین، نرخ بیکاری استان اردبیل هم حدود ۲ درصد از میانگین بیکاری در کل ایران کمتر است.

در حالی که در اکثر استان‌های پرجمعیت و بزرگ کشور، بیش از ۵۰ درصد از نیروی انسانی در بخش خدماتی استخدام می‌شوند، در استان اردبیل آمار متفاوتی وجود دارند و سهم بخش خدمات از نیروی کار تنها حدود ۴۰ درصد است. در بخش کشاورزی اردبیل ۳۴ درصد و در بخش صنعت ۲۶ درصد افراد اشتغال دارند. شاخص مهم دیگری که باید بررسی شود، نرخ مشارکت است. نرخ مشارکت اقتصادی استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل پیشرفت داشته است. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که علیرغم عدم پیشرفت صنعتی اردبیل، این استان توانسته افراد زیادی را جذب بخش‌های خدمات و کشاورزی کند.

تولید محصولات کشاورزی مهمی مثل عدس و گندم باعث شده تا اردبیل از نظر کشاورزی، به یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور تبدیل شود.  علاوه بر این، واحدهای صنعتی حوزه مواد غذایی مثل کارخانه شیرین عسل سبلان، شرکت پاک آب سبلان و کارخانه روغن نباتی نیز در استان اردبیل مستقر بوده و پذیرای کارجویان علاقه‌مند به استخدام در استان اردبیل در رشته‌های علوم غذایی هستند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور واقع شده است. با اینکه بسیاری از فرصت‌های استخدام اردبیل مربوط به بخش اقتصادی خدمات هستند، اما این بخش برخلاف بسیاری از استان‌های کشور، تنها حدود ۴۰ درصد از نیروی کار استان را به خودش اختصاص داده است. اقتصاد اردبیل وابسته به کشاورزی و صنایع مرتبط است. این استان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خودش، پتانسیل بسیار بالایی در تمامی حوزه‌های بخش اقتصادی کشاورزی دارد.

بخش صنعت در استان اردبیل پیشرفت زیادی نداشته است، اما با این وجود در حاشیه شهر کارخانه‌های متعددی مثل صنایع غذایی، نساجی و صنعت چوب و MDF وجود دارند و کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد نیز سهم بالایی در اشتغال در استان اردبیل دارند.

حدود ۳۴ درصد از آمار اشتغال اردبیل مربوط به بخش کشاورزی و حدود ۲۶ درصد نیز مربوط به بخش صنعت است. با اینکه در اکثر استان‌های کشور، به دلیل مشکلات اقتصادی، بیش از ۵۰ درصد از نیروی کار در بخش خدمات فعالیت می‌کنند، خوشبختانه در استان اردبیل سهم این بخش اقتصادی از نیروی کار، تنها حدود ۴۰ درصد است.

با وجود پتانسیل بالای استان اردبیل برای کشاورزی، و سهم بالای کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده‌ی استان، متأسفانه هنوز کشاورزی اردبیل مکانیزه نشده و بنابراین، فرصت‌های بسیار خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار کشاورزی مکانیزه در این استان وجود دارد.

مهاجرت کاری و زندگی در اردبیل

استان اردبیل آب و هوای خوبی دارد و علت آن موقعیت جغرافیایی خاص این استان است. البته اردبیل زمستان‌های سرد و یخبندان‌های طولانی هم دارد. متأسفانه به دلیل پایین‌بودن شاخص‌های توسعه‌یافتگی افراد زیادی از این استان به سایر استان‌های کشور مهاجرت می‌کنند. اگر به زبان ترکی تسلط نداشته باشید زندگی کردن در اردبیل برایتان کمی دشوار خواهد بود.

اگر اصلیت مشهدی یا تهرانی داشته باشید، مهاجرت به اردبیل برایتان راحت‌تر است. چرا که فرودگاه اردبیل دارای پروازهای داخلی به شهرهای داخلی تهران و مشهد است. ولی با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و دور بودن آن از سایر استان‌های کشور، رفت و آمد با وسایل نقلیه زمینی سخت است.

با اینحال زندگی در اردبیل مزایای زیادی هم دارد. مثلاً اگر به طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی علاقه داشته باشید، در این استان فرصت‌های زیادی برای پرداختن به علایق خود خواهید داشت. همچنین استان اردبیل نسبت به سایر استان‌های کشور چندان گران نبوده و هزینه‌ی مسکن و دیگر هزینه‌های زندگی در اردبیل پایین است.

در کل می‌توان گفت که اگر ساکن اردبیل نیستید ولی به زبان ترکی آشنایی دارید و می‌توانید به یک استان دیگر مهاجرت کنید، بد نیست در سایت‌های استخدامی به جستجوی فرصت‌های شغلی این استان بپردازید.

جاب ویژن بازدید : 24 دوشنبه 12 مهر 1400 نظرات (0)

با توجه به افزایش روزبه‌روز استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مجهز به سیستم عامل اندروید، نیاز به استخدام برنامه نویس android، با سرعت بالایی در حال افزایش است. براساس آمار سایت statista.com حدود ۷۳ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند متعلق به گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید است و برآورد می‌شود که تعداد کاربران اندروید در دنیا، بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر باشد. کار اصلی برنامه‌نویسان اندروید، توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی است.
اپلیکیشن‌های اندروید که غالبا از طریق پلی استور گوگل، عرضه می‌شوند، کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند و امروزه، خیلی از کسب‌وکارها، از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. مالک و بنیان‌گذار شرکت BEA، آلفرد چوانگ، دهه‌ی پیش رو را دهه‌ی اپلیکیشن‌ها می‌داند و باور دارد که در سال ۲۰۳۰، اپلیکیشن‌ها، جهان را تحت کنترل دارند. به علاوه، هر اپلیکیشنی، نیاز به‌روز‌رسانی و پشتیبانی دارد که این کارها نیز بر عهده‌ی برنامه‌نویسان اندروید هستند. بنابراین، فرصت شغلی برای این برنامه‌نویسان و شانس استخدام آن‌ها بسیار زیاد است.

گذشته از این‌ها، بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید، قابلیت تجاری‌سازی دارند و به عنوان مثال، یک برنامه‌نویس اندروید می‌تواند با کمی خلاقیت، یک اپلیکیشن برای فروش، توسعه دهد یا از طریق یک اپلیکیشن، با دریافت حق اشتراک، یک سرویس ارائه دهد.
به طور کلی می‌توان گفت که برنامه نویسان اندروید از تمامی مزیت‌های برنامه‌نویسی برخوردار هستند. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با وظایف و مسئولیت‌های برنامه‌نویسان اندروید و مهارت‌های مورد نیاز این برنامه‌نویسان صحبت کنیم.

سیستم عامل اندروید چیست؟

سیستم عامل اندروید توسط شرکت آمریکایی Android Inc. توسعه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل، این شرکت را خرید و در سال ۲۰۰۷، سیستم عامل اندروید را وارد بازار کرد. با ورود این سیستم عامل به بازار، بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های همراه، گوشی‌های اندرویدی تولید کردند. در سال ۲۰۱۰، بازار سیستم عامل اندروید از سیمبین (Symbian) پیشی گرفت و از آن زمان تاکنون، فاصله‌ی این سیستم عامل از سایر رقبا، در حال بیشتر شدن است. پیشبینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۲، حدود ۸۶ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را به خودش اختصاص دهد.

پس از موفقیت اندروید در بازار گوشی‌های هوشمند، این سیستم عامل در تبلت‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. البته موفقیت اندروید در بازار تبلت به اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند نبود ولی در سال ۲۰۲۰، این سیستم عامل، ۵۷ درصد از بازار تبلت را نیز در اختیار گرفت.

محبوبیت فزاینده‌ی دستگاه‌های اندرویدی، اثر مستقیمی روی پلی استور گوگل دارد. این بازار اپلیکیشن، اولین بار، تحت عنوان اندروید مارکت معرفی شد و اکنون به بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن در دنیا تبدیل شده است و تا مارس ۲۰۲۰، دو میلیون و ۸۷۰ هزار اپلیکیشن قابل دانلود در آن موجود بوده‌اند. اپلیکیشن واتس اپ، محبوب‌ترین اپلیکیشن اندرویدی است.
همانطور که می‌بینید، بازار سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن‌های اندرویدی روزبه‌روز، در حال داغ‌تر شدن است و این روند قطعا سبب افزایش شانس استخدام برنامه نویس اندروید می‌شود.

برنامه‌نویسان اندروید باید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟

کارفرمایان برای استخدام دولوپر و برنامه نویس اندروید، بیش از هر چیزی به مهارت‌های او توجه می‌کنند. گذراندن دوره‌های آموزشی معتبر برای تقویت این مهارت‌ها، شانس شما را برای به دست آوردن جایگاه‌های شغلی بسیار عالی، بالا می‌برد. در ادامه، هفت مهارتی را که یک برنامه‌نویس اندروید باید داشته باشد، به شما معرفی می‌کنیم.

زبان برنامه‌نویسی جاوا

تمامی نرم‌افزارهای اندرویدی، با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته می‌شوند. کسانی که قبلا تجربه‌ی کار کردن با جاوا اسکریپت و روبی (Ruby) را داشته باشند، خیلی راحت می‌توانند زبان برنامه‌نویسی جاوا را بیاموزند.

درک XML

زبان برنامه‌نویسی XML یک زبان ساختارمند است که ویژگی‌های مشترک زیادی با HTML دارد و به عنوان روشی برای کدگذاری داده‌ها برای کاربردهای اینترنتی، توسعه پیدا کرده است. به طور خلاصه، می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی XML در برنامه‌نویسی اندروید برای ایجاد چیدمان‌هایی استفاده می‌شود که به عنوان رابط کاربری (UI) پایه برای اپلیکیشن‌های اندرویدی، عمل می‌کنند. دانستن اصول زبان برنامه‌نویسی XML یکی از معیارهای مهم کارفرمایان برای استخدام برنامه نویس اندروید است.

آشنایی با SDK  اندروید

SDK  یا کیت توسعه‌ی اندروید، شامل مجموعه‌ی عظیمی از کدهای از پیش نوشته شده است. SDKهای اندروید، ماژول‌هایی از کد جاوا هستند که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهند تا به عملکردهای مختلف موبایل، مانند دوربین و شتاب‌سنج، دسترسی داشته باشند. در واقع، هر SDK شامل مجموعه‌ای از پلاگین‌ها است که شما برای ساخت اپلکیشن خود از آن استفاده می‌کنید. آشنایی با SDK یکی از ملزومات برنامه‌نویسی اندروید است.

آشنایی با اندروید استودیو

محیط توسعه‌ی یکپارچه‌ (IDE) مطلوب برای توسعه‌دهندگان اندروید، اندروید استودیو نام دارد. فرقی ندارد که شما یک برنامه‌نویس مبتدی یا حرفه‌ای اندروید باشید، برای اینکه به دست آوردن یک فرصت شغلی خوب، باید مهارت کار کردن با اندروید استودیو را داشته باشید.

APIها

بعضی از اپلیکیشن‌های موبایل، باید با سرویس‌های دیگری، ارتباط برقرار کنند و برای اینکار نیازمند API یا رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن هستند که توسط آن سرویس ارائه می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها که سرویس‌های اینترنتی ارائه می‌دهند، APIهای خودشان را دارند. یکی از مهارت‌هایی که شانس استخدام برنامه‌نویس اندروید را بالا می‌برد، مهارت کار کردن با APIها است.

پایگاه‌های داده

بعضی اپلیکیشن‌‎ها باید به پایگاه‌های داده متصل باشند تا بتوانند نیازهای کاربران را برطرف کنند. سرویس‌های ابری مثل Firebase یا Parse دارای APIهای ساده‌ای برای ذخیره‌سازی داده‌ها و استفاده از آن‌ها در دستگاه‌های اندرویدی هستند. این پلتفرم‌ها معمولا دارای کتابخانه‌های جاوا نیز می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت اپلیکیشن خود استفاده کنید تا بخشی از داده‌ها را در حافظه‌ی نگهان (cache) دستگاه کاربر، ذخیره نمایید.

روش دیگر برای این کار، استفاده از پایگاه داده‌ی SQLite است. هر برنامه‌نویس اندروید برای به دست آوردن یک فرصت شغلی مرتبط با چنین اپلیکیشن‌هایی باید بداند که پایگاه‌های داده، چگونه کار می‌کنند و روش جستجوی داده‌هایی که می‌تواند از آن در اپلیکیشن خودش استفاده کند، چگونه است.

طراحی متریال

بسیاری از کارفرمایان، در استخدام برنامه نویس اندروید، به آشنایی او با طراحی متریال، توجه دارند. طراحی متریال (Material Design) یک راهنمای جامع از طرح‌های بصری و واکنشی در پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها است. برای استفاده از طراحی متریال در توسعه‌ی اپلیکیشن اندروید، باید از مؤلفه‌ها و استایل‌های استانداردی که در کتاب‌خانه‌ی پشتیبانی از طراحی متریال موجود هستند، استفاده کنید.

طراحی متریال اندروید، به سرعت توسط گوگل به‌روز‌رسانی می‌شود. این استانداردها شامل چگونگی چیدمان عناصر در صفحه و استفاده از استایل‌های ویژه مثل drop shadows است. گوگل پیشنهاد می‌کند که توسعه‌دهندگان اندروید، از این دستورالعمل‌ها به عنوان اساس رابط‌ کاربری اپلیکیشن‌های خود، استفاده کنند. آشنایی با طراحی متریال اندروید، امتیاز بزرگی برای هر برنامه‌نویس اندروید محسوب می‌شود.

ویژگی‌های شخصیتی برنامه‌نویسان اندروید

هر گروه شغلی به تناسب نوع وظایف و محیط کاری، نیازمند ویژگی‌های شخصیتی خاصی است. کارفرمایان در استخدام برنامه نویس اندروید، به ویژگی‌های شخصیتی زیر، توجه می‌کنند:

  • مهارت حل مسئله: شرط اول در هر شغل مرتبط با برنامه‌نویسی، داشتن مهارت حل مسئله است زیرا برنامه‌نویسی یعنی حل کردن مسئله.
  • مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی: از آن جایی که معمولا پروژه‌های توسعه‌ی اپلیکیشن، پروژه‌هایی تیمی هستند و هر نفر، بخشی از کار را به عهده می‌گیرد، یک برنامه‌نویس اندروید باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد تا به طور سازنده، با هم تیمی‌هایش همکاری داشته باشد.
  • بازخورد دادن و بازخورد گرفتن: در یک کار تیمی توسعه‌ی اپلیکیشن، تمامی بخش‌های کار با هم دیگر در ارتباط هستند و اعضای تیم باید بتوانند به طور سازنده‌ای، به هم دیگر بازخورد بدهند و از هم بازخورد بگیرند تا پروژه، به خوبی پیش برود.
  • مدیریت زمان: یکی از مهارت‌های شخصیتی یک برنامه‌نویس خوب این است که بتواند زمان را طوری مدیریت کند تا وظایف محوله را در کمترین زمان ممکن، به انجام برساند. در خیلی از پروژه‌های توسعه‌ی اپلیکیشن اندروید، ادامه کار اعضا به هم دیگر بستگی دارد و اگر عضوی نتواند کارش را به موقع تمام کند، مابقی تیم باید منتظر بمانند تا او کارش را به پایان برساند.

مسئولیت‌های شغلی یک برنامه‌نویس اندروید

هدف اصلی شرکت‌ها و سازمان‌ها از جذب و استخدام برنامه نویس اندروید، ‌توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی و پشتیبانی از آن‌ها است. با این حال، هر پروژه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن به بخش‌های متعددی تقسیم می‌شود و وظایف و مسئولیت‌هایی که برای هر فرصت شغلی تعریف می‌شود، می‌تواند شامل یک یا چند تا از موارد زیر باشد:

  • طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های پیشرفته برای پلتفرم اندروید: برنامه‌نویس اندروید باید با استفاده از ++C/C، جاوا اسکریپت و چندین ابزار دیگر که بعضی از آن‌ها را در بخش مهارت‌های مورد نیاز برنامه‏‌نویس اندروید معرفی کردیم، اپلیکیشن اندروید بسازد. البته در بسیار از پروژه‌های توسعه‌ی اپلیکیشن، کار به صورت تیمی است و هر نفر، تنها بخشی از پروژه را به عهده می‌گیرد.
  • همکاری با تیم‌های دیگر برای تعریف، طراحی و ایجاد ویژگی‌های جدید: یک برنامه‌نویس اندروید باید با تیم‌های توسعه‌ی محصول، تجربه‌ی کاربری (UX) و … همکاری کند تا ویژگی‌هایی که سازمان نیاز دارد را تعریف و طراحی کنند.
  • عیب‌یابی و رفع اشکالات اپلیکیشن: وقتی که کار توسعه‌ی اپلیکیشن به پایان می‌رسد، کار برنامه‌نویس اندروید، تمام نشده است و او باید ایرادات اپلیکیشن را بیابد و آن‌ها را برطرف کند.
  • توسعه‌ی رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن (APIها) برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی
  • آموزش دادن به برنامه‌نویسان مبتدی و کارآموزان

جمع‌بندی

تعداد کاربران سیستم عامل اندروید روز‌به‌روز در حال افزایش است. بنابراین، نیاز به استخدام برنامه‌نویس اندروید نیز در حال بالا رفتن است. برنامه‌نویسان اندروید از تمامی مزیت‌های شغل برنامه‌نویسی، مثل دستمزد نسبتا بالا و دورکاری برنامه‌نویسی بهره‌مند هستند. برای ورود به بازار کار جذاب برنامه‌نویسی اندروید، نیازی به تحصیلات چندانی ندارید ولی تحصیلات در رشته‌های مرتبط مثل علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار، شانس گزینش شما را در سازمان‌های بزرگ، بالا می‌برد. یک برنامه‌نویس اندروید باید به یک یا چند زبان توسعه‌ی اندروید مثل جاوا و پایتون مسلط باشد. برنامه‌نویسان اندروید باید مهارت‌های متعددی مثل XML، API و SKD و … داشته باشند. حقوق این برنامه‌نویسان، نسبتا بالا است و جای پیشرفت بسیاری در برنامه‌نویسی اندروید، وجود دارد. در سایت استخدامی جاب ویژن هر روزه تعداد بالایی فرصت همکاری با برنامه نویس منتشر می‌شود.

جاب ویژن بازدید : 140 یکشنبه 11 مهر 1400 نظرات (0)

شرکت همراه اول، اولین اپراتور تلفن همراه در کشور ما است. این اپراتور روز به روز در حال توسعه است و خدمات و فناوری‌های جدیدی عرضه می‌کند. توسعه‌ی هر سازمانی در وهله‌ی اول، نیازمند استخدام نیروی انسانی است.  با توجه به اینکه فعالیت اصلی این شرکت در زمینه‌ی خدمات مخابراتی تلفن همراه است، اکثر فرصت‌های شغلی همراه اول، در حوزه‌های مخابرات و IT قرار دارند. با این حال، چنین سازمان بزرگی که یک رقیب بسیار قوی به نام ایرانسل دارد، دارای فرصت‌های شغلی متعدد در حوزه‌های متنوع دیگری نیز می‌باشد.

به دلیل اعتباری که این سازمان دارد، رقابت بین کارجویان برای تصاحب فرصت‌های شغلی در همراه اول، شدید است. این سازمان نیز فیلترهای سخت‌گیرانه‌ای برای استخدام شایسته‌ترین نیروها دارد.

در این مقاله، پس از معرفی مختصر شرکت همراه اول، به شما خواهیم گفت که چه فرصت‌های شغلی در این سازمان وجود دارد. سپس در رابطه با شرایط استخدام همراه اول صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در خاور میانه

شرکت ارتباطات سیار ایران همراه اول، به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت مخابرات، در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و پس از یک سال، اولین شبکه‌ی مخابرات تلفن همراه در کشور را راه‌اندازی کرد. بعدها با خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، همراه اول نیز خصوصی شد و بخشی از سهامش را وارد بورس کرد.

در حال حاضر، شرکت همراه اول، بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در منطقه‌ی خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران از نظر سودآوری و ارزش بازار است.

این شرکت، سرویس‌های متعددی را به مشترکین میلیونی خود در سرتاسر ایران عرضه می کند. این سرویس‌ها عبارتند از:

  • تماس صوتی تلفنی و پیامک
  • سرویس‌های مختلف اینترنت مثل اینترنت 4G و اخیر، اینترنت 5G
  • رومینگ بین‌المللی
  • VoLTE
  • MMS
  • RBT
  • و …

شرایط استخدام و کار در همراه اول

سیاست‌های این سازمان به گونه‌ای است که ترجیح می‌دهد برای اکثر جایگاه‌های شغلی که می‌داند سال‌ها به آن‌ها احتیاج دارد، کارآموز استخدام می‌کند. معمولا این اپراتور تلفن همراه، در پایان هر دوره‌ی کارآموزی، شایسته‌ترین کارآموزان را استخدام می‌کند.

این شرکت برای معمولا برای استخدام کارآموز از شما کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نمی خواهند. به علاوه، برای خیلی از عناوین شغلی مثل اکثر کارهای حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و دورکاری‌ها، نیازی به داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نیست. با این حال، بسیاری از شغل‌ها مثل مشاغل حوزه‌ی آی تی و منابع انسانی در همراه اول نیاز به کارت پایان خدمت دارند.

واحد منابع انسانی همراه اول در جذب نیروی انسانی در حوزه‌‌ی بازاریابی و تبلیغات و مشاغل مرتبط با برنامه‌نویسی، تأکید زیادی به تحصیلات ندارد اما برای اکثر کارهای تخصصی در حوزه‌های آی تی، منابع انسانی و توسعه‌ی کسب و کار، حداقل مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط لازم است.

به علاوه، بعضی از مشاغل فنی که نیازمند کار فیزیکی می‌باشند، تک جنسیتی هستند و تنها آقایان می‌توانند برای آگهی‌های استخدام همراه اول در این فرصت‌های شغلی، رزومه بفرستند.

سابقه کار برای اینکه بتوانید وارد سازمان همراه اول شوید، از اهمیت زیادی برخوردار است و این شرکت، برای اکثر فرصت‌های شغلی خود (به غیر از کارآموزی‌ها) بیش از ۳ سال سابقه کار مرتبط می‌خواهد.

استخدام همراه اول در جایگاه شغلی بازاریابی و فروش

با توجه به وجود چندین رقیب مثل ایرانسل و رایتل، اپراتور همراه اول باید بتواند علاوه بر حوزه‌های فنی، در حوزه‌ی بازاریابی و فروش نیز سرمایه‌گذاری کند تا از رقابت خارج نشود. رقیب اصلی این شرکت، یعنی ایرانسل، استراتژی‌های بازاریابی و فروش بسیار قدرتمندی دارد و از طریق طرح‌های مختلف، مشترکین بیشتری را به خودش جلب می‌کند. بنابراین، همراه اول نیز دست به کار شده است و آگهی‌های شغلی متعددی در حوزه‌ی بازاریابی و فروش منتشر می کند. در زیر، بعضی از جایگاه‌های شغلی همراه اول در حوزه‌ی بازاریابی و فروش را به شما معرفی می‌کنیم.

کارشناس و کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ

با توجه به حضور گسترده‌ی مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تمرکز استراتژی‌های بازاریابی همراه اول روی حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته است. کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی به کسی می‌گویند که متخصص بازاریابی در پلتفرم‌های اینترنتی باشد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت بازرگانی و مدیریت کسب و کار و کسانی که با شرکت در دوره‌های آموزشی، توانسته‌اند مدرک مهارت در دیجیتال مارکتینگ را کسب کنند یا کسانی که سابقه‌ی کار دیجیتال مارکتینگ موفق در سازمان‌های دیگر را داشته باشند، می‌توانند به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ در همراه اول، استخدام شوند. خود گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ در همراه اول شامل عناوین شغلی دیگری مثل موارد زیر است:

کارشناس سئو

منظور از سئو، بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) است و به مجموعه کارهای فنی و محتوایی گفته می‌شود که صفحات وب را در نتایج جستجوی گوگل بالا می‌برد. با توجه به افزایش استفاده‌ی مردم از گوگل برای جستجوی سرویس‌های ارتباطی مورد نیاز خود، همراه اول، سرمایه‌گذاری بالایی در بخش سئو کرده است و نیاز بالایی به استخدام کارشناس سئو دارد. برای قرار گرفتن در این جایگاه شغلی در همراه اول باید با استراتژی‌های مختلف سئو آشنایی داشته باشید و داشتن یک مدرک معتبر گذراندن دوره‌ی سئو می‌تواند شانس شما را خیلی بالا ببرد.

کارشناس و مدیر تولید محتوا

همراه اول برای سئوی محتوایی نیازمند محتوای یونیک و جذاب است و اگر در تولید محتوا و نویسندگی مهارت دارید، می‌توانید برای آگهی‌های استخدام همراه اول به عنوان کارشناس تولید محتوا رزومه بفرستید.

کارشناس ارشد شبکه‌های اجتماعی

یکی از مؤلفه‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ، حضور فعال و مؤثر در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و … است. همراه اول برای این کار نیاز به استخدام کارشناس ارشد شبکه‌های اجتماعی دارد تا بتواند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را تقویت کند.

مدیریت شبکه‌ی فروش

برای اینکه یک سازمان بتواند درآمد داشته باشد، بازاریابی به تنهایی کافی نیست و باید توان فروش خدمات و محصولاتش را نیز داشته باشد. فروش طرح‌های خدماتی دشوارتر از فروش محصولات است زیرا خدمات، محصولات فیزیکی نیستند که مشتری بتواند آن‌ها را ببیند. بنابراین، یک اپراتور تلفن همراه که صرفا به مشتریانش خدمات ارائه می‌کند باید یک شبکه‌ی فروش بسیار گسترده و قوی داشته باشد تا طراح‌های خدماتی‌اش فروش بروند.

هر شبکه‌ی فروش به یک مدیر فروش ختم می‌شود و مدیران فروش نیز در سلسله‌مراتب بخش فروش و بازاریابی همراه اول قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوانید به عنوان مدیر شبکه‌ی فروش در این سازمان معتبر استخدام شوید، باید دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌ی مدیریت بازرگانی یا رشته‌های مرتبط باشید. سابقه‌ی کار در تیم‌های فروش سازمان‌های دیگر نیز اهمیت بالایی دارد.

کارشناس بررسی و تحلیل بازار

همراه اول نیز همانند سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری باید بتواند به سرعت، خدمات و محصولات جدیدی به مشتریانش ارائه دهد اما پیش از ارائه‌ی یک محصول یا سرویس باید از بازار فروش آن مطمئن شود. به همین دلیل، نیازمند کارشناس بررسی و تحلیل بازار است. با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در حوزه‌های اقتصاد، مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار یا دیگر رشته‌های مرتبط، می‌توانید برای آگهی‌های استخدام همراه اول به عنوان کارشناس بررسی و تحلیل بازار، رزومه بفرستید.

دیگر فرصت‌های استخدام همراه اول در حوزه‌ی فروش و بازاریابی

  • مدیر روابط عمومی
  • کارشناس روابط عمومی
  • تحلیل‌گر مالی بازار
  • کارشناس تبلیغات
  • کارشناس منبع‌یابی خرید

استخدام همراه اول در جایگاه شغلی منابع انسانی

سازمانی به بزرگی یک اپراتور تلفن همراه که روز به روز در حال توسعه می‌باشد و نیروهای جدید جذب می‌کند، یک چارت سازمان وسیع دارد و مدیریت این چارت سازمانی بر عهده‌ی بخش مدیریت منابع انسانی است. به دلیل تعداد بالای پرسنل همراه اول، این شرکت نیاز بالایی به استخدام پرسنل مختلف در حوزه‌ی منابع انسانی دارد. در زیر، بعضی از فرصت‌های استخدام همراه اول در حوزه‌ی منابع انسانی را به شما معرفی می‌کنیم.

مدیر جذب استعداد

از آن‌جایی که این اپراتور تلفن همراه، اهداف بزرگی دارد و سرعت گسترش آن بسیار زیاد است، نیاز بالایی به جذب نیروی انسانی دارد. یکی از عناوین شغلی بسیار مهم در حوزه‌ی منابع انسانی که نقش مهمی در جذب پرسنل جدید دارد، مدیر جذب استعداد است.

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری برای اینکه بتوانند در رقابت با شرکت‌های دیگر باقی بمانند، باید استعدادهای برتر در حوزه‌ی فناوری را به ویژه برای بخش تحقیق و توسعه‌ی خود، جذب کنند. این کار نیازمند یک بخش ویژه و تخصصی است که مدیریت آن بر عهده‌ی کسی که در جایگاه مدیر جذب استعداد قرار می‌گیرد. این جایگاه شغلی نیازمند حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌ی مدیریت منابع انسانی است.

کارشناس دیجیتال‌سازی منابع انسانی

همانطور که در بالا گفتیم، شرکت همراه اول یک سازمان بسیار بزرگ و با پرسنل متعدد است که نیاز به یک واحد منابع انسانی بزرگ هم دارد. با این حال، اگر واحد منابع انسانی، بیش از اندازه بزرگ شود، نه تنها مدیریت آن دشوار خواهد بود، بلکه از نظر اقتصادی برای سازمان، گران تمام خواهد شد.

به همین دلیل، امروزه سازمان‌ها سعی می‌کنند بخش عمده‌ای از کارهای منابع انسانی را دیجیتالی و نرم‌افزاری کنند و با استفاده از زیرساخت‌های شبکه در سازمان، از یک سیستم منابع انسانی دیجیتالی کم هزینه و قابل نظارت بهتر، بهره‌مند شوند.

دیجیتالی‌سازی امور منابع انسانی در حوزه‌ی تخصصی آی تی جای نمی‌گیرد و تنها کسی که دارای تخصص در حوزه ی منابع انسانی باشد، می‌توان به تیم آی تی در پیاده‌سازی یک سیستم دیجیتالی منابع انسانی، کمک کند.

دیگر جایگاه‌های شغلی همراه اول

  • کارشناس هنری
  • مهندس عمران
  • کارشناس حسابداری و امور مالی
  • کارشناس محاسبات قیمت تمام شده
  • کارشناس آموزش‌های مدیریتی

جمع‌بندی

شرکت همراه اول اولین اپراتور ارائه‌دهنده‌ی خدمات شبکه در کشور است. این شرکت، به سرعت در حال توسعه می‌باشد و در ردیف‌های شغلی متنوعی به نیروی انسانی نیاز دارد. به طور کلی، می‌توان عناوین شغلی همراه اول را در چهار گروه توسعه‌ی کسب و کار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازاریابی و فروش و منابع انسانی دسته‌بندی کرد.

این شرکت برای اکثر عناوین شغلی خود کارآموز استخدام می‌کند و با ایجاد محیطی رقابتی و سالم برای پرسنل خود، امکان پیشرفت آن‌ها از سطح کارآموزی تا بالاترین رده‌های شغلی مدیریتی را فرآهم می‌آورد. معمولا برای مشاغلی که کارآموزی نیستند، باید حداقل سه سال سابقه کار داشته باشید تا بتوانید عضوی از همراه اول شوید.

همراه اول برای بعضی از مشاغل، مثل مشاغل حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ از شما مدرک تحصیلی یا کارت پایان خدمت نمی‌خواهد اما در بعضی از گروه‌های شغلی، به داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس در رشته‌های مرتبط تأکید دارد. همچنین در بعضی از گروه‌های شغلی به کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت وظیفه‌ی عمومی نیاز است.

از جمله مزایای کاریابی و استخدام در همراه اول می‌توان به تهیه‌ی امکانات رفاهی، آموزشی و سلامت برای کارکنان و خانواده‌ی آن‌ها و مشارکت در کمپین حفاظت از محیط زیست این شرکت اشاره کرد.

جاب ویژن بازدید : 28 پنجشنبه 08 مهر 1400 نظرات (0)

بسیاری از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف نیاز به استخدام مدیر فروشگاه دارند و یکی از پر درآمدترین شغل‌ها در سطح جهان، صنایع خرده‌فروشی و فروشگاه‌ها هستند. بیشتر مردم برای تامین مایحتاج خود نیاز به خرید مواد غذایی یا لباس ضروری دارند؛ همین عامل باعث شده تا در فروشگاه‌ها هم استخدام مدیر فروشگاه  و استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای با حساسیت بسیار بالایی انجام شود. هرچه‌قدر یک فروشگاه بزرگ‌تر باشد یعنی حقوق و درآمد یک مدیر فروشگاه بیشتر است.

مجموعه فروشگاه‌هایی که تحت یک نام یکسان و مدیریت واحد اداره می‌شوند و اغلب محصولات مشابهی دارند فروشگاه زنجیره‌‌ای نامیده می‌‌شوند. هر یک از شعب این فروشگاه‌ها برای مدیریت و عملکرد موفق به استخدام مدیر فروشگاه زنجیره‌‌‌ ای نیاز دارد. اگرچه قوانین و سیاست‌‌های در سطح مدیریت کلان گرفته می‌شود؛ اما موفقیت و سودآوری هر شعبه در گروه مهارت‌‌ها و توانمندی‌های مدیر فروشگاه است.

خیلی از فروشگاه‌ها در سطح‌ شهرهای بزرگ و کوچک هستند که برای مدیریت، سرپرستی کارکنان، فروش بیشتر، رسیدگی به خدمات مشتریان و استخدام نیروی کار به دنبال استخدام مدیر فروشگاه هستند. البته وظایف تمام مدیران فروشگاهی یکسان نیست اما برخی اوقات دیده می‌شود که خیلی از فروشگاه‌ها به دلیل ترس، آمار و داده‌های خود را در اختیار مدیر فروشگاه قرار نمی‌دهند. این عامل به تنهایی می‌تواند تاثیر منفی در فروش و جذب مشتریان داشته باشد.

در صورتی که مهارت رهبری خوبی داشته باشید، توانایی سازماندهی، توجه به جزئیات و مهارتهای ارتباطی خوبی دارید و از کار در یک محیط فروشگاهی لذت می‌برید این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. اگرچه مدرک تحصیلی شرط لازم برای احراز این شغل نیست؛ اما داشتن مدرک لیسانس در رشته‌های مدیریت، بازرگانی و کسب و کار به شما در پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر کمک زیادی خواهد کرد.

شرایط کاری مدیران فروشگاه چگونه است؟

معمولا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند کوروش، خاطره، شهروند، هفت، رفاه و جانبو به دنبال استخدام مدیر فروشگاه هستند. کسی که در این فروشگاه‌ها استخدام می‌شود باید توانایی بالایی در برقراری ارتباط با اعضای دیگر بخش‌ها و تسلط کافی روی اصول فروش، مهارت‌های فردی و مدیریتی داشته باشد.

ساعات کاری این مدیران به صورت تمام وقت و بر اساس قانون کار است؛ هرچند انعطاف پذیری بالایی در ساعات ورود و خروج و ساعات حضور در فروشگاه دارند. با این حال، طیف وسیعی از مسئولیت‌های شغلی آنان مستلزم این است که ساعات طولانی در فروشگاه حضور داشته باشند تا از عملکرد صحیح فروشگاه و تمام پرنسل اطمینان حاصل کنند.

مدیران فروشگاه بین ۳۷ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. با توجه به اینکه‌ آخر هفته‌ها از جمله روز‌های شلوغ‌ به شمار می‌رود؛ پس مدیران فروشگاه در این شرایط باید در فروشگاه‌ها حضور داشته باشند و کار کنند. اگر با توجه به شرایط زندگی خود توانایی کار در تمام روز‌های هفته را ندارید؛ بهتر است رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه ارسال نکنید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های مدیر فروشگاه زنجیره‌ای

  • استخدام، آموزش و نظارت بر کارکنان و پرسنل جدید فروشگاه
  • مدیریت موجودی کالاها و اقلام و سفارش محصولات جدید در صورت لزوم
  • مدیریت کالاهای مرجوعی و بازگشت مبلغ به مشتریان برای محصولات آسیب دیده
  • نظارت بر فروشگاه و اطمینان از عملکرد صحیح بخش‌های مختلف
  • راهنمایی دادن به پرسنل و مشتریان در مورد اطلاعات و قوانین فروشگاه
  • تبلیغات محصولات، اعمال تخفیف روی محصولات و ترغیب مشتریان برای خرید برای رسیدن به اهداف تعیین شده
  • ارائه بهترین خدمات به مشتریان و اطمینان از سطح بالای رضایت مشتری
  • آموزش و راهنمایی کارکنان و انگیزه دادن به تیم فروش برای رسیدن به اهداف فروش
  • تدوین استراتژی‌های تجاری برای جذب مشتریان جدید، افزایش فروش فروشگاه و افزایش سودآوری
  • رسیدگی به شکایات و نگرانی‌های مشتریان به صورت حرفه‌ای
  • اطمینان از رعایت مقررات بهداشتی و ایمنی در فضای فروشگاه
  • مدیریت و به روز رسانی سوابق مالی
  • تهیه گزارش در مورد روند خرید، نیازهای مشتریان و امور مالی و ارائه به مدیران کل

راه موفقیت به عنوان مدیر فروشگاه

مدیریت یک فروشگاه بیش از هرچیز به مهارت و توانایی مدیریت و رهبری و سابقه و تجربه کاری بستگی دارد. با این حال، بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به ویژه فروشگاه‌های معروف داشتن حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با کسب و کار را یکی از شرایط استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای در نظر می‌گیرند. هرچند اگر فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد اما سال‌ها سابقه کار مدیریت فروشگاه داشته باشد باز هم شانس بسیار بالایی برای به دست آوردن فرصت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای خواهد داشت.

داشتن مهارت‌های زیر در این شغل کمک زیادی به شما می‌کند:

  1. مهارت رهبری؛ برای مدیریت بهتر بخش‌های مختلف یک فروشگاه به این مهارت نیاز دارید
  2. مهارت‌های ارتباطی؛ برای ایجاد ارتباط، رفع مشکلات و پاسخ به سوالات مشتریان و کارمندان به این مهارت نیاز دارید
  3. مهارت سازمانی؛ بدون در نظر گرفتن شرایط باید وظایف خود مانند مدیریت فروشگاه را به درستی انجام دهید
  4. مهارت حل مسئله؛ برای شناسایی بهترین راه‌حل نیاز است که مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی را داشته باشید
  5. تسلط به نرم‌افزارهای مدیریت فروشگاه
  6. شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی

یک مدیر فروشگاه در ایران چقدر درآمد دارد؟

دستمزد و حقوق سالیانه مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عوامل مختلفی مثل میزان سابقه و تجربه کاری، موقعیت جغرافیایی فروشگاه، نوع و برند فروشگاه و میزان موفقیت و سودآوری کلی شرکت بستگی دارد. در آمریکا حقوق مدیر فروشگاه زنجیره‌ای به طور میانگین سالیانه 44000 دلار محاسبه شده است.

هر روز هزاران آگهی استخدام مدیر فروشگاه در سایت‌های کاریابی مانند جاب ویژن منتشر می‌شود. وظایف و مسئولیت‌های مدیران فروشگاه‌ها در شرکت‌های مختلف متفاوت است اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که میزان حقوق و درآمد ماهانه یک مدیر فروشگاه در ایران به طور میانگین حدود 6-10 میلیون تومان است.

سایت استخدام جاب ویژن، راحت‌ترین راه پیدا کردن فرصت‌های شغلی مدیر فروشگاه

در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن هر روز صدها آگهی استخدام جدید منتشر می‌شود و کارجویان محترم می‌توانند به کمک امکانات و فیلترهای جستجو، موقعیت‌های شغلی مدنظرشان را مشاهده کنند. در صورتی که به دنبال بهترین موقعیت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای هستید از صفحه جستجوی مشاغل، گروه شغلی «کادر مدیریتی و اجرایی فروشگاهها» را انتخاب کنید و بعد کلیک کنید. به این ترتیب، تمامی موقعیت‌های شغلی مدیریت فروشگاه به شما نمایش داده خواهد شد.

جاب ویژن بازدید : 26 چهارشنبه 07 مهر 1400 نظرات (0)

شهر ارومیه، مرکز استان مرزی آذربایجان غربی است. ارومیه با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران می‌باشد. کل استان آذربایجان غربی نیز بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و هشتمین استان پرجمعیت کشور است. با اینکه بخش خدمات، بیشتر فرصت‌های استخدام امروز ارومیه را به خودش اختصاص می‌دهد، ولی مطابق با آمار سال ۱۳۹۵، سهم این بخش از نیروی کار فعال استان آذربایجان غربی، کمتر از ۴۵ درصد و پایین‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر کشور است.

استان آذربایجان غربی یکی از پایین‌ترین آمارهای اشتغال نیروی انسانی در بخش خدمات را در کشور دارد و عمده‌ی نیروی انسانی آن در بخش کشاورزی فعالیت دارند؛ ولی در بخش صنعت، توسعه‌ی زیادی نیافته و در نتیجه، فرصت استخدام کارخانجات ارومیه، خیلی زیاد نیست.

بخش گردشگری و کشاورزی در استان آذربایجان غربی رشد و پیشرفت خوبی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی استان داشتند و تعداد زیادی از کارخانه‌ها در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت دارند. همین عامل باعث شده تا صنایع گوناگون در حوزه کشاورزی راه‌اندازی شوند.

شانس استخدام شدن در کدام بخش اقتصادی در استان ارومیه بیشتر است؟

اساس اقتصاد آذربایجان غربی، کشاورزی است. در مقابل، موقعیت جغرافیایی خاص و دور بودن از پایتخت و خسارات سال‌های جنگ ۸ ساله با عراق، موانع بزرگی برای رشد صنعتی استان آذربایجان غربی بوده‌اند. همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات، بیشترین نیروی انسانی استان آذربایجان غربی را به خودش اختصاص داده است.

براساس آماری که در سال ۱۳۹۵ گردآوری شده، حدود ۴۵ درصد از جمعیت استان آذربایجان غربی در بخش خدمات مشغول به کار است و سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت، به ترتیب، حدود ۳۳ درصد و حدود ۲۳ درصد است.

اهمیت کشاورزی در استخدام نیروی کار در ارومیه

بخش کشاورزی آذربایجان غربی به دلیل داشتن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، وجود آب کافی، آب‌و‌هوای مساعد و مراتع ییلاقی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این استان تبدیل شده است. هم‌چنین وجود محصولات زراعی، باغداری، دام‌ و طیور، زنبور عسل و پرورش آبزیان باعث شده تا فرصت‌های شغلی زیادی در این بخش برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و شاخه‌های تحصیلی مرتبط با آن به وجود آید.

. آذربایجان غربی، چهارمین استان کشور از نظر تولید محصولات زراعی است. این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه‌ی ۴ کشور قرار دارد. آذربایجان غربی، اولین تولیدکننده‌ی عسل و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ماهیان سردآبی و محصولات پروتئینی در ایران می‌باشد. اگر فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی کشاورزی باشید، شانس شما برای پیدا کردن یک شغل خوب در شهر ارومیه بسیار بالا است. بخشی از فرصت‌های استخدام ارومیه نیز مربوط به کسب‌وکارهای وابسته به کشاورزی مثل فروش کود و سم یا ماشین‌آلات کشاورزی است.

اهمیت بخش صنعت در استخدام نیروی کار در ارومیه

طبق نتایج آمارگیری سال ۱۳۹۵ تنها حدود ۲.۲ درصد از کل نیروی کار در این بخش مشغول به کار بودند. متاسفانه عدم سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی و دوری از پایتخت از عمده‌ترین دلایلی هستند که باعث شدند تا این استان فرصت‌های مناسب برای راه‌اندازی صنایع و شرکت‌های صنعتی را از دست دهد و تعداد کمی از واحدهای صنعتی به دنبال جذب نیرو باشند.

موقعیت جغرافیایی خاص و دور بودن از پایتخت و خسارات سال‌های جنگ ۸ ساله با عراق، موانع بزرگی برای رشد صنعتی استان آذربایجان غربی بوده‌اند. رونق کشاورزی در استان، صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی را به صنایع اصلی آذربایجان غربی تبدیل کرده‌اند. این استان در حوزه‌ی معدن نیز عملکرد بسیار ضعیفی دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معدن نمی‌توانند به راحتی در آذربایجان غربی، کار پیدا کنند. تعداد فرصت‌های استخدام ارومیه و دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی در بخش صنعت و معدن، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

با وجود تمامی محدودیت‌ها و مشکلاتی که صنعت آذربایجان غربی با آن‌ها مواجه است، تعدادی کارخانه‌ی مهم در اطراف شهر ارومیه قرار دارند. شهرک صنعتی ارومیه سه فاز دارد که فازهای یک و دو آن، از وضعیت خوبی برخوردارند ولی فاز ۳ مشکلات متعددی دارد. مهم‌ترین کارخانه‌های ارومیه در زمینه‌ی تولید قطعات خودرو و ماشین‌آلات مورد استفاده در کشاورزی فعالیت دارند. تولید فولاد و محصولات فولادی نیز فرصت‌های خوبی را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی مواد و متالوژی فرآهم آورده است. البته نباید کارخانه‌های مهم صنایع غذایی و صنایع شیمیایی فاز یک شهرک صنعتی ارومیه را فراموش کنیم.

اهمیت بخش خدمات در استخدام نیروی کار در ارومیه

همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات، بیشترین نیروی انسانی استان آذربایجان غربی را به خودش اختصاص داده است. یکی از بزرگ‌ترین صنایع خدماتی در دنیا، گردشگری و توریسم است. این استان شمال غربی ایران، با طبیعت بکر و دست نخورده، جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه و چشمه‌های آب گرم فراوان، رودخانه‌ها و آبشارها و صد البته، آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگر و توریست دارد و بخش زیادی از آگهی‌های استخدام ارومیه در بخش خدمات، مربوط به کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی گردشگری است.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌شماری مانند رودخانه زنگمار، قلعه باغچه جوق، چشمه ثریا، قلعه سیاه و پل پنج چشمه در این استان وجود دارند که فرصت‌های شغلی بیشماری در بخش خدمات به خصوص گردشگری برای نیروی کار به وجود آورده است و باعث شده تا این بخش به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی استان تبدیل شود. اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های مدیریت گردشگری، هتلداری و کلیه رشته‌های مرتبط با این رشته‌ها هستید، می‌توانید فعالیت خود را در این موقعیت‌های شغلی آغاز کنید.

نگاهی کلی به آمار استخدام در ارومیه

نرخ مشارکت اقتصادی در استان آذربایجان غربی، برابر با ۴۰/۵ درصد و اندکی بیشتر از میانگین کشوری است. نرخ مشارکت در مناطق روستایی حدود ۱۰ درصد بیش از نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری است. این آمار، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بخش کشاورزی در بالا رفتن مشارکت اقتصادی استان می‌باشد. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی مردان، ۵ برابر نرخ مشارکت اقتصادی بانوان می‌باشد. در سال ۱۳۹۵ُ، نرخ بیکاری برابر با ۱۱ درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است. جالب است که نرخ بیکاری در مناطق شهری، حدود دو برابر مناطق روستایی است که باز هم انعکاسی از اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد استان می‌باشد.

فرصت‌های شغلی ارومیه را در جاب ویژن پیدا کنید

روزانه آگهی‌های استخدام زیادی در سایت استخدام‌ جاب ویژن منتشر می‌شود. شما می‌توانید با توجه به سابقه کاری، حقوق، مهارت و شهر سکونت خود بهترین موقعیت شغلی را انتخاب کنید. برای این‌کار می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت شوید و از فیلتر شهر، ارومیه یا تمام شهرهای آذربایجان غربی را انتخاب کنید تا تمام آگهی های استخدام ارومیه و آذربایجان غربی به شما نمایش داده شود. اگر می‌خواهید نتایج را بر اساس فیلترهای بیشتر به شما نمایش دهد، می‌توانید از قسمت «جستجوی پیشرفته» فیلتر دلخواه خود را انتخاب کنید تا تنها نتایج فیلترشده را به شما نمایش دهد.

جاب ویژن بازدید : 38 شنبه 03 مهر 1400 نظرات (0)

در سال ۹۵ آماری از سمت وزارت کار منتشر شد که طبق آن مشخص شد در مراکز کاریابی استان خوزستان در آن سال بیش از ۸ هزار نیازمندی شغلی ثبت شده بود؛ نکته جالب اینجا است که طبق همین گزارش، در همان سال تعداد کارجوها بیش از ۲۰ هزار نفر بوده است. معمولاً در کاریابی‌های سایر شهرها و استان‌های ایران، تعداد نیازمندی‌های شغلی ثبت شده کمتر از تعداد کارجویان است؛ اما در خوزستان به دلیل جمعیت بالا و غلبه مشاغل دولتی این وضعیت برعکس است. این شرایط در شهر اهواز به مراتب بهتر است؛ به طوری که در سال ۹۶ اختلاف فرصت‌های شغلی اهواز با متقاضیان کار کمتر بوده و در حالی که حدود 4300 فرصت استخدام اهواز در مراکز کاریابی ثبت شده بود و تعداد متقاضیان کار کمی بیش از 5500 نفر بوده است.

فرهنگ زندگی در اهواز

شهر اهواز میزبان اقوام مختلفی از ایران شامل بختیاری، عرب و فارس است؛ همچنین وجود کارخانجات و مراکز صنعتی و دکل‌های حفاری نفت باعث شده که این شهر به یک مرکز مهاجرپذیر تبدیل شود. چرا که عده زیادی از افراد برای اشتغال به این شهر مهاجرت می‌کنند.

گذشته از این‌ها و باوجود اینکه اهواز یک شهر صنعتی محسوب می‌شود، اما زیبایی‌های فراوانی هم دارد که باعث می‌شود هرسال افراد زیادی آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به پرآب‌ترین رود ایران (کارون)، پل‌های مشهور اهواز مثل پل سفید و پل کابلی، دانشگاه سه گوش اهواز، بازار عبدالحمید، خیابان نادری، پل آبشار اهواز، کلیسای سورت مسروپ و … اشاره کرد. علاوه بر بازدید از این بناهای دیدنی، فرصت گشت و گذار در طبیعت سرسبز اطراف اهواز، خرید از بازارهای محلی، خوردن غذاهای محلی در بازار لشکرآباد و مشاهده شهر در شب را نباید از دست داد.

وضعیت اشتغال‌زایی خوزستان چگونه است؟

طبق آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۵، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی شامل خدمات و بازرگانی، کشاورزی و صنعت در اهواز به صورت زیر بوده است:

  • بخش خدمات و بازرگانی: 51 درصد
  • بخش کشاورزی: 20 درصد
  • بخش صنعت: 29 درصد

کاریابی اهواز در بخش کشاورزی

خوزستان یک استان جلگه‌ای است و شهر اهواز نیز از این ویژگی بهره‌مند شده است. همچنین اهواز میزبان رودهای پرآب ایران از جمله کارون، کرخه، مارون، اروندرود و دز است. همه این شرایط در کنار هم باعث شده‌اند که امکان کشاورزی و تولید محصولات مختلف در این منطقه رونق بگیرد. در اهواز و شهرهای مختلف خوزستان، علاوه بر محصولاتی مانند برنج، گندم، مرکبات و صیفی جات که از طریق کشاورزی سنتی حاصل می‌شوند، نیشکر نیز به صورت صنعتی در ابعاد وسیع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با این حال، شرایط کاریابی و استخدام اهواز در بخش کشاورزی با توجه به این پتانسیل بالا، چندان مطلوب نیست و تنها 20% است.

کاریابی اهواز در بخش خدمات و بازرگانی

بخش خدمات به ویژه حوزه خدمات بازرگانی در مقایسه با بخش‌های تولیدی، رشد قابل توجهی داشته است. از جمله مشاغلی که زیرمجموعه حوزه خدمات و بازرگانی هستند می‌توان به مشاغل بخش فروش، خرده‌فروشی، جمل و نقل، ارتباطات، خدمات مالی، بیمه، لجستیک و انبارداری در بخش بنادر و اسکله‌ها اشاره کرد. شهر اهواز با دارا بودن بیش از ۲۳ هزار واحد صنفی بیشترین واحد صنفی در بین شهرهای استان خوزستان را دارد. به همین دلیل می‌توان گفت وضعیت اشتغال و استخدام اهواز در بخش خدمات و بازرگانی از سایر شهرهای این استان بهتر است.

کاریابی اهواز در بخش صنعتی

در بخش صنعتی عمده فعالیت استان خوزستان در مشاغل حوزه پتروشیمی، نفت و گاز است. بعد از اکتشاف نفت و استقرار شرکت‌های نفتی و دکل‌های حفاری در اهواز، تمرکز اقتصاد این شهر از کشاورزی برداشته و به بخش صنعت منتقل شده است. به همین دلیل بیشترین ارزش افزوده و اشتغال و استخدام اهواز و خوزستان نیز مربوط به این بخش است. البته تمرکز و تجمع واحدهای صنعتی بیشتر در شهر اهواز و جنوب استان است و در شمال استان، بیشتر مراکز صنعتی متعلق به شهر دزفول هستند. مهم‌ترین صنایع شهر اهواز عبارتند از:

  • فولاد ایران
  • فولاد خوزستان
  • ملی حفاری نفت ایران
  • شرکت مناطق نفت‌خیز جتوب
  • نورد کاویان
  • شرکت نورد و لوله اهواز
  • لوله‌سازی خوزستان

شرایط استخدام در اهواز در محبوب‌ترین شرکت‌های این شهر

هر روز در سایت‌های استخدامی معتبر موقعیت‌های شغلی مختلفی برای شهر اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان منتشر می‌شود. با مرور آگهی‌های استخدام اهواز ۱۴۰۰ می‌توان متوجه شد که موقعیت‌های شغلی متنوعی برای استخدام در اهواز در شرکت‌های معتبری مثل دیجیکالا، شرکت میهن، زرین رویا، سولیکو و … وجود دارد. همچنین علاوه بر شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مختلف در اهواز برای تامین نیروی انسانی موردنیاز خود آزمون‌های استخدامی برگزار می‌کنند. نیروی انتظامی، تامین اجتماعی و میراث فرهنگی از جمله سازمان‌های دولتی هستند که از طریق آزمون، جذب نیرو می‌کنند.

استخدام ملی حفاری ایران

شرکت ملی حفاری نفت ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در شهر اهواز مستقر است. این شرکت دارای ۱۶ هزار پرسنل در بخش‌ها و گروه‌های شغلی متعدد است؛‌به همین دلیل می‌توان گفت این شرکت در بازار کار و استخدام اهواز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. این سازمان دارای ۷۵ دکل حفاری نفت در خشکی و دریا، ناوگان گسترده ماشین‌آلات ترابری و پشتیبانی، دستگاه‌های جانبی حفاری و تجهیزات پیشرفته لوله گذاری و اسیدکاری است و قادر به تامین بیش از 90% خدمات مورد نیاز حفاری شرکت‌های ایرانی است.

استخدام در شرکت فولاد خوزستان

اگرچه بخش عمده شرکت‌های بزرگ خوزستان و اهواز به طور مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه نفت و گاز مرتبط هستند، اما در شهر اهواز شرکت‌ها و کارخانجات متعدد دیگری نیز وجود دارد. یکی از شرکت‌ها صنعتی مهم اهواز، شرکت فولاد خوزستان است که در جایگاه دوم تولید فولاد خام در کشور (پس از فولاد مبارکه اصفهان) قرار دارد. کارخانه این شرکت در مجاورت شهر اهواز و دفتر مرکزی آن در شهر اهواز قرار گرفته است.

استخدام در سازمان‌های دولتی اهواز

به علت وابستگی بالای اقتصاد خوزستان به صنایع نفت و پتروشیمی، بیشترین فرصت‌های شغلی شهر اهواز در حیطه استخدام‌های دولتی هستند. شانس استخدام دولتی در شهر اهواز بسیار بیشتر از سایر کلان‌شهرهای ایران است. معمولاً استخدام موقعیت‌های شغلی در بخش دولتی از طریق آزمون استخدامی سراسری انجام می‌شود؛ اما اگر تمایل به استخدام در بخش خصوصی دارید بهتر است به مراکز کاریابی یا سایت‌های استخدام مراجعه کنید.

جاب ویژن بازدید : 45 چهارشنبه 31 شهریور 1400 نظرات (0)

در این مطلب  قصد داریم در مورد وضعیت بیکاری و اشتغال، بازار کار، فرصت‌های استخدام در اراک و استان مرکزی صحبت کنیم؛ پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

وضعیت اشتغال اراک چگونه است؟

تعریف نرخ اشتغال در واقع نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت افراد شاغل و کارجو یا همان جمعیت فعال است. نرخ اشتغال زن و مرد برای جمعیت بالای ۱۵ سال در سال ۱۳۹۹ طبق جدول زیر بوده است:

نرخ اشتغال کل

نرخ اشتغال شهری

نرخ اشتغال روستایی

کل کشور

3/90 درصد

8/89 درصد

۹۲ درصد

استان مرکزی

2/93 درصد

2/93 درصد

1/93 درصد

استخدام در بخش خدمات اراک

بخش قابل توجهی از نیروی کار شهر اراک در بخش خدمات مشغول به کار هستند. هم‌چنین افرادی که مدرک دیپلم دارند هم می‌توانند در بعضی از بخش‌های خدمات، شغل مناسبی برای خود پیدا کنند و شاغل شوند.

شهرستان اراک بیشترین تعداد واحد صنفی از استان مرکزی را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که حدود ۲۰ درصد از کل واحدهای صنفی شهر اراک یعنی ۴۵۰۰ واحد صنفی را صنف‌هایی مانند آهنگر، رادیاتورساز، وانت‌داران، تعمیرکار اتومبیل، صافکاران، فروشندگان لوازم یدکی ماشین، تعویض روغن و باطری، موسسات توریستی و کرایه اتومبیل و سرویس‌کاران که بیشتر از همه با حمل‌و‌نقل در ارتباطند، تشکیل داده است.

تحولات اقتصادی اراک و استان مرکزی

اراک به علت وجود مراکز صنعتی متعدد، یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنعتی کشور است. برای اینکه روند صنعتی شدن این شهر را بهتر متوجه شویم، باید نگاهی به تاریخچه اشتغال و کاریابی در اراک و تحولات اقتصادی آن، پیش از جنگ جهانی اول بیندازیم. مردم اراک تا قبل از جنگ جهانی اول به تجارت فرش، کشاورزی و قالی‌بافی مشغول بودند؛ اما پس از آن، تجارت فرش هم از رونق افتاد و هیچوقت نتوانست به دوران اوج خود برگردد.

شهر اراک با مساحتی برابر با ۹۸ کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای ایران است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، این شهر، مرکز استان مرکزی بوده و با جمعیت ۵۲۰ هزار نفر، پرجمعیت‌ترین شهر این استان و هجدهمین شهر پرجمعیت کشور به حساب می‌آید.

در سال ۱۳۲۰ با تصویب قانون اصلاحات ارزی، کشاورزی که مهم‌ترین منبع تامین معاش مردم اراک بود، از رونق افتاد و موجی از مهاجرت ساکنین روستاهای اطراف به شهرها اتفاق افتاد. پس از این تحولات دولت مرکزی با اتکا به سرمایه‌گذاری روس‌ها، در سال ۱۳۴۴ و ۱۳۴۶ شمسی، اقدام به تاسیس مراکز صنعتی مثل کارخانه ماشین سازی اراک، صنایع فلزی و آلومینیوم اراک کرد. همچنین مجاورت این شهر با خطوط راه‌آهن و جاده‌ها باعث شده بود حمل و نقل مواد اولیه و تولیدات این کارخانه‌ها به شهرهای دیگر ساده‌تر از قبل شود؛‌ در نتیجه طی مدت زمان کوتاهی، شهر اراک از نظر اقتصادی رونق گرفت،

با گذشت سال‌ها از تاسیس اولین کارخانه‌ها‌ در شهر اراک، به تدریج روند شهرنشینی اطراف این کارخانه‌ها سرعت گرفت و کارخانه‌های دیگری مثل ادوات کشاورزی اراک، تولید آرد، کارخانه هپکو، واگن سازی پارس هم در این منطقه تاسیس شدند.

مشکلات بخش کشاورزی اراک

  • کمبود منابع آب
  • کم سوادی یا بی‌سوادی کشاورزان و نبود اطلاعات کافی در رابطه با ابزارهای نوین
  • کاهش جمعیت روستا‌ها و مهاجرت افراد به شهرها
  • استفاده از روش‌های آبیاری سنتی
  • خرد شدن زمین‌های کشاورزی
  • کمبود شرکت‌های تجاری برای صادرات محصولات تولیدی مانند انگور
  • صنعت ماشین سازی در اراک

استخدام در ماشین سازی اراک براساس نیاز این شرکت و با شرکت در آزمون استخدامی ماشین سازی انجام می‌شود.

شرکت ماشین سازی اراک به عنوان اولین و بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور در سال ۱۳۵۰ تاسیس شده است. این شرکت با تولید ۷۷ محصول مختلف در حوزه‌های ریخته‌گری آلیاژی، صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تاسیسات حرارتی و دیگ بخار، صنایع معدنی و فولاد، آهنگری، نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازه‌های فلزی، پل و تاسیسات بندری فعال است.

از آنجا که واحدهای صنعتی زیرمجموعه این شرکت در حوزه‌های متنوعی فعالیت می‌کنند، افرادی که سابقه کار و مدرک تحصیلی  دارند، می‌توانند شغل موردنظر خود را در این کارخانجات پیدا کنند.

اشتغال و کاریابی بخش خدمات

شهرستان اراک بیشترین تعداد واحد صنفی از استان مرکزی را به خود اختصاص داده است. حدود  ۴۵۰۰ واحد صنفی را صنف‌هایی مانند تعمیرکار اتومبیل، وانت‌داران، رادیاتورساز، آهنگر، فروشندگان لوازم یدکی ماشین، صافکاران، موسسات توریستی و کرایه اتومبیل، تعویض روغ، باطری و سرویس‌کاران که بیشتر از همه با حمل‌و‌نقل در ارتباطند، تشکیل داده است. بخش قابل توجهی از نیروی کار اراک در بخش خدمات شاغل هستند.

صنایع اراک

در شهر اراک کارخانجات تولیدی و صنایع متعددی، از آلومینیوم‌سازی گرفته تا پالایش نفت، صنایع فولاد، داروسازی و صنایع لبنی فعالیت می‌کنند و چرخ تولید کشور را به حرکت درآورده‌اند. وجود این صنایع در شهر اراک باعث شده است که پیدا کردن آگهی‌‌های استخدام اراک بسیار راحت باشد و نرخ بیکاری در این شهر کاهش پیدا کند؛ به طوری که اراک در زمستان 1399 پایین‌ترین رتبه را در نرخ بیکاری بین سایر شهرهای ایران به دست آورد. به همین دلیل عده زیادی از ساکنین استان مرکزی و استان‌های مجاور، برای ادامه مسیر شغلی خود این شهر را انتخاب می کنند.

بازار کار اراک برای زنان

نرخ بیکاری در اراک برای زنان تقریبا بالا است؛ زیرا متاسفانه در این شهر بیشتر کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌های صنعتی به دنبال استخدام نیروی مرد هستند و برخی از کارها مناسب زنان نیست. البته خانم‌های اراکی هم می‌توانند با جستجو در آگهی‌های استخدام اراک در سایت کاریابی جاب ویژن، موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند.

جمع بندی

اگر قصد زندگی در اراک را دارید، باید بدانید که این شهر زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشکی دارد. همچنین قیمت اجاره خانه در اراک که یکی از کلان‌شهرهای ایران به شمار می‌رود، تقریبا بالا است؛ اما یکی از شهرهای امن در برابر زلزله است.

توجه داشته باشید که اگر به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستید این شهر برای زندگی و کار به شما توصیه نمی شود؛ زیرا وجود صنایع و کارخانجات بزرگ باعث شده تا این شهر به یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران تبدیل شود.

فرآیند استخدام و کاریابی در اراک از هر شهری در ایران ساده‌تر است؛ زیرا صنعت این شهر بسیار پررونق است و وجود مراکز تولیدی مختلف مثل پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های ماشین‌سازی، صنایع غذایی، شیمایی و دارویی و کارخانه آلومینیوم آگهی‌های استخدام اراک را بیشتر از قبل کرده است.

با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن، می توانید از موقعیت‌های شغلی این شهر باخبر شوید.

جاب ویژن بازدید : 46 دوشنبه 29 شهریور 1400 نظرات (0)

استان فارس با مرکزیت شهر شیراز یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری را در کشور دارا است. شهر شیراز جمعیتی برابر با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارد و مراکز کاریابی زیادی در شهر شیراز وجود دارند؛ اما برای بسیاری از کارجوها همیشه این سوال مطرح است که بهترین مرکز کاریابی شیراز کدام است، چطور می‌توان مشاغل مختلف را جستجو کرد و وضعیت کاریابی و جستجوی موقعیت‌های شغلی شیراز چگونه است؟ در این مقاله می‌خواهیم وضعیت اشتغال در استان فارس را بررسی کرده و سپس بهترین راه جستجو و کاریابی در شیراز را به شما معرفی کنیم.

نگاهی کلی به وضعیت استخدامی شیراز

استان فارس به علت اینکه از نظر تاریخی و میراث فرهنگی در کشور جایگاه بالایی دارد، دارای فرصت‌های شغلی متعددی در حوزه گردشگری است. در حال حاضر آمار بیکاری در استان فارس تنها ۸ درصد است که نسبت به سایر شهرها عدد پایینی است.

 همچنین، این استان یکی از مراکز مهم کشاورزی و باغداری کشور است و وضعیت استخدام فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی در این استان به مراتب ساده‌تر از سایر مناطق کشور است. علاوه بر صنایع کشاورزی و مشاغل حوزه گردشگری، وضعیت استخدام در صنایع غذایی و پتروشیمی نیز شرایط مناسبی دارد؛ بنابراین کارجویان فارغ‌التحصیل از رشته‌های مختلف می‌توانند به سرعت در بخش‌های مختلف صنعتی استان فارس، شغل دلخواه خود را پیدا کنند.

نرخ بیکاری در استان فارس بسیار پایین است؛ علت آن هم شکوفایی این استان در هر سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات است. فرصت‌های شغلی که در سال ۹۸ در کاریابی‌های شیراز ثبت شده‌اند، از تعداد کارجوهای شهر شیراز بسیار بیشتر بوده است. با این وجود درصد کمی از این افراد توانسته‌اند از طریق کاریابی‌ها به شغل دلخواه خود برسند.

بخش زیادی از اقتصاد استان فارس وابسته به بخش کشاورزی، دامپروری، پرورش طیور، صنایع الکترونیکی، نفت و گاز و پتروشیمی است. عمده‌ی شاغلین در استان فارس و شهر شیراز، در بخش‌های خدماتی کار می‌کنند. شهرک صنعتی استان فارس در شیراز قرار دارد که چندان بزرگ نیست ولی چند کارخانه‌ی لوازم الکترونیکی بزرگ در آن مستقر هستند.

تحصیلات دانشگاهی برای استخدام در شیراز تاثیر چندانی ندارد؛ اما با مدرک فوق دیپلم، شانس بیشتری برای استخدام در این شهر خواهید داشت.

آب و هوای شهر شیراز معتدل و مدیترانه‌ای است. این شهر جزو گران‌قیمت‌ترین شهرهای ایران برای زندگی است؛ با اینحال افراد فارغ‌التحصیل از رشته‌های مهندسی برق الکترونیک، مهندسی کشاورزی و رشته‌های مرتبط با توریسم، مثل مدیریت هتلداری و مدیریت جهانگردی، درآمد خوبی در این شهر خواهند داشت.

استخدام بخش خدمات، صنعت و کشاورزی شیراز

طبق آمار بیش از ۵۰ درصد نیروی کار استان فارس در مشاغل حوزه خدمات مثل مدیریت گردشگری مشغول به کار هستند و درصد افرادی که در بخش‌های صنعت و کشاورزی کار می‌کنند با هم برابر است. البته بخش صنعت سهم ۲۸ درصدی از اشتغال استان فارس دارد که در مقایسه با بخش کشاورزی با حدود ۲۱ درصد، سهم بیشتری دارد. نرخ بیکاری این استان در سال ۱۳۹۸، تنها ۸ درصد بوده که در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور، رقم پایین‌تری است.

استخدام افراد در نقاط شهری بیشتر در بخش خدماتی انجام می‌شود؛ به طوری که بیش از ۶۲ درصد از نیروی کار در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند. متأسفانه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مناطق شهری این استان پایین است. درصد بالایی از شاغلین خانم در استان فارس در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند.

اشتغال به کار افراد در مناطق روستایی بیشتر در بخش کشاورزی است. سهم بخش‌های صنعت و خدمات نیز از نیروی کار در مناطق روستایی با هم برابر است.

استخدام در شیراز در حوزه گردشگری

پاسارگاد، تخت جمشید، مقبره سعدی، دروازه قرآن، حافظیه، باغ‌های متعدد و جاذبه‌های طبیعی بیشمار، از جمله دیدنی‌ها استان فارس هستند که آن را به قطب گردشگری و توریسم ایران تبدیل کرده‌اند. باتوجه به وجود این آثار فرهنگی و گردشگری، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت جهانگردی، هتلداری و دیگر رشته‌های مرتبط با بخش گردشگری و توریسم در شهر شیراز و سایر شهرستان‌های استان فارس، شانس بالایی برای کاریابی خواهند داشت.

اکثر فرصت‌های ثبت شده در مراکز کاریابی شیراز مربوط به بخش خدمات هستند. همچنین، بیشترین تعداد نیروی کار فعال استان فارس نیز در بخش خدمات فعالیت دارند و سهم بخش خدمات در اشتغال شهر شیراز، بیشتر از سایر شهرستان‌های استان فارس است. البته کسب و کارهای مرتبط با توریسم و جهانگردی، به علت همه‌گیری ویروس کووید – ۱۹ از رونق افتاده اند و همین موضوع، روی اشتغال در بخش خدمات استان فارس، تأثیر منفی داشته است.

استخدام فارغ‌التحصیلان مهندسی در شیراز

استخدام شیراز در بخش صنعتی شیراز هم فرصت خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است. بخش زیاید از آگهی‌های شغلی استان فارس، مربوط به جذب نیروی انسانی توسط کارخانه‌ها و بخش صنعتی در شیراز است. شهر شیراز دارای یک شهرک صنعتی است که کارخانه‌های صنایع الکترونیکی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع سلولزی و صنایع فلزی در آن قرار دارند.

از جمله مهم‌ترین کارخانجات شیراز می‌توان به شرکت‌های خودروسازی مثل ایرانخودرو فارس، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها اشاره کرد؛ این مراکز صنعتی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط مثل نفت، شیمی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک خودرو و … این امکان را داده‌اند که به راحتی شغل مربط با تحصیلات خود را پیدا کنند.

در پایان جالب است بدانید که تعدادی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده‌ی لوازم الکترونیکی کشور، در شهر شیراز مستقر شده‌اند و فارغ‌التحصیلان رشته برق و الکترونیک می‌توانند به راحتی فرصت‌های شغلی زیادی برای استخدام شدن در این شهر پیدا کنند.

نحوه جستجوی آگهی‌های استخدام در شیراز

استان فارس به مرکزیت شیراز، یکی از وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران است. اقتصاد این استان وابسته به صنعت، خدمات گردشگری و توریسم و کشاورزی است. استان فارس دارای بزرگ‌ترین باغ‌های انجیر، مرکبات و زیتون کشور است و در زمینه تولید و صادرات محصولات باغی صاحب جایگاه است. همچنین دام و طیور و تولید گندم نیز از جمله ارکان اقتصادی این استان محسوب می‌شوند.

بخش صنعت نیز بخش زیادی از نیروی کار استان فارس را به خودش اختصاص داده است. وجود پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مهم در فارس، فرصت‌های شغلی مناسبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل نفت، شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و دیگر رشته‌های مرتبط فرآهم آورده است. از شرکت‌های فولاد، ذوب‌آهن و خودروسازی نیز نباید غافل شد که فرصت‌های شغلی متعددی در این استان ایجاد کرده‌اند.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام مربوط به تخصص خود، می‌توانید از سایت‌های استخدامی بیشترین بهره را ببرید. در این سایت‌ها شرکت‌های معتبر متعددی مثل ایرانسل، افق کوروش، اسنپ، دیجی کالا، سایپا، ایرانخودرو، سولیکو-کاله و بسیاری دیگر از شرکت‌های معتبر فعال در استان فارس آگهی کاریابی منتشر می‌کنند.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 1,152
  • بازدید کلی : 3,176